سایت AFC: زخم شکست مقابل کاشیما در خاطر هواداران ارتش سرخ تازه است/ ۲۰۱۹ سال بازسازی پرسپولیس بود

سایت AFC: زخم شکست مقابل کاشیما در خاطر هواداران ارتش سرخ تازه است/ ۲۰۱۹ سال بازسازی پرسپولیس بود

خبرگزاری فوتبالی- سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا به بررسی کارنامه سرخپوشان در ادوار گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا پرداخت.

به گزارش فوتبالی، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) در آستانه تقابل حساس پرسپولیس ایران با اولسان هیوندای کره جنوبی در فینال لیگ قهرمانان آسیا 2020، گزارشی درباره عملکرد سرخپوشان در مسابقات قاره‌ای منتشر کرد که در زیر آمده است:
تاریخ منتظر جدال اولسان هیوندای و پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیاست؛ تیم‌هایی که تاریخی غنی در این مسابقات دارند. پرسپولیس که برای دومین بار در سه سال گذشته به فینال مسابقات می‌رسد، تلاش می‌کند طلسم 27 سال قهرمان نشدن تیم‌های ایرانی را در قاره بشکند. آخرین بار تیم منحل شده پاس تهران به عنوان یک تیم ایرانی، جام قهرمانی رقابت‌های باشگاه‌های آسیا را بالای سر برد.

زخم شکست مقابل کاشیما آنتلرز در سال 2018 در خاطره هواداران ارتش سرخ تازه مانده است، اما بازیکنان پُرتعداد ثابت پرسپولیس از آن مسابقه وقتی روز شنبه در ورزشگاه الجنوب وارد دیدار با اولسان هیوندای می‌شوند، به دنبال برداشتن یک قدم جلوتر هستند.

پرسپولیس در سه دوره از پنج دوره اخیر لیگ قهرمانان آسیا در مراحل حذفی حاضر بوده است. موفق‌ترین عملکرد آنها در فوتبال آسیا پیش از آن به دهه 1990 برمی‌گردد که در فصل 91-1990 قهرمان جام برندگان آسیا شدند و یک سال بعد به نایب‌قهرمانی بازی‌ها رسیدند. با آغاز لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس در  فصل 03-2002 برای اولین بار در آن شرکت کرد، اما در گروه D پایین‌تر از پاختاکور ایستاد و  در مرحله گروهی حذف شد.

آنها برای بازگشت به مسابقات تا سال 2009 صبر کردند. پرسپولیس این بار با موفقیت از مرحله گروهی عبور کرد، اما این بار یک تیم ازبک دیگر زمینه‌ساز حذف آنها شد. پنالتی ریوالدو مقابل 95 هزار هوادار ورزشگاه آزادی، پرسپولیس را به دست بنیادکار  از مرحله یک‌هشتم نهایی حذف کرد.

دو سال بعد، عملکرد ناامیدکننده پرسپولیس باعث شد آنها قعرنشین گروه خود شوند، اما همه چیز برای غول های تهرانی از سال 2012 به سمت بهبودی رفت؛ جایی که آنها با 11 امتیاز در گروه D پشت سر الهلال در جایگاه دوم ایستادند. الاتحاد اما نشان داد که مانع بسیار بلندی برای پرسپولیس است و این تیم با شکست 3 بر صفر، از دور رقابت‌ها کنار رفت.

روند حذف از یک‌هشتم نهایی در سال هم 2015 ادامه یافت. پرسپولیس که در دور گروهی به مقام دوم رسیده بود، مقابل نایب‌قهرمان دوره گذشته مسابقات یعنی الهلال در ورزشگاه آزادی یک بر صفر به برتری رسید، اما این نتیجه با شکست 3 بر صفر در دیدار برگشت بی‌معنی شد. سال 2017 بذرهای تیم فعلی کاشته شد و با بازیکنانی چون سید جلال حسینی، بشار رسن، وحید امیری که مهره‌های کلیدی تیم سال 2020 بودند، و ستاره‌هایی چون مهدی طارمی و علیرضا بیرانوند که از پرسپولیس جدا شدند، این تیم به نیمه‌نهایی مسابقات رسید.

الهلال مانند سال 2015 نشان داد که حریف بسیار قدرتمندی برای پرسپولیس است و با هت‌تریک عمر خربین، شکست 4 بر صفر به این تیم تحمیل کرد. تیم ایرانی در دور برگشت هم تنها یک تساوی 2-2 کسب کرد. آنها درس‌هایی از این تورنمنت آموختند و در سال 2018، علی علیپور با اعتماد به نفس خود، جای طارمی را در خط حمله پرسپولیس پُر کرد.

آنها الجزیره، الدحیل و السد را در مرحله حذفی شکست دادند تا در فینال به کاشیما آنتلرز برسند. هرچند افتخار رقم نخورد. تیم ژاپنی با تساوی بدون گل در ورزشگاه آزادی، از برتری 2 بر صفر خود در دیدار رفت محافظت کرد و انتظار پرسپولیس را برای این عنوان گریزان تداوم بخشید.

با وجود جدایی افرادی چون برانکو ایوانکوویچ، بیرانوند و علیپور به این معنی است که 2019، سالی برای بازسازی بود. با انتخاب مدافع پیشین پرسپولیس یعنی یحیی گل‌محمدی به عنوان سرمربی این تیم، آنها حذف ناامیدکننده از مرحله گروهی را به دست فراموشی سپردند و این مربی، هدایت پرسپولیس را برای بازگشت به قله فوتبال آسیا بر عهده گرفت.

پرسپولیس اکنون دیدار فینال مقابل اولسان هیوندای در دوحه را پیش رو دارد. در حالی که فقط یک مانع تا قهرمانی باقی مانده، آیا تجارب سه سال گذشته به همراه تزریق خون تازه در پرسپولیس، از جمله ورود حامد لک و حسین کنعانی زادگان برای قهرمانی کافی خواهد بود؟ یا اولسان هیوندای انتظار ایرانی‌ها را برای قهرمانی در آسیا طولانی‌تر می‌کند؟

6641