گزارش ویژه/ پرسپولیس با پرونده آل کثیر چه می کند؟

گزارش ویژه/ پرسپولیس با پرونده آل کثیر چه می کند؟

خبرگزاری فوتبالی- پنجشنبه صبح جلسه استماع پرونده محرومیت آل‌کثیر در حالی برگزار شد که برخی امیدوار بودند تا با دفاعیات وکیل باشگاه و خود عیسی رأی تغییر کند. 

به گزارش فوتبالی،در حالی که وکیل باشگاه گفته بود چیز حدود یک هفته طول می‌کشد تا کمیته استیناف ‌ای اف سی رأی خود را اعلام کند اما ساعاتی بعد از آن جلسه گفته شد محرومیت آل‌کثیر بخشده نشد و ‌ای اف سی رسماً این مسأله را اعلام کرد.

بعد از این اتفاق باشگاه پرسپولیس طی بیانیه‌ای با اظهار تأسف از رأی شده اعلام کرد از تمام ظرفیت‌های حقوقی استفاده خواهد کرد تا بلکه عیسی در فینال لیگ قهرمانان حاضر باشد.

محرومیت آل‌کثیر طبق حکم صادر شده سیزده فروردین سال آینده به پایان خواهد رسید که در آن مقطع شاید بیش از نیمی از مسابقات لیگ برتر گذشته باشد. در حال حاضر آنچه مشخص است وضعیت برای او جالب نیست و با توجه به پر بودن سهمیه لیگ برتری پرسپولیس احتمال خارج کردن نام این بازیکن از لیست وجود دارد. 

یحیی گل محمدی و کادرش به خاطر کمبود مهاجم مجبورند نام عیسی را از لیست خارج کنند تا بازیکن دیگری را جذب کنند مگر اینکه مهاجم آزاد باشد که پیدا کردن چنینی گزینه‌ای دشوار است. مشکل اینجاست که اگر پرسپولیس نام آل‌کثیر را از لیست خود خارج کرده و مهاجم دیگری جذب کند قادر به استفاده از این مهاجم در فینال لیگ قهرمانان آسیا نیست و تنها در لیگ برتراز او می‌تواند استفاده کند. مشاور حقوقی باشگاه پرسپولیس پیش‌بینی کرده فعلاً نام آل‌کثیر از لیست تیم خارج نخواهد شد چرا که از همان روز پنجشنبه باشگاه اقدامات حقوقی خود را برای تغییر رأی محرومیت او شروع کرده هر چند اصلاً مشخص نیست جزئیات این اقدامات تازه چیست و در چه جهتی انجام می‌شود.

حالا سؤال این است که این راه حقوقی چه می‌تواند باشد؟ آیا غیر از بردن پرونده به دادگاه عالی ورزش ظرفیت حقوقی دیگری وجود دارد؟ 

معاون حقوقی سابق باشگاه پرسپولیس در گفت و گو با فوتبالی درباره اینکه چه راهی برای پیگیری حقوقی پرونده عیسی آل کثیر وجود دارد گفت: " طبق مقررات مرقوم در اساسنامه فیفا تصمیمات نهایی اتخاذ شده توسط ارکان قضایی فدراسیون ها و کنفدراسیون ها بجز سه مورد استثنا شده قابلیت ارجاع به دیوان داوری ورزش را دارد." 

مهدی ذاکر در ادامه افزود: "در موضوع پرونده عیسی آل کثیر باشگاه پرسپولیس می تواند به دیوان داوری ورزش مراجعه کند و برای اینکه پرونده با سرعت بیشتر در امر رسیدگی دنبال و به صورت ویژه پیگیری شود بدوا می تواند دستور موقت بگیرد اما برای گرفتن دستور موقت طبق ماده A37  دیوان یک سری رکن هایی وجود دارد و باید باشگاه در راستای اثبات و احراز آن رکن تلاش کند."

معاون حقوقی سابق باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: "به نظر من راهکار حقوقی لازم برای دفاع از مهاجم این تیم وجود دارد، هر چند در جریان تبادل لوایح این باشگاه نیستم اما در بردن پرونده به دادگاه عالی ورزش نباید فرصت را از دست داد و باید به صوت ویژه در دستور کار این باشگاه و بخش حقوقی آن قرار گیرد."

دکتر غلامرضا رفیعی حقوقدان ورزشی نیز در گفت و گو با خبرنگار فوتبالی درباره پرونده عیسی آل کثیر و راه کار حقوقی آن می گوید : "به نظر من باشگاه پرسپولیس فقط از طریق مراجعه به دادگاه بین المللی ورزش می تواند بخشودگی عیسی آل کثیر را بگیرد و توصیه اکید من هم این است که هر چه سریع تر این موضوع در دستور کار بخش حقوقی این باشگاه قرار گیرد."

این حقوقدان ورزشی در ادامه تصریح کرد:  "به اعتقاد من رای کمیته استیناف ای اف سی ناعادلانه بود، اسناد و مدارکی وجود دارد که ثابت می کند این عمل عیسی آل کثیر اصلا نیت خاصی نداشته و صرفا این عمل را برای برادرزاده خود در لیگ داخلی هم انجام داه است،اگر کمیته انضباطی با توجه به محدودیت زمان از این موضوع اطلاع نداشت اما کمیته استیناف یا کمیته تجدید نظر ای اف سی با توجه به  فرصتی که داشته و دفاعیاتی که آقای آل کثیر و باشگاه پرسپولیس انجام داده است می توانست این موضوع را بپذیرد که هیچ سوء نیتی درکار نبود و هیچ رفتار تبعیض نژادی در رفتار این بازیکن وجود نداشته است" 

دکتر غلامرضا رفیعی در ادامه گفت: توصیه می کنم پرسپولیس این فرصت گرانبها را از دست ندهد و می توانند از طریق دادرسی های فوری در دادگاه عالی ورزش این تقاضا را مطرح کرده تا بدون معطلی موفق به نقض حکم شوند، حیف است بازیکنی که این همه ارزشمند و در خدمت تیم است فرصت بازی را از وی گرفته شود، باشگاه پرسپولیس و عیسی آل کثیر هر دو باید به این حکم در دادگاه عالی ورزش اعتراض کنند"

7655