متن نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت اصلاحات اساسنامه

متن نامه فیفا به فدراسیون فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت اصلاحات اساسنامه

خبرگزاری فوتبالی- رییس کمیته فدراسیون های عضو فیفا، روز گذشته در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران درباره آخرین وضعیت اساسنامه این فدراسیون توضیحاتی داد.

به گزارش فوتبالی، موسنگو اومبا رییس کمیته فدراسیون‌های عضو فیفا با ارسال نامه های به فدراسیون فوتبال ایران درباره کلیات اصلاحات اساسنامه ارسالی فدراسیون توضیحاتی داد و اعلام کرد که برخی موارد جزیی برای رفع نواقص مورد نظر ما نیز باید مرتفع شود. ترجمه دقیق متن این نامه به شرح زیر است:

وضعیت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران (IRIFF)

 دبیرکل محترم؛

بازگشت به کنفرانس ویدئویی ۲۸ آگوست 2020 که بین نمایندگان فیفا، AFC و فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، پس از دریافت بازخوردهای فدراسیون فوتبال ایران در مورد پیش نویس اساسنامه، کد انتخابات و دستورات دائمی مجمع عمومی در ۱۳ جولای 2020 ، شایسته است اشاره کنیم که در حال حاضر مسئله وضعیت حقوقی فدراسیون فوتبال ایران را با توجه به قوانین ملی بررسی کرده‌ایم. در همین راستا، این نکته را مورد توجه قرار داده‌ایم که به نظر می رسد آخرین پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران برای تعریف شکل حقوقی خود به عنوان "یک نهاد با شخصیت حقوقی مستقل" تنها گزینه موجود در این مرحله باشد تا هم نیازهای فیفا و هم تعهدات شما در قوانین ملی را برآورده کند. ما همچنین اظهارات نماینده وزارت ورزش که در کنفرانس ویدئویی شرکت کرده بود را هم در نظر گرفته‌ایم، که براساس آن مذاکرات برای شروع بررسی قانون ملی ورزش می تواند به موازات دولت ایران آغاز شود با توجه به موارد گفته شده فوق، فکر می‌کنیم که آخرین پیشنهاد مربوط به شکل قانونی فدراسیون فوتبال ایران همانطور که در پیش نویس اساسنامه ارسال شده توسط آن نهاد در ۱۳ جولای 2020 درج شده است، باید فعلاً پذیرفته شود. 

در نتیجه فدراسیون فوتبال ایران می‌بایست موازی با یک جدول زمانی و نقشه راه برای اخذ اصلاحات مورد نیاز در قانون ملی از دولت و مجلس ایران، پس از انتخاب هیات رئیسه جدید فدراسیون فوتبال به طوری که متناسب با  سایر اشکال قانونی و قابل اجرا برای فدراسیون باشد اهتمام لازم را بعمل آورد. بدین منظور ما فدراسیون فوتبال ایران را به انجام موارد زیر و اصلاح بخشهایی از مواد  اساسنامه جدید که می‌بایست در مجمع به تصویب نهایی برسد، توصیه می کنیم؛

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک نهاد غیر انتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل است که با رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است و برای مدت نامحدود تشکیل می شود. همانطور که در ماده ۱ پاراگراف ۱ بالا آمده است، فدراسیون به عنوان یک نهاد غیر دولتی غیر انتفاعی مستقل و دارای شخصیت حقوقی تعریف شده که مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است. در نتیجه فرم قانونی جدید باید‌ در طی یک سال پس از انتخابات هیات رئیسه جدید فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی که می‌بایست تا پایان سال 2020 اعضای آن مشخص شوند، لازم الاجرا می شود.

