گزارش ویژه/ بررسی معمای سرپرستی تیم ملی پس از برکناری مایلی کهن؛ افتخاری، مانوسی فر یا دادرس؟

گزارش ویژه/ بررسی معمای سرپرستی تیم ملی پس از برکناری مایلی کهن؛ افتخاری، مانوسی فر یا دادرس؟

خبرگزاری فوتبالی- برنامه ورزش و مردم، جمعه دو هفته پیش، گفت و گویی ویژه با مهندس فائقی معاون سابق سازمان تربیت بدنی و مهدی دادرس یکی از همراهان تیم ملی در بازی تاریخی استرالیا – ایران در ملبورن گرفته بود. 

به گزارش فوتبالی، در آن آیتم که در دو بخش پخش شد، مهدی دادرس، کارشناس کنونی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال به عنوان سرپرست اسبق تیم ملی فوتبال ایران معرفی شد و حرفهای او طوری بود که انگار او در بازی استرالیا – ایران در ملبورن سرپرست تیم ملی فوتبال بوده است. بعدازظهر همان روز دادرس با دو شبکه رادیویی هم مصاحبه کرد و خودش را سرپرست تیم ملی در آن زمان دانست و حتی گفت که در بازی پلی آف ژاپن – ایران در مالزی هم سرپرست تیم ملی بوده است. هر چند در برنامه ورزش و مردم در یک اظهارنظر عجیب گفت که به خاطر مسایلی به رختکن نرفته است! این اظهارنظر او در حالی مطرح شد که در برنامه رادیویی وقت اضافه رادیو ایران از او پرسیده شد چرا در حالیکه به ادعای خودش سرپرست تیم ملی بوده بین دو نیمه بازی حساسی مثل بازی استرالیا – ایران و در حالیکه ایران یک نیمه را باخته به رختکن نرفته است. دادرس باز هم گفت به دلایلی که نمی خواهد بگوید و نامی از یک شخص خاص نمی برد، نمی خواهد در این باره صحبت کند اما در هر حال عدم حضور او در رختکن یک مساله غیرعادی بود!

پیمان یوسفی سرپرست بودن دادرس را در ورزش و مردم رد کرد

اما جمعه همین هفته پیمان یوسفی تهیه کننده و مجری برنامه ورزش و مردم، ماجرای سرپرستی دادرس را در برنامه اش رد کرد و گفت که اشتباهی صورت پذیرفته و دادرس یکی از همراهان تیم ملی فوتبال ایران بوده و سرپرست تیم ملی نبوده است و این علی اصغر مانوسی فر بوده که در آن بازی مهم و تاریخی، سرپرست تیم ملی بوده است. نکته عجیب این بود که دادرس در همه گفت و گوهایی که در چند سال اخیر کرده خودش را سرپرست تیم ملی در سه بازی مقابل ژاپن، رفت استرالیا در تهران و برگشت استرالیا در ملبورن دانسته است اما بر اساس صحبتهای نزدیکان تیم ملی در آن زمان دادرس در هیچ کدام از بازیهای ملی سرپرست تیم ملی فوتبال ایران نبوده است. سعی کردیم با افراد مطلع در دو بازی ژاپن و استرالیا همراه تیم ملی بودند تماس گرفته و در این باره پرس و جو کنیم، بعد از پیگیری هایی که خبرگزاری فوتبالی در این رابطه انجام داد مشخص شد که در بازی برابر ژاپن علی اصغر مانوسی فر با دستور داریوش مصطفوی سرپرست تیم ملی شده و مهدی دادرس که همراه تیم ملی به مالزی و استرالیا سفر کرده بود با آی دی کارت رسانه ای(عکاس یا خبرنگار) مجوز حضور در ورزشگاه محل بازی را دریافت کرده بود اما سرپرست تیم ملی نبود. البته گرفتن آی دی کارت برای همراهان تیم ملی کار چندان سختی نبوده و بسیاری از همراهان تیم های ملی معمولا در چنین سفرهایی برای اینکه کنار زمین باشند آی دی کارت هایی از این دست می گیرند.

