فغان‌پور: به دلیل مشکلات انتقال پول، نمی‌توانستیم از شستا پول ریالی بگیریم/ از پول باشگاهها در سازمان لیگ چیزی به ویلموتس و شستا ندادیم

فغان‌پور:  به دلیل مشکلات انتقال پول، نمی‌توانستیم از شستا پول ریالی بگیریم/ از پول باشگاهها در سازمان لیگ چیزی به ویلموتس و شستا ندادیم

پایگاه خبری فوتبالی- صفی‌الله فغان‌پور رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال روی خط برنامه وقت اضافه رادیو ایران آمد و با این برنامه گفت‌وگو کرد.

به گزارش فوتبالی، صفی‌الله فغان‌پور در ابتدای سخنانش گفت: پروسه ای که درگیر آن هستیم، با حضور بزرگان کشور شروع شد و قطعا با حضور بزرگان حل و فصل خواهد شد. با تقاضای رییس فدراسیون، وزیر ورزش نامه‌ای به وزیر صنعت معدن و تجارت زده بودند، و با تقاضای وزیر صنعت و وزیر ورزش، معاون اول رییس جمهور وارد عمل شدند و مجوز دادند. و از طریق مجوزی که از ستاد ملی مبارزه با تحریم گرفته شد، این پول به حساب آقای ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در ترکیه واریز شد. بحثی در این که شستا لطف کرد و مشکل فدراسیون را حل کرد نیست. اما در همان زمان، این بحث مطرح بود که این پول را باید زمانی که فدراسیون فوتبال، مطالبات خودش را از فیفا دریافت کرد پرداخت کند. فدراسیون به شستا چک نداده بود. چک باید به صورت قانونی صادر شود، چک قانونی اینگونه است که صاحبان امضا که در کاردکس بانک، امضا دارند، باید آن چک را امضا بکنند. چک‌های فدراسیون با امضای رییس فدراسیون، مهر فدراسیون و امضای خزانه‌دار، معتبر خواهد بود. این چک نه امضای ریاست فدراسیون را دارد و نه مهر فدراسیون را. بنابراین این چک به صورت درست صادر نشده است. 

وی در ادامه سخنانش گفت: تامین مبلغ 25 میلیارد تومان به صورت ریالی در آن مقطع، آسان بود. ما چون باید این پول را به حساب ترکیه واریز میکردیم، باید مبلغ را به صورت یورو تامین میکردیم. اگر میخواستیم پول ریالی از شستا بگیریم و به یورو تبدیل کنیم، آن وقت امکان انتقال به ترکیه را نداشتیم. مسئولان کشور باید مشکلات انتقال پول را حل بکنند. اگر اجازه انتقال پول وجود داشته باشد، پول را از فیفا می‌گیریم و به شستا می‌دهیم. از شستا، پول به حساب ترکیه برای آقای ویلموتس واریز شد. این پول با تعهدات وزارت ورزش، وزیر صمت و معاون اول رییس جمهور پرداخت شد. در آن روز که این کارها انجام شد، ما حساب و کتاب های دفتری داشتیم و بین مسئولین فدراسیون و شستا مشخص شد که چه مبلغی باید پرداخت شود. نه اینکه صورت جلسه ای کرده باشند یا به صورت رسمی اعلام شده باشد. بلکه توافقاتی انجام شد و بر اساس آن توافقات، ما دو ماه پس از دریافت پول، شروع به پرداخت اقساط کردیم. پرداختی‌های ما در شستا موجود است و می‌توانید ببینید. 

وی ادامه داد: از لحاظ اینکه نهادهای نظارتی در پرونده آقای ویلموتس وارد عرصه شدند و رسانه‌ها نیز علیه فدراسیون موضع گرفتند، جوی علیه فدراسیون ایجاد شد. ما از رسانه‌ها انتظار داریم که طرف فدراسیون فوتبال باشند. در آن مقطع چیزی برای شفاف‌سازی وجود نداشت که بخواهیم شفاف‌سازی کنیم. 

وی در پاسخ به اینکه آیا 16 میلیارد تومانی که تاکنون به شستا پرداخت شده، دارایی باشگاه‌ها یا سازمان لیگ بوده یا خیر گفت: خیر. این موضوع به باشگاه ها ربطی ندارد. در صورتی که باشگاه‌ها در چنین شرایطی حامی فدراسیون هستند. ممکن است برخی مدیران باشگاه ها نظر دیگری داشته باشند اما این صحبت‌ها جوسازی علیه فدراسیون فوتبال است. ممکن است 2 باشگاه نظر مخالف با حرف من داشته باشند اما شما با استناد به ادعای آن‌ها نمیتوانید بگویید که باشگاه‌ها در این موضوع نقش دارند. 

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در آن مقطع ما نیاز به یورو داشتیم و نمی‌توانستیم از شستا ریال بگیریم. حتی اگر خودمان ریال هم داشتیم، نمی‌توانستیم آن را تبدیل و به ترکیه منتقل بکنیم. آن امر فقط می‌توانست از طریق مجوزی که اخذ شد اتفاق بیفتد. دادگاه اعلام کرده است که چکی که داده شده بود، چک نیست. اگر فرجام‌خواهی ما نیز به مرحله نهایی برسد، این حکمی که صادر شده است، لغو خواهد شد و فدراسیون در اینجا تعهدی نخواهد داشت. بلکه مسئولین دیگری که در آن مقطع توافقی کرده بودند، باید تدبیری برای حل و فصل این قضیه بیندیشند. اگرچه فدراسیون مصمم هست لطفی که مدیران شستا لطف کردند و کمک کردند را جبران بکنند. اما مسیر حقوقی ای که درپیش گرفته شد خیلی مسیر قانونی ای نبود و اگر درخواست فرجام خواهی ما پذیرفته شود، این حکم نقض خواهد شد. 

فغان‌پور ادامه داد: ما حقوق آقای کی‌روش و بقیه مربیان را از طریق فیفا پرداخت کردیم. حقوق آقای ویلموتس را نیز باید از طریق فیفا پرداخت می‌کردیم اما به واسه تحریم‌های ظالمانه قدرت‌های بزرگ علیه ایران در آن مقطع، ما نتوانستیم پولی جابه‌جا بکنیم. مراودات بانکی جهان با ایران قطع شد و فیفا نتوانست پول را پرداخت بکند. اگر فیفا می‌توانست در آن زمان پول را پرداخت بکند، هیچکدام از این مشکلات وجود نداشتند.

وی در انتهای سخنانش در پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه پول ایارن در فیفا چه مقداری است و اینکه حکم دادگاه در مساله توقیف ساختمان فدراسیون چه بوده، گفت: ما در فیفا حدودا 7 میلیون یورو پول داریم. جکم دادگاه نیز ما را محکوم به پرداخت 2 میلیون یورو کرده است. ما اکنون در مسیر فرجام‌خواهی برای این حکم قرار داریم. 16 میلیارد تومانی نیز که به شستا پرداخت شده است از اعتباراتی که فدراسیون دارد پرداخت شده است. پول باشگاه ها در سازمان لیگ است و در فدراسیون نیست و این پولی که پرداخت شده است، پول باشگاه ها نیست.

6641