چند نکته از قرعه کشی لیگ بیستم؛ یک و یک

چند نکته از قرعه کشی لیگ بیستم؛ یک و یک

خبرگزاری فوتبالی- بیستمین دوره لیگ برتر ادای دینی است به اولین دوره اش؛ هر دو دوره دیرترین استارت را در تاریخ دارند و از آبان ماه شروع می شوند.

به گزارش فوتبالی، اولین دوره به واسطه ماراتن تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی 2002 دیر شروع شد و دوره بیستم به دلیل ویروس منحوس کرونا. 

* تراکتور

    اگر مدعیان سنتی قهرمانی را به تیمهای استقلال، فولاد، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو محدود کنیم، تراکتور در دور رفت میزبان همه این تیمهاست. با توجه به حضور ادامه دار ویروس کرونا، تبریزی ها باید همه رویارویی های خانگی شان با مدعیان را بدون حضور تماشاگر برگزار کنند که قطعا امتیازی منفی برای تراکتور به حساب می آید. اگر شرایط به سمتی برود که در نیم فصل دوم، اجازه حضور تماشاگران در ورزشگاه ها صادر شود، تراکتور بزرگترین بازنده این موضوع خواهد بود.

* استقلال

    هر 3 قهرمانی استقلال در تاریخ لیگ برتر در دوره هایی بوده که آنها در هفته اول، میزبان بودند: صبا در لیگ پنجم، ابومسلم در لیگ هشتم و آلومینیوم هرمزگان در لیگ دوازدهم. استقلال این فصل هم از خانه استارت می زند. شهرداری تبریز در لیگ دهم، آلومینیوم هرمزگان در لیگ دوازدهم، گسترش فولاد در لیگ سیزدهم، سیاه جامگان در لیگ پانزدهم و حالا مس رفسنجان در لیگ بیستم؛ استقلال برای پنحمین بار فصل را برابر تیم تازه صعودکرده به لیگ برتر استارت می زند. آنها در هر 4 رویارویی قبلی برابر تازه واردها، برنده شدند.

* پرسپولیس

    قرعه به کمک تیمی آمده که کمترین استراحت را داشته. پرسپولیس به واسطه حضور درخشان در لیگ قهرمانان و طی مسیر تا گام پایانی، کمتر از تیمهای دیگر استراحت کرده و حالا می تواند از لطف قرعه استفاده کند: هر دو بازی ابتدایی در تهران که نیاز به مسافرت ندارد، بازی هفته اول با سایپا (هیچ تیمی در تاریخ لیگ برتر به اندازه سایپا به پرسپولیس نباخته) و هفته دوم با صنعت نفت که همه ستاره های فصل قبلش را از دست داده: آل کثیر، دریس، سالاری، جهانی، قریشی، کعبی، جبیره و بقیه. البته مدافع عنوان قهرمانی در این سالها ثابت کرده چندان کاری به قرعه نداشته.

* امیر قلعه‌نویی

    هیچ تیمی به جز سپاهان رای به برکناری امیر قلعه نویی از هدایتش در تاریخ لیگ برتر نداده بود. قلعه نویی هم کار در هیچ تیمی را جز سپاهان فصل قبل، نیمه کاره رها نکرده بود (جز ملوان که قلعه نویی اصلا روی نیمکتش ننشست و همکاری فقط 2 هفته دوام آورد) و حالا امیر قلعه نویی روی نیمکت گل گهر در لیگ بیستم، کار را برابر سپاهان استارت می زند. گل گهر برابر سپاهان یعنی رویارویی امیر قلعه نویی به عنوان باسابقه ترین مربی تاریخ لیگ برتر با نویدکیا که برای اولین بار لیگ برتر را از روی نیمکت تجربه می کند.

* سعید آذری

    دوران طلایی ذوب آهن در تاریخ لیگ برتر یا با حضور سعید آذری بوده یا ردپای او در نقش بستنش، ملموس است. او در فولاد هم عیارش را نشان داد و به سهمیه لیگ قهرمانان رسید. حالا آذری و تیمش باید در گام اول، لیگ را برابر ذوب آهن استارت بزنند که هنوز بابت درایت آذری (در پرونده شکاری)، به او مدیون هستند. نام سعید آذری در معدود پیروزی ایرانی ها در پرونده های بین المللی، به شدت دیده می شود.

* یک و یک

    اولین بازی آلومینیوم اراک در لیگ برتر رویارویی با مربی ای است که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، سرمربیگری می کند: فاضلی. مغز متفکر محمود فکری نتوانست مجوز خروج از نساجی را بگیرد و حالا پاداش ماندنش در این تیم، تبدیل شدن به نفر اول کادر فنی است.

* اولین ها

    شهر خودرو و ماشین سازی در هفته اول به مصاف هم می روند. هر دو تیم جزو کم سابقه های لیگ برتر به شمار می روند ولی نه کمتر از سرمربیان شان. مهدی رحمتی روی نیمکت شهر خودرو، اولین سرمربیگری لیگ برتری اش را برابر یک اولین دیگر استارت می زند؛ بیاتلو که سرمربی ماشین سازی شده.

گزارش از علیرضا خطیبی