داوری که فاجعه نژادپرستی را در لیگ قهرمانان اروپا رقم زد

داوری که فاجعه نژادپرستی را در لیگ قهرمانان اروپا رقم زد

خبرگزاری فوتبالی - شاید یوفا هیچ وقت تصور نمی کرد که یکی از جذاب ترین بازیهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا تحت تاثیر یک اتفاق نژادپرستانه قرار بگیرد و کل مسابقات هفته را تحت الشعاع قرار بدهد.

به گزارش فوتبالی، در حالی که کل دنیا منتظر بودند تا با تماشای رویارویی دوباره رونالدو و مسی از یک شب فوتبالی لذت ببرند اما حقیقت این است که روز سه شنبه فوتبال اروپا داستان در جای دیگری رقم خورد: پاریس.

در حقیقت بازی پاریسن ژرمن و استانبول باشاک شهیر یک بازی کاملا معمولی به نظر می رسید که چرا که پی اس جی پرستاره فقط به یک تساوی نیاز داشت تا صعودش به مرحله بعدی را قطعی کند که کاملا محتمل به نظر می رسید اما در دقیقه 13 بازی اتفاق عجیبی رخ داد. ناگهان اعضای نیمکت باشاک شهیر با خشم به سمت کمک داور حرکت کردند. داور اصلی بازی که نمی دانست چه خبر است به سمت نیمکت تیم ترکیه ای رفت و فکر می کرد که با نشان دادن یک کارت قرمز همه چیز را ارام می کند اما بحران بزرگی در راه بود و عامل این بحران هم کسی نبود جز "سباستین کولتسکو" داور چهارم بازی.

در حقیقت همان طور که صدا در تصاویر تلویزیونی شنیده می شد، کولتسکو برای اشاره به وبو، عضو کامرونی کادر فنی تیم باشاک شهیر از عبارت "پسر سیاه" استفاده کرد. بازیکنان خشمگین باشاک شهیر اعلام کردند که زمین را ترک می کنند و آماده بازی نیستند. تیم پی اس جی که بسیاری از بازیکنانش نظیر نیمار در ماه های اخیر بارها قربانی نژادپرستی شده اند هم آنها را همراهی کردند و اعلام کردند که تا زمانی که تیم ترکیه ای رضایت ندهد، به زمین برنمی گردد. کولتسکو برای این که جو را ارام کند گفت که عبارت "پسر سیاه" در فرهنگ لغت رومانیایی معنی بدی ندارد و عادی است اما دمبابا بازیکن سنگالی باشاک شهیر و سایر اعضای این تیم با خشم گفتند که چطور سفیدپوست ها را با عبارت "پسر سفید" خطاب نمی کند. 

با توجه به این که در بازی همزمان منچستریونایتد و لایپزیش به مصاف هم رفته بودند و شکست پی اس جی در این بازی می توانست روی سرنوشت هر دو تیم تاثیر بزرگی بگذارد، توقف بازی برای یوفا یک رسوایی بزرگ به شمار می رود. در حالی که در ماه های اخیر حمایت فوتبالیست ها از جنبش "جان سیاهان مهم است" و "جورج فلوید" بسیار خبرساز شده بود، این بی احتیاطی بزرگ از جانب تیم داوری بازی دانست و قطعا یوفا در آینده باید تذکرات بیشتری به داورانش بدهد.

در هر صورت  اتفاقات این بازی لکه سیاهی بر پیشانی کمیته داوران یوفا خواهد بود، لکه ای که به این سادگی ها پاک نخواهد شد.

4125