دکتر غلامرضا رفیعی: شکایت النصر به CAS هم راه به جایی نخواهد برد/ پرسپولیس باید به دنبال بخشش آل کثیر باشد

دکتر غلامرضا رفیعی: شکایت النصر به CAS هم راه به جایی نخواهد برد/ پرسپولیس باید به دنبال بخشش آل کثیر باشد

خبرگزاری فوتبالی- کارشناس حقوقی فوتبال ایران گفت باشگاه النصر در شکایت خود به دادگاه بین المللی ورزش، همانند شکایت به AFC شانسی برای پیروزی نخواهد داشت.

به گزارش فوتبالی، پس از پیروزی باشگاه پرسپولیس در مقابل تیم النصر عربستان در مرحله نیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، این تیم عربستانی شکایتی را روانه AFC کرد مبنی بر این که باشگاه پرسپولیس به دلیل عدم پرداخت مطالبات سرمربی اسبق خود، با محرومیت نقل و انتقالاتی مواجه بوده و با سرپیچی از رای فیفا، بازیکنان جدیدی را جذب و راهی لیگ قهرمانان کرده است.

اما پس از ارسال مدارک و دفاعیات باشگاه پرسپولیس به AFC، کنفدراسیