از توریست‌های "دوشنبه" تا واکنش‎های عجیب به لغو جام جهانی/ روزهای بی‌ثمری در تیم‌های ملی پایه فوتبال

از توریست‌های "دوشنبه" تا واکنش‎های عجیب به لغو جام جهانی/ روزهای بی‌ثمری در تیم‌های ملی پایه فوتبال

پایگاه خبری فوتبالی- خروجی سایت فدراسیون فوتبال نسبت به تصمیم فدراسیون جهانی مبنی بر لغو جام جهانی نوجوانان و جوانان در سال آینده میلادی عجیب به نظر می رسد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، تیم های فوتبال نوجوانان و جوانان ایران برای برپایی اردو و برگزاری دو دیدار دوستانه با تیم های پایه تاجیکستان، در دوشنبه پایتخت این کشور حضور پیدا کرده اند. البته برگزاری اردو و بازی های خارجی از سوی کمیته جوانان، اقدام مناسبی است که اتفاقا در هر دوره ای که این تیم ها مسابقه دارند، خواسته اعضای کادر فنی بوده است.

برگزاری بازی های بین المللی برای این رده سنی، از واجبات است که در برخی مواقع، فدراسیون به دلیل مشکلات مالی نتوانسته این خواسته ها را برآورده کند. البته باید به این نکته هم اشاره شود که تیم های نوجوانان و جوانان قبل از تصمیم فیفا مبنی بر لغو جام جهانی جهانی در سال 2021 به این سفر رفتند.

پیش از این قرار بود مسابقات قهرمانی آسیا مهر و آبان برگزار شود اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و سپس ای اف سی اعلام کرد مسابقات جوانان اسفند سال جاری و مسابقات نوجوانان فروردین سال آینده برگزار می شود. با توجه به تصمیم فعلی فیفا مبنی بر لغو جام های جهانی دو رده، باید منتظر شد و دید که آیا کنفدراسیون آسیا هم قهرمانی در این قاره را برگزار می کند یا خیر.

آنچه مشخص است فیفا طبق شعاری که همیشه به آن تاکید دارد، سلامت بازیکنان، به دلیل کرونا این مسابقات را لغو کرده و مشخصا وقتی فدراسیون جهانی تا این اندازه به سلامت بازیکنان بها می دهد، جای تعجب دارد که چرا روی خروجی فدراسیون کشورمان تاکید بر این است که ای اف سی این مسیر را در پیش نگیرد و پیکارهای قهرمانی آسیا برگزار شود. سلامت بازیکنان باید در اولویت همه باشد. بی شک همه تیم های آسیایی برای برگزاری این رقابت ها با هدف صعود به جام جهانی، هم وقت گذاشته و هم هزینه کرده اند اما جایی که بحث سلامت بازیکنان در میان است، دیگر جایی برای نگرانی و اعتراض وجود ندارد.

روز گذشته میرشاد ماجدی رئیس کمیته جوانان به فدراسیون گفته است: "امیدواریم AFC بدون توجه به جام جهانى، قهرمانى جوانان و نوجوانان را برگزار کند و به این رده هاى سنى توجه جدى داشته باشد. ایران و ١٥ کشور دیگر در هر رده در رقابت هاى انتخابى شرکت کرده اند، دو سال براى آماده سازى و ساخت این تیم ها تلاش و سرمایه گذارى شده ، منطقى نیست که بازى هاى نهایى در این مقطع وابسته به برگزارى جام جهانى در این رده ها باشد."

درست است که کشورها وقت گذاشته و هزینه کرده اند اما نباید فراموش کنیم که اساسا قهرمانی آسیا در این رده ها برای این برگزار می شود که تیم ها به جام جهانی صعود کنند. برگزاری مسابقات بدون صعود به جام جهانی، انگیزه ای را برای برگزاری آن ایجاد نمی کند؛ مگر اینکه ای اف سی برای رسیده به اهداف دیگری تصمیم بگیرد که این پیکارها برگزار شود.

حمید درخشان مدیرفنی تیم جوانان نیز در همین خصوص گفته؛ "خبر بسیار تلخى بود و این اتفاق خوبى براى فوتبال نیست. امیدوارم AFC بدون توجه به این مسایل مسابقات قهرمانى آسیا را به بهترین شکل برگزار کند. در واقع نباید بگذاریم یک نسل مستعد از فوتبال ما همچنین سایر کشورهاى آسیایى نابود شود. در اینصورت با قدرت در این رقابت ها شرکت مى کنیم."

به نظر نمی رسد نابودی نسل فوتبالی با توجه به تصمیم فیفا حرف منطقی باشد. چه دلیلی برای نابودی این نسل ها وجود دارد؟ آنچه مشخص است، بازیکنان فعلی رده نوجوانان باید در یک رده بالاتر به کار خود ادامه دهند و آنهایی که در تیم جوانان هستند، می توانند در رده امید مشغول شوند و دلیلی بر نابودی نسل هم وجود ندارد. چه بسا اگر مسابقات قهرمانی آسیا هم برگزار شود و ایران به مقام فاخری هم برسد، این نسل نمی تواند تجربه جام جهانی در رده های پایه را کسب کند و باید در رده های بالاتر برای رسیدن به این مهم تلاش کنند.

در هر صورت سفر تیم نوجوانان و جوانان به تاجیکستان که می توانست تا قبل از تصمیم فیفا مفید باشد، فعلا بدون در نظر گرفتن برگزار شدن یا نشدن رقابت های آسیایی، چندان موثر تلقی نمی شود. به خصوص که وقتی به لیست افراد اعزامی توجه می کنیم حضور برخی افراد در این سفر را ضروری نمی بینیم.

برگزاری یک اردوی ساده برای انجام چهار بازی تدارکاتی چه مسئله پیچیده ای است که میرشاد ماجدی به عنوان رئیس کمیته جوانان برای آن به تاجیکستان رفته؟ یا حضور شخصی که از او به عنوان معاون دبیرکل فدراسیون یاد می شود، دارای چه استدلال و منطقی است؟ حضور مدیر تشریفات و اداری فدراسیون همراه تیم های رده پایه چه آورده ای دارد؟ لزوم حضور این افراد در یک اردوی ساده تمرینی چه میزان اهمیت دارد و چرا بایستی چنین هزینه ای صورت گیرد؟ و ...

آیا همین حضور افراد برای فدراسیون هزینه ندارد؟ فدراسیونی که این روزها مدام از بی پولی صحبت می کند و در این شرایط سخت اقتصادی برای برگزاری اردوها به مشکل می خورد، چطور می تواند هزینه سفر این افراد را تامین کند؟ همه اینها، سوالات بی پاسخی است که دلالت بر رهایی و بی هدفی تیم های رده پایه در فدراسیون فوتبال دارد.

7474