واکنش کانون مربیان فوتبال ایران درخصوص "مربی اسپانسرها"

واکنش کانون مربیان فوتبال ایران درخصوص "مربی اسپانسرها"

خبرگزاری فوتبالی- کانون مربیان فوتبال ایران درباره ماجرای "مربی اسپانسر" بیانیه ای به شرح زیر در اختیار خبرگزاری فوتبالی قرار داد.

به گزارش فوتبالی، متن بیانیه به شرح زیر است:

" پدیده نوپای مربی اسپانسرها که چند سالی است دربستر برخی لیگ های کشور باب شده است باعث ایجاد شبهات و سوالات متعدد از جانب جامعه مربیان شده بنحوی که تعدادی از مربیان کشور خواستار اعلام موضع و نظر رسمی کانون مربیان فوتبال ایران را در این خصوص بودند و  طبیعی است که کانون مربیان در قبال مسائلی که در رابطه با مربیان رسته خود در رسانه ها مطرح می شود عکس العمل منطقی داشته باشد. 

اعتقاد داریم کلیت فوتبال کشور دچار نقص و کاستی های بسیاری است که این کاستی ها در دیگر پدیده های موجود کشور هم مشاهده می شود. نه تنها انتخاب و گزینش مربیان ،بلکه سیستم گزینش مدیران ،بازیکنان ، سرپرستان و حتی مسئولان رسانه ای بسیاری از تیم ها مورد تایید کانون مربیان فوتبال ایران نبوده و نیست که البته مشکل اساسی در جریان این گزینش ها روال اقتصادی موجود باشگاههاست.

 وقتی شریان وجودی فوتبال یعنی اقتصاد آن، از منطق علمی و واقعی  برخوردار نیست یا بطور خلاصه هزینه فوتبال کشور  صد است و درآمد آن یک، و در حقیقت سرمایه گذاری در هر بنگاه اقتصادی (حتی فوتبال)  غیر عقلانی و غیر منطقی است، سوء استفاده کنندگان دست به دامان روشهای غیر اخلاقی چون پدیده مربی اسپانسرها می شوند و درعین حال و با تاسف بسیار چند قطبی بودن مراکز تصمیم گیری و عدم یکپارچگی در این نگاه که از فوتبال چه می خواهیم باعث شده است نوع اداره و سازماندهی تیم ها بسیار متفاوت باشد.

در رابطه با بکارگیری مربیان اسپانسردار هم باید عنوان کرد که ممکن است یک اسپانسر شخصی  عهده دار بخش ناچیزی از هزینه های تیمی شود که بودجه آن تیم بصورت غیر مستقیم توسط دولت تامین می شود اما اینکه اسپانسر متمولی  بصورت شخصی کل هزینه های یک تیم را که گاها بیش از پنجاه میلیارد تومان هم هست را در ازای بکار گیری مربی خاصی پرداخت کند امری غریب و نشدنی است و نمونه ای در این رابطه تاکنون دیده نشده است.

بدیهی است که برای جلوگیری از وقوع چنین رویدادی که زنجیره ای از بی اعتقادی ، نا امیدی و یاس را در مربیان به وجود می آورد ، نظارتی کارآمد لازم است ، که در جریان دستورالعمل ها و آیین نامه های اجرایی فوتبال ما پیش بینی نشده است. کانون مربیان فوتبال ایران با سابقه دو دهه فعالیت و با تلاش برای روشنگری و شفاف سازی  در جهت رشد و تعالی فوتبال اعتقاد دارد در جریان بکار گیری برخی مربیان لیگ های مختلف از استاندارهای جهانی فوتبال تبعیت و الگو برداری نشده است و پایبندی به اصول جهانی و شفافیت است که باعث رشد و توسعه، تعالی، انسجام و کارآیی فوتبال و زیر مجموعه های آن خواهد شد.

کانون مربیان فوتبال ایران"

چیا فوادی/ پایگاه خبری فوتبالی

۱۱۱۱