فائقی: در بازی استرالیا – ایران، مانوسی فر سرپرست تیم ملی بود

فائقی معاون وقت سازمان تربیت بدنی در آن سالها به فوتبالی می گوید:" در بازی ایران و ژاپن در مالزی، کنار تیم ملی نبوده و نمی داند چه کسی سرپرست تیم ملی بوده اما کارها را آن زمان افتخاری و مانوسی فر انجام می دادند اما در بازی استرالیا – ایران در ملبورن، آنطور که به خاطر می آورم مانوسی فر سرپرست تیم ملی بود و کارهای بین المللی و روادید را انجام می داد و من به عنوان رییس کاروان و نماینده سازمان تربیت بدنی به استرالیا رفته بودم. آقای مصطفوی در بازی برگشت کسالت داشت و نتوانست به ملبورن بیاید." قائقی نامی از دادرس نیاورد اما ظاهرا بعد از باخت تیم ملی برابر ژاپن که در وقت های اضافه به وقوع پیوست تیم ملی باید آماده بازی برابر استرالیا در دو دیدار رفت و برگشت می شد و به هم ریختگی خاصی در مدیریت تیم ملی دیده می شد. پس از نتیجه تساوی که در تهران و ورزشگاه آزادی به دست آمد تیم ملی به استرالیا سفر کرد تا برای برگزاری بازی برگشت به مصاف این تیم برود. در بازی ژاپن – ایران هم افتخاری به مالزی نرفته بود و همه کارها را مانوسی فر انجام می داده و ظاهرا اختلاف بین دادرس و مانوسی فر در همان ژاپن استارت می خورد. در بازی رفت ایران – استرالیا در تهران، افتخاری که یکی از دوستان نزدیک داریوش مصطفوی بوده هم در کارهای سرپرستی به مانوسی فر کمک کرده منتها به دلیل دیر صادر شدن روادید او و امیرحسین فتحی، آنها سه روز دیرتر به ملبورن می رسند و کارها را مانوسی فر به عنوان سرپرست انجام می دهد و به صورت مستقیم از مصطفوی دستور گرفته تا سرپرست تیم ملی فوتبال ایران باشد. در آن زمان هم به جهت حساسیت اوضاع به دستور رئیس وقت سازمان تربیت بدنی مصطفی هاشمی طباء، سعید فائقی معاون وقت سازمان به عنوان رئیس کاروان تیم ملی انتخاب شد و در غیاب داریوش مصطفوی که گفته می شد به علت بیماری قلبی در بیمارستان بستری بود همراه با تیم ملی عازم امارات و سپس استرالیا شد. قبل از عزیمت تیم ملی از امارات به استرالیا، هوشنگ مقدس از افراد نزدیک به فدراسیون فوتبال که در دوره کفاشیان هم با فدراسیون همکاری نزدیکی داشت، در دبی با فراهم کردن امکانات لازم و کمپ تمرینی شرایط را برای آمادگی هر چه بیشتر تیم ملی جهت بازی برابر استرالیا فراهم کرد.

دادرس: من بازی ایران – ژاپن سرپرست تیم ملی بودم

مهدی دادرس در گفت و گو با فوتبالی به ریشه اختلافاتش با چند نفر اشاره می کند اما نامی از آنها نمی آورد و به فوتبالی می گوید:" من در بازی ژاپن – ایران سرپرست تیم ملی بوده ام و کسانی که می گویند من سرپرست نبوده ام، فراموشکار شده اند و بهتر است بروند و فیلم بازی را ببینند و از شما هم می خواهم فیلم بازی را روی فوتبالی منتشر کنید. من در مالزی و استرالیا همراه تیم ملی بودم و کارها را جمع و جور می کردم. آقای افتخاری پدرش را آورد پیش آقای مصطفوی تا سرپرست تیم ملی اش کند. من در مالزی با آقای مصطفوی بحثم شد و کلا مشکلاتی داشتیم و به همین دلیل است که نمی خواهند بگویند من سرپرست تیم ملی بوده ام. من یک بار و یک بازی سرپرست بوده ام و تمام. بازی استرالیا من سرپرست نبوده ام و آقای افتخاری بود و آقای مانوسی فر هم در کارهای تشریفات و بین الملل کمک می کرد ولی من در مالزی سرپرست بودم و دوستان نمی خواهند یک بار سرپرستی من را ببیند!"

بالاخره چه کسی سرپرست تیم ملی بود؟

صحبت های زیادی درباره حضور افراد مختلفی مانند رضا افتخاری، مهدی دادرس و علی اصغر مانوسی فر به عنوان سرپرست تیم ملی در بازی برابر ژاپن و استرالیا وجود دارد اما منابع موثق که همراه تیم ملی در آن زمان حضور داشتند به فوتبالی اعلام کردند که افتخاری همراه تیم ملی به استرالیا نرفت و با تاخیر سه روزه و یک روز قبل از بازی به همراه امیرحسین فتحی مدیرعامل سابق استقلال به ملبورن رسیدند و فقط نقش همراه تیم ملی را داشتند و همه کارها بر عهده مانوسی فر بود. درباره مهدی دادرس هم گفته می شود او در هیچکدام از بازی های تیم ملی سرپرست تیم ملی نبود و فقط به عنوان همراه و با آی دی کارت عکاس با تیم ملی به مالزی و استرالیا سفر کرده و مجوز حضور در ورزشگاه  و کنار زمین را پیدا می کند. آنچه که مشخص است افرادی که در آن زمان همراه تیم ملی حضور داشتند اعلام کردند که در بازی برابر ژاپن و استرالیا علی اصغر مانوسی فر به دلیل تسلط کامل به زبان انگلیسی و آشنایی به قوانین بین المللی به عنوان سرپرست کنار تیم ملی حضور داشت و اسامی دیگری که مطرح می شود سرپرست نبوده است. ذکر این نکته لازم و ضروری است که پیش از برکناری محمد مایلی کهن از سرمربیگری تیم ملی، وی مسئولیت کلیه هزینه ها و امورات تیم ملی را به صورت کامل عهده دار بود و به کسی اجازه تصمیم گیری در این زمینه نمی داد و خودش هم سرمربی بود و هم سرپرست  وحتی پاداش ها و پول توی جیبی ها را هم خودش تقسیم می کرد. با این حال یکی از نقاط مبهم آن زمان هم عدم سفر رئیس وقت فدراسیون فوتبال یعنی داریوش مصطفوی به ملبورن بود که گفتند ناراحتی قلبی دارد و نمی تواند به این سفر برود. روزنامه های آن زمان البته این کسالت را تاکتیک مصطفوی برای عدم حضورش در ناکامی احتمالی تیم ملی دانستند. ناکامی که به کامیابی مطلق تبدیل شد و مصطفوی اولین رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از انقلاب لقب گرفت که تیم ملی فوتبال ایران را پس از 20 سال به جام جهانی برد. 

7655

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی