توضیح نماینده مجلس درباره اصلاحات اساسنامه فدراسیون

توضیح نماینده مجلس درباره اصلاحات اساسنامه فدراسیون

خبرگزاری فوتبالی- بخشهای مهم صحبتهای احسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس درباره اصلاحات مورد نیاز اساسنامه فدراسیون فوتبال طبق خواسته فیفا را برایتان نقل می‌کنیم.قاضی‌زاده این صحبتها را با روزنامه  ایران‌ورزشی انجام داده است:

  • شرط کم شدن امضاها از 10 به 5 و از 5 به 2 برای نامزدهای انتخابات، از دیگر تغییرات اساسنامه است. بر همین اساس برای رئیس 5 اخذ امضا از اعضای مجمع و برای بقیه نامزدها اخذ 2 امضا الزامی است. این موضوع فضای انتخابات را رقابتی‌تر می‌کند و جلوی انسداد و انحصار را می‌گیرد. طبیعی است که گرفتن 5 امضا از بیش از 90 عضو مجمع به مراتب راحت‌تر است. کم شدن تعداد امضاها در کنار کاهش میزان وزن هیأت‌های استانی، شرایط را برای انتخابات رقابتی‌تر می‌کند و با روح دموکراتیک انتخابات همخوانی بیشتری دارد.
  • فیفا شرط مدرک لیسانس را فقط برای دبیرکل فدراسیون فوتبال قرار داده است. در واقع فیفا رکن بالا بودن سطح تحصیلات را فقط برای دبیرکل قلمداد کرده است و نقش ویژه‌تری را به دبیرکل داده است. این موضوع باعث می‌شود افراد حرفه‌ای‌تر، ورزشی‌تر و فوتبالی‌تری بتوانند در فضای انتخابات حضور پیدا کنند.
  •  تأیید اساسنامه در مجلس و هیأت دولت هم به بعد از انتخابات فدراسیون موکول خواهد شد و از وظایف رئیس جدید فدراسیون فوتبال خواهد بود. علاوه بر این فیفا به استقلال رکن انتخاباتی و رکن قضایی (کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف) تأکید داشته است که این موارد هم قدرت انحصاری افرادی که در مسند مدیریت فدراسیون هستند را از بین می‌برد.
  • با اساسنامه پیشنهادی جدید فیفا هر نوع به کارگیری بازنشستگان در پست‌های فدراسیون فوتبال ممنوع است.


    1984