یادداشت ویژه/ محسن مسلمان از صعود تا سقوط

یادداشت ویژه/ محسن مسلمان از صعود تا سقوط

خبرگزاری فوتبالی- از خوشحالی به سبک لوکا تونی با لباس ذوب‌آهن بعد از گلزنی مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تا قلیان گیت و «هت‌تریک می‌کنه یا پاس می‌ده طارمی» و آقای پاس گل لیگ و شادی‌های جنجالی با فرشاد احمدزاده و نشستن روی نیمکت و رفتن به ذوب‌آهن و سپاهان و... مثل یک پلک به هم زدن گذشت اما قصه 13 سال است و حالا محسن مسلمان در 29 سالگی ادامه حضور در سپاهان را نپذیرفت و این باشگاه را ترک کرد. بازیکنی که «مهندس» پرسپولیس بود بعد از اختلاف با برانکو و جدایی از این تیم چنان به سرعت از صحنه اول فوتبال دور شد که شهاب سنگی عرض آسمان را طی می‌کند! 

به گزارش فوتبالی، محسن مسلمان در عصری که بارسلونا سبک بازی تیکی تاکا را به جهان تحمیل کرد در فوتبال ایران درخشید. او انگار در لاماسیا تمرین کرده بود که همان سبک بازی را البته در استانداردهای آسیایی ارائه می‌کرد. پاس‌های کوتاه و دقیق، عوض کردن بازی، چرخش‌های درجا، بازی رو به جلو، به هم ریختن نظم خط دفاعی حریف، ایجاد ضرباهنگ و ریتم مناسب در خط هافبک پرسپولیس و... بخشی از نمایشی بود که او اجرا می‌کرد. مسلمان با قامت نحیف در میانه میدان مورد اعتماد برانکو بود، حتی وقتی برخی خرده می‌گرفتند که او فانتزی‌باز است و در درگیری‌ها بازیکنان دیگر باید جور بکشند و توپ را به او برسانند تا بهترین تصمیم را بگیرد، می‌گفتند در فاز دفاعی به تیم کمک نمی‌کند و مواظب ساق‌هایش است و... اما او در اوج بود که با برانکو به اختلاف برخورد. آن لایو اینستاگرامی بعد از قهرمانی کار را یکسره کرد. مسلمان انگار سرمست از موفقیت و قهرمانی شده بود که از تیم کنار گذاشته شد. برانکو کوتاه نیامد حتی وقتی مسلمان روی سکوها به یک بازیکن کاملاً محبوب تبدیل شده بود، رفت و این آغاز سقوط ستاره‌ای بود که از 10 سالگی پای ثابت همه رده‌های ملی شده بود.

اینکه او در سپاهان نماند یا سپاهان او را نخواست از آن بحث‌هایی است که هر کدام هواداران خودش را دارد. مسلمان زیر نظر قلعه‎نویی نتوانست خودش را احیا کند و حالا برخی شایعه کرده‌اند که شاید به پرسپولیس برگردد، جایی که نزد طیفی از هواداران محبوبیتی سنتی دارد و شاید بتواند جای بشار رسن که همه می‌دانند مثل فنر است و هر آن ممکن است بپرد و برود را بگیرد اما هنور هیچ قطعیتی وجود ندارد، او قطعاً دوست دارد به جایی برگردد که موفق‌ترین روزهای زندگی‌اش را آنجا سپری کرد اما بازیکنی که رگه‌های سرکشی دارد در پازل تاکتیکی و انضباطی یحیی گل‌محمدی جا می‌گیرد؟ محسن مسلمان از آن دسته بازیکنان بااستعدادی است که می‌توان او را در لیست بازیکنانی که قدر خود را ندانستند جای داد. کنار پیام صادقیان که زمانی در پرسپولیس رفیق فابریکش بود. بازیکنانی مثل او گمان می‌کنند تا ابد روی فرم هستند و هنوز برای شیطنت و جوانی کردن حسابی وقت دارند و یادشان می‌رود که زمان روی دور تند است. درست مثل آن شادی بعد از گلزنی مقابل پرسپولیس به سبک لوکا تونی تا فسخ قرارداد با سپاهان... در یک پلک به هم زدن گذشت و مدت‌ها است کسی از او بازی چشمگیری ندیده است. او که زمانی گفته بود عاشق محسن چاووشی است احتمالاً این روزها در خلوتش وقتی فیلم بازی‌هایش در پرسپولیس را می‌بیند با خودش زمزمه می‌کند: مسلمان کجایی؟ دقیقاً؟

یادداشت از احسان محمدی

1111