گزارش روز/ فوتبال و هواداری در کشورهای حوزه بالکان؛ جنایت و مکافات!

گزارش روز/ فوتبال و هواداری در کشورهای حوزه بالکان؛ جنایت و مکافات!

خبرگزاری فوتبالی – امشب دیداری نه‌چندان مهم بین زسکا و دیناموزاگرب در یگ اروپا برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبالی، این بازی، رقابتی است بین اهالی رشته کوه بالکان. دیناموزاگرب صعود خود را قطعی کرده اما همچنان این بازی، دیدار مهم بین دو تیم محسوب می‌شود که پایگاه هواداری قدرتمندی دارند.

زسکا مسکو. تیمی ریشه‌دار که نامش مخفف باشگاه ورزشی مرکزی ارتش است و مانند بسیاری از هم قطارانش در شوروی امکان استفاده از سربازان را داشت و دستی باز برای انتخاب بازیکن. ملقب به اسب‌ها زیرا ورزشگاه‌شان روی یک زمین اسب سواری ساخته شده. کمتر حاشیه داشته زیرا خلق و خویی نظامی دارد و نظم همیشه در ورزش‌های گروهی الفبای موفقیت بوده.

طرف دیگر اما دینامو زاگرب است و تشکیلاتی هولیگانی به نام پسران بد آبی که نامشان را از فیلم مشهور شان پن وام گرفته‌اند. یکی از متعصبین شاغل در این تشکیلات روایت کرده زمانی احساس کرده‌اند افراد تیم، شان و منزلت پیراهن دینامو را نمی‌دانند. به همین دلیل تمام بازیکنان را  ایستاده به خط، برهنه کرده‌ و به آن‌ها گفته‌اند هر زمان احساس شد قدر لباس را می‌دانید، آن را پس خواهید گرفت! نکته عجیب اینجاست که پس از این اتفاق وضع تیم تا حدودی سر و سامان یافت.

فوتبال در بالکان یعنی تنش. رقص با آشوب. درگیری با تمام وجود و هویت‌طلبی در جنگ‌های خیابانی. ستاره سرخی‌های بلگراد را هم از بیرون نیندازید. شروری به نام آرکان داشته‌اند که کار را با کیف‌قاپی آغاز کرد و آن را به دزدی بانک ارتقا داد و با کانون هوادار‌یش هر جنایتی خواست انجام داد. تا جایی که سازمان تحت هدایتش به مدت ۵ سال مخوف‌ترین سازمان شبه نظامی بود.

آرکان یک‌بار تصمیم گرفت تیمی به نام اوبیلیچ را تحت تملک قرار دهد. ماحصل کارهایش، صعود آن تیم به اوج قله در مدت زمان کوتاه است. شاهدین روایت کرده‌اند اوبیلیچ از لحاظ فنی طوری نبود که به سرعت قهرمان صربستان شود و یک‌بار آرکان با حضور در رختکن رقیب مهاجم را تهدید کرده که اگر دوست داری به زانویت شلیک شود به تیم ما گل بزن! یوفا هم به سرعت جلوی استمرار این شرارت را گرفت و آن‌ها را محروم کرد. یوفا تیم آرکان را محروم کرد وچندی بعد در سال ۲۰۰۰ هم ۳۸ گلوله، خود آرکان را از ادامه زندگی.

پارتیزان و گورکن‌ها (نام تشکیلات هواداری پارتیزان) روی دیگر این خشونت طلبی هستند. روزی سران تشکیلات هایدوک اسپلیت تقاضای ملاقاتی برای حفظ اتحاد می‌دهد. نماینده اسپلیت حاضر نمی‌شود قبر بازیکن جوان درگذشته تیم پارتیزان را به درخواست نماینده پارتیزان ببوسد و ۲ روز مداوم مورد تجاوز قرار می‌گیرد. حادثه‌ای فراتر از فاجعه.

این وقایع و افراد و تشکیلات متعلق به فداییان هولیگانیسم است که مبارزه را در جایی خارج از زمین چمن می‌جویند. زشتی‌. کراحت. ناگواری. همه این‌ها مال کسانی است که ماهیت فوتبال را درنیافتند و لذت‌شان را در جنگ و خون قرمز می‌جویند نه در مبارزه در زمین چمن.

1101