نورشرق: هنوز رای نهایی در مورد شکایت تراکتور از مظاهری صادر نشده است/ پرونده داماش به کمیته استیناف ارجاع داده شد

نورشرق: هنوز رای نهایی در مورد شکایت تراکتور از مظاهری صادر نشده است/ پرونده داماش به کمیته استیناف ارجاع داده شد

خبرگزاری فوتبالی- رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در رابطه با تعدادی از مشکلات اخیر در فوتبال کشورمان از جمله اختلاف میان دو تیم داماش گیلان و کارون اروند و فسخ های یک طرفه بازیکنان و ... توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش فوتبالی، در قرعه کشی اخیر سازمان لیگ برای تعیین مسابقات لیگ دسته اول، نام تیم کارون اروند خرمشهر نیز در میان تیم های شرکت کننده قرار داشت، در حالی که حضور این تیم در رقابت های لیگ یک در هاله ای از ابهام قرار دارد. تیم داماش گیلان تصمیم به خرید سهمیه تیم کارون اروند گرفته است اما هنوز به طور کامل با این تیم تسویه نکرده است، لذا مشخص نیست این تیم گیلانی بتواند از این طریق در لیگ دسته اول حضور یابد. به طور کلی تیم داماش گیلان طی سال های اخیر با مسائل حقوقی متعددی روبرو بوده و به همین علت گفتگویی با جمشید نورشرق، رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال در این زمینه انجام دادیم.

نورشرق در گفتگو با برنامه وقت اضافه رادیو ایران در مورد روند پرونده داماش گیلان و کارون اروند اظهار داشت: این پرونده روندی طولانی را گذرانده است و جلسات متعددی با حضور مسئولان و مدیران هر دو باشگاه تشکیل شده است و در حال حاضر کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در مورد اعاده امتیاز تیم داماش گیلان به کانون اروند خرمشهر رای صادر کرده است. منتها این رای قطعی نیست و مورد تجدید نظر خواهی باشگاه داماش قرار گرفته و لذا ما پرونده را طبق مقررات به کمیته استیناف ارسال کردیم و تصمیم قطعی و نهایی به عهده این کمیته است. در گذشته قراردادی میان دو باشگاه داماش و کارون اروند منعقد شده بود منتها تیم کارون مدعی شد که باشگاه داماش به تعهدات خود در قرارداد عمل نکرده است و به همین دلیل شکایت خود را از تیم گیلانی روانه کمیته تعیین وضعیت کرد.

وی در مورد احکام فیفا در مورد باشگاه داماش به علت عدم پرداخت بدهی ها تصریح کرد: بدهی هایی که از زمان انتقال امتیاز لیگ دسته اول به باشگاه داماش گیلان و همچنین به بازیکنانی که تحت قرارداد با این باشگاه بوده اند وجود داشته، همچنان سر جای خودش باقی است و لذا می توان گفت تیم گیلانی در حال حاضر درگیر مشکلات متعددی است.

رئیس کمیته تعیین وضعیت درباره وضعیت صدور حکم بازیکنانی که اخیرا به طور یک طرفه اقدام به فسخ قرارداد کرده اند اظهار نمود: در حال رسیدگی به این موارد هستیم. امسال شکایت های بیشتری نسبت به فصول گذشته به خاطر فسخ های یک طرفه صورت گرفت و در حال حاضر یک الی 2 پرونده در معرض اتخاذ تصمیم قرار دارد.

نورشرق درباره رسانه ای شدن خبر پیروزی رشید مظاهری و باشگاه استقلال در جدال با تراکتور تصریح کرد: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. فقط کمیته انضباطی درباره بخشی از پرونده تصمیمی اتخاذ کرد اما موضوع موجه بودن یا نبودن فسخ آقای مظاهری نزد کمیته تعیین وضعیت در حال رسیدگی است. در کل این پرونده سه قسمت داشت: در قسمتی آقای رشید مظاهری مبلغی را مطالبه کرده بود بابت فصل گذشته که با پیراهن تراکتور به میدان رفته بود. این قسمت پس از تصمیم از طرف ما مورد تجدید نظر خواهی قرار گرفت و به کمیته استیناف ارجاع داده شد. در قسمت دیگر او مدعی وجود جعل در قراردادش با تیم تراکتور بود که تصمیم گیری راجع به آن در صلاحیت کمیته تعیین وضعیت نبود و آن را برای کمیته انضباطی ارسال کردیم که تصمیمی نیز در این باره اتخاذ کردند و رسانه ای هم شد. بخش سوم فسخ غیر موجه آقای مظاهری است که باشگاه تراکتور علیه این دروازه بان ادعا کرده بود و هنوز تصمیمی در مورد آن گرفته نشده است.

وی در مورد ادعای بازیکنان مبنی بر ارسال اخطار فسخ به باشگاه های مربوطه پیش از اقدام به فسخ یک طرفه توضیح داد: مطابق ماده 13 مقررات نقل و انتقالات بازیکن وظیفه دارد پیش از اقدام به فسخ قرارداد با ارسال نامه ای به صورت کتبی باشگاه مربوطه را در جریان قرار دهد و یک مهلت 10 روزه نیز در اختیار باشگاه قرار دهد. با این حال این حق برای باشگاه محفوظ است که در این زمینه طرح دعوی کند و ادعای خود را مبنی بر موجه نبودن فسخ بازیکن ثابت کند.

نورشرق در واکنش به اتفاقات اخیر میان باشگاه پرسپولیس و شجاع خلیل زاده گفت: هنوز در این زمینه پرونده ای نزد ما مطرح نشده و باشگاه پرسپولیس اقدام به شکایت نکرده است.

او در ادامه در رابطه با وضعیت پرونده سعید واسعی و سایر فسخ های یک طرفه اظهار داشت: پرونده آقای واسعی به دنبال شکایت باشگاه پیکان در حال رسیدگی است. مقررات نقل و انتقالات می گوید بازیکنی که خودش را محق در اعلام فسخ می داند می تواند نزد سازمان لیگ برود و فرم فسخ را در آنجا پر کند. هم در مقررات و هم در فرم هایی که بازیکنان پر می کنند صراحتا درج شده که ثبت این فرم نزد سازمان لیگ به هیچ وجه به معنای موجه بودن فسخ و اعتبار بخشیدن به آن نیست و اگر باشگاه اقامه دعوی کند، این وظیفه کمیته تعیین وضعیت است که با بررسی مدارک و مستندات و اظهارات طرفین دعوی نسبت به موضوع تصمیم گیری نماید. در کل اگر به مقررات فیفا و مقررات نقل و انتقالاتی خود ما احترام گذاشته شود، بسیاری از این مشکلات پیش نخواهد آمد. از جمله قانون مهمی که می گوید اگر باشگاهی قصد مذاکره با بازیکنی را دارد باید از قبل باشگاه تحت قرارداد با آن بازیکن را به طور کتبی در جریان قرار بدهد که متاسفانه این امر به هیچ عنوان رعایت نمی شود.

رئیس کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال در پایان درباره قراردادهای یکساله که اخیرا بسیار رایج شده و آسیب های ناشی از آن از جمله سوء استفاده دلالان و ... خاطرنشان کرد: فدراسیون فوتبال در این زمینه دخالت نمی کند و این مدیران باشگاه ها هستند که با توجه به مصالح و مقتضیات خود و برنامه های بلند مدتی که در سر دارند در این مورد تصمیم گیری  می کنند.

7474