نتیجه بررسی قانون ورزش ملی توسط دولت و مجلس ایران با همکاری فیفا و AFC  تا زمانی که بررسی مربوطه در جدول زمانی مشخص به اتمام نرسد، فدراسیون فوتبال ایران به طور قانونی به عنوان نهادی با شخصیت حقوقی مستقل تعریف می‌شود. علاوه بر این، ما مجموعه معیارهای پیشنهاد شده افراد واجد شرایط جهت تصدی پست ریاست و سایر اعضای هیات رئیسه را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم. همانطور که قبلاً برای شما ذکر شد،(بازگشت به نامه فیفا به تاریخ ۲۲ ژوئن 2020) فدراسیون‌های عضو فیفا باید اطمینان حاصل کنند که اساسنامه آنها روالی دموکراتیک جهت استقلال کامل انتخاباتشان را تضمین می کند (ماده ۱۹ پاراگراف ۲ اساسنامه فیفا ملاحظه شود). فیفا معتقد است که چنین ماده‌ای یک اصل اساسی است که باید توسط تمام فدراسیون‌های عضو مورد احترام واقع شود. به ویژه، ما فکر می‌کنیم که محدود کردن بیش از حد تعداد افرادی که می توانند به عنوان کاندیداهای پست‌های هیات رئیسه در انتخابات فدراسیون فوتبال ایران نامزد شوند، با استفاده از این معیارهای صلاحیتی، بیش از حد محدود شوند که این مطلب ممکن است مغایر با اصل فوق الذکر باشد. در این زمینه و همانطور که در کنفرانس ویدیویی مورد اشاره مورد بحث قرار گرفت ، ما می‌خواهیم از نظر صلاحیت برای پست های رئیس فدراسیون و سایر اعضای هیات رئیسه و دبیر کل، پیشنهادهای زیر را به فدراسیون فوتبال ایران ارائه دهیم (توجه: معیارهای مربوط به سوابق کیفری و تابعیت / اقامت مشروع شناخته شده است) تجربه در مدیریت ورزشی، حداقل چهار (۴) سال است که در هر یک از پست‌های گفته شده قابل استناد است. علاوه بر این، تعریف "مدیریت ورزشی" همانطور است که در ماده مذکور ذکر شده. فدراسیون فوتبال ایران در ماده ۲۸ پیش نویس قانون انتخابات پیشنهاد داده که این بخش مستقیماً در پیش نویس اساسنامه درج شود ( در حالیکه قوانین انتخابات باید بصورت پیوست به پیش نویس به روز شده اساسنامه جدید الصاق گردد.) همچنین به منظور حضور پررنگ‌تر ذینفعان مختلف فوتبال، یکسری از موارد نیاز به ساده شدن دارد. در همین مورد شما را به اصلاحاتی که در اسناد پیوست شده درج شده است، ارجاع می دهیم؛ 

الف) محدودیت سنی: هیچ کدام 

ب) تحصیلات: مدرک لیسانس یا معادل آن حداقل مواردی است که فقط در سمت دبیر کل قابل اعمال است. بدین ترتیب ، هیچ مدرکی (کارشناسی ، معادل یا بالاتر) برای سمت های رئیس و سایر اعضای هیات رئیسه درخواست نمی شود 

ج) فرم امضا شده برای هر یک از نامزدهای پست ریاست باید توسط پنج (۵) عضو مجمع شوند. علاوه بر این، نواب رئیس پیشنهادی و سایر نامزدها برای هر سمت دیگر در هیات رئیسه باید توسط دو (۲) عضو مجمع معرفی شوند‌.

ارائه کارت پایان خدمت سربازی که در پیش نویس اساسنامه جدید قید شده است در اساسنامه فعلی فدراسیون ذکر نشده است ، بنابراین یک معیار صلاحیت اضافی است که توسط فدراسیون فوتبال در نسخه پیش نویس اساسنامه ارسال شده در ماه مه 2020 به فیفا و AFC اضافه شده است. ما معتقدیم که چنین معیاری کنار گذاشته شود زیرا بخشی از معیارهای استاندارد صلاحیت قانونی ما نیست. در نتیجه ، ما با سعه صدر اساسنامه های اصلاح شده و پیش نویس های کد انتخابات را به شما ارائه می دهیم و از فدراسیون فوتبال ایران خواهشمندیم حداکثر تا تاریخ ۳۰ اکتبر 2020 پیش نویس جدید مربوط به اساسنامه جدید ، دستورات دائمی مجمع عمومی و کد انتخابات را به حضور ما ارائه دهند. با ادامه کار ، اطمینان داریم که فدراسیون فوتبال ایران روند بازنگری فعلی را به سمت جهت پیشنهادی پیش خواهد برد و توصیه های فوق را در اساسنامه و پیش نویس کد انتخاباتی لحاظ می کند. در این صورت، فیفا وAFC در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند مراحل بعدی نقشه راه اولیه را پشتیبانی کنند. یعنی برگزاری مجمع عمومی برای تصویب چارچوب قانونی و نظارتی فدراسیون فوتبال ایران در آینده و به دنبال آن برگزاری مجمع عمومی انتخابی بعدی براساس چارچوب‌های جدید موجود. ما از همکاری شما و بازخورد سریع شما متشکریم ارادتمند شما.

ورون موسنگو اومبا

رئیس کمیته فدراسیون‌های عضو

4731