سوال روز/ آیا بازنشسته ها اجازه ورود به انتخابات را دارند؟

سوال روز/ آیا بازنشسته ها اجازه ورود به انتخابات را دارند؟

پایگاه خبری فوتبالی- در حالی که به زمان ثبت‌نام نامزدهای رياست فدراسيون فوتبال نزديک‌تر می شويم بحث حضور بازنشسته ها در انتخابات بیش از گذشته داغ شده است.

به گزارش فوتبالی، هر چند اصلاحات جديد اساسنامه فدراسيون فوتبال راه را برای ورود اهالی فوتبال به عرصه مديريت باز کرده به‌طوری که خيلی از فوتباليست‌های سابق می توانند به‌ راحتی مدارک لازم را برای شرکت در انتخابات اسفند فراهم کنند و حتی کرسی رياست يا هيات‌رئيسه را به‌دست آورند، اما همين اساسنامه راه را برای حضور بازنشسته ها در انتخابات فراهم کرده است.

در اساسنامه جديد فدراسيون فوتبال، شرايط سنی حذف شده و به همين دليل گفته می شود احتمال دارد بازنشسته‌ها در انتخابات فدراسيون فوتبال شرکت کنند. البته اين در حالی است که قانون منع به‌کارگيری بازنشستگان در دستگاه دولتی در کشورمان اجرا می شود و به همين دليل نمايندگان مجلس مخالف حضور بازنشسته‌ها در راس فدراسيون فوتبال هستند و بار‌ها مخالفت صریح خود با حضور بازنشستگان، به‌ویژه بازنشسته‌های امتحان پس‌داده را در انتخابات فدراسیون فوتبال اعلام کرده است.

در همين‌باره رحيم زارع، رئيس کميته فوتبال مجلس شوراي اسلامي‌ در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده "بازنشسته‌ها به هيچ عنوان نمی توانند در انتخابات رياست فدراسيون فوتبال شرکت کنند" وی در مورد اينکه رئيس جديد فدراسيون فوتبال بايد چه خصوصياتی داشته باشد می گويد:"براي رياست فدراسيون يک مدير توانمند نياز داريم که فوتبالی و نگرش اقتصادی، فرهنگی و سياسی داشته باشد. تسلط رئيس آينده فدراسيون فوتبال بر زبان انگليسی بسيار مهم است"

تلاش بازنشستگان برای به دست گرفتن سکان هدایت و ریاست فدراسیون فوتبال در حالی است که مطابق قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها در هیچ‌یک از فدراسیون‌ها شاهد حضور افراد بازنشسته نیستیم، اما فوتبال ظاهرا حتی در اجرای این قانون هم تافته جدابافته است و آقایان می‌خواهند هر طور شده و به هر قیمت ممکن در فدراسیون فوتبال ماندگار شوند. 

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا بازنشستگان می‌توانند در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنند، می‌گوید: "این موضوع مبنا و پایه حقوقی و قانونی ندارد، زیرا کشور ما قانون دارد و در اساسنامه هم به قوانین داخلی و ملی اشاره شده است. باید بگویم حضور بازنشستگان در انتخابات با ماهیت حقوقی و قانونی تعارض دارد. طبیعتاً افراد مطلع هم این موضوع را اذعان‌ می‌کنند."

احمد راستینه، رئیس فراکسیون ورزش مجلس هم با اعلام نظر صریح و قاطع در خصوص ممنوعیت حضور بازنشسته‌ها در ثبت‌نام و انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از برخی تلاش‌ها برای دور زدن قانون کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: "بندی در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد که هر شخص با هر سنی می‌تواند برای ریاست این فدراسیون نامزد شود. با این حال ما در مجلس شورای اسلامی صراحتاً اعلام می‌کنیم طبق قانون، امکان به‌کارگیری بازنشسته‌ها در رأس فدراسیون فوتبال وجود ندارد و هیچ یک از آقایان بازنشسته حق ثبت‌نام و شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال را ندارند."

نمایندگان مجلس درحالی از عدم حضور بازنشسته ها در انتخابات فدراسیون فوتبال به صورت صریح و قاطع صحبت می کنند که حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال و مهدی تاج رئیس سابق و مستعفی این فدراسیون که عضو هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا و نایب رییس ای اف سی است پس از ماجراهایی که روزنامه ایران ورزشی به آن اشاره کرده و گفته به دلیل پرونده ویلموتس برای خروج از کشور مشکلاتی داشته اند اما پس از ۱۲ ساعت و دادن تضمین های لازم توانستند از کشور خارج شوند و خود را به قطر و فینال لیگ قهرمانان آسیا برسانند و جلسه ای با شیخ سلمان و اینفانتینیو داشته اند که از محتوای جلسات چیزی به جز ماجرای میزبانی ایران در جام ملتهای آسیای ۲۰۲۷ رسانه ای نشده است.

باید منتظر ماند و دید بالاخره جنگ بازنشسته و مجلسی ها در انتخابات فدراسیون فوتبال به نفع کدامیک به پایان خواهد رسید.

7655