گزارش روز/ همه‌چیز درباره سوپر لیگ اروپا؛ انقلاب تاریخی دنیای فوتبال؟

گزارش روز/ همه‌چیز درباره سوپر لیگ اروپا؛ انقلاب تاریخی دنیای فوتبال؟

خبرگزاری فوتبالی – سوپرلیگ اروپا رقابتی‌ با حضور تیم‌های متمول و پرهوادار است که در صورت برگزاری، دنیای فوتبال را با تغییراتی اساسی و جدی مواجه خواهد کرد.

به گزارش فوتبالی، جوزپ بارتومئو در کنفرانس خبری مربوط به استعفای خود حاشیه های مربوط به برگزاری سوپرلیگ اروپا را داغ تر از همیشه کرد. رقابتی هیجان انگیز شامل تیم‌های مشهور اروپایی که ممکن است تمام تیم‌ها و لیگ ها را تحت الشعاع قرار دهد. اما آیا همه چیز به این سادگی است؟

چرا ایده این لیگ به جریان افتاد؟
بسیاری  از مدیران باشگا‌ه‌های اروپایی اعتقاد به رقابت‌هایی داخلی به این سبک دارند و باور دارند این ایده می‌تواند برای سرمایه گذاران پتانسیل داشته باشد زیرا هیجان مرده موجود در رقابت‌های فعلی را زنده می‌کند.

این ایده چه مدتی است به جریان افتاده؟
تقریبا برای ۲ سال. باشگاه‌های بزرگ با اتحادیه باشگاه‌های اروپا اختلاف دارند و معتقدند تصمیمات بدون حضور آن‌ها گرفته می‌شود.

این تورنمنت قرار است به چه شیوه ای برگزار شود؟
هنوز باشگاه‌ها بر سر مدل آن به توافق نرسیده‌اند اما یوفا در صدد است تا با باشگا‌ها توافق کند و از جدایی باشگاه های بزرگ از این اتحادیه جلوگیری کند.

کدام تیم ها شامل این پروژه هستند؟
برخی تیم‌ها حضورشان در جلسه بین مدیران قطعی است اما اگر تیمی بخواهد به این لیگ اضافه شود باشگاه‌های حاضر در این رقابت‌ها تصمیم خواهند گرفت تیم جدیدی اضافه شود یا خیر. تاکنون این تیم‌ها حضورشان تقریبا قطعی است: بارسلونا، رئال مادرید و اتلتیکو از اسپانیا، منچستر سیتی، لیورپول و منچستر یونایتد از انگلیس، در ایتالیا اینتر و میلان، در آلمان بایرن مونیخ...

آیا این تیم‌ها از حضور در لیگ‌های داخلی دست می‌کشند؟
خیر. در اولین ملاقات حرف‌ها حاکی از ادامه حضور در لیگ‌ها بود اما احتمالا بازی‌های سوپرلیگ آخر هفته‌ها برگزار می‌شود و با توجه به تداخل با بازی‌های داخلی باید در انتظار یک درگیری جدی در این رابطه بود.

آیا آن‌ها سازمانی قانونی دارند؟
فوتبال در دستان یوفا و فیفا است و همه داوران و سازمان‌ها کاملا به این دو نهاد وابسته هستند. آیا می‌توان بدون حضور داوری که از فیفا تایید گرفته دیداری را برگزار کرد؟ بنابراین باشگاه‌ها باید به دنبال قوانین و فراهم کردن شرایط خاص خود باشند.

چه مقدار پول قرار است توزیع شود؟
صحبت از یک میلیارد یورو برای تیم قهرمان است که مقایسه آن با جایزه تیم قهرمان و پولی که حالا تقسیم می‌شود دیوانگی است. سوپر لیگ می‌تواند لیگ قهرمانان را کاملا پشت سر بگذارد. در حال حاضر در لیگ قهرمانان ۲.۰۴ میلیارد دلار بین ۳۲ تیم تقسیم می‌شود اما در سوپرلیگ اروپا تعداد تیم کمی حضور دارند و طبیعتا به همه تیم‌ها پول هنگفت‌تری می‌رسد. ۲ سال پیش تیم لیورپول با قهرمانی ۱۱۱ میلیون به جیب زد اما در سوپرلیگ صحبت‌ از مبالغی وحشتناک است.

چه زمانی آغاز می‌شود؟
این ایده ۲ سال است به جریان افتاده اما از آن‌جا که حق پخش تلویزیونی لیگ قهرمانان و بازی‌های اروپایی برای ۳ فصل آینده فروخته شده ممکن است سال ۲۰۲۲ این رقابت‌ها آغاز شود.

واکنش فیفا و یوفا چیست؟
شایعه شده بود اینفانتینو پست تمام این ایده ها قرار دارد اما در بیانیه ای که فیفا منتشر کرد این اتهام تقریبا از او دور شد. یوفا هم اعتقاد دارد برگزاری این رقابت‌ها کاملا خود خواهی است.

آیا باید در انتظار پیشرفت زود این ایده ماند؟
اعلامیه بارتومئو مبنی بر موافقت بارسلونا برای حضور بسیاری را متعجب کرد. تمام باشگاه‌ها درگیر تلاش بودند تا از کانون توجهات خارج شوند اماحالا مجبور شده‌اند در مورد موضوع بحث کنند.

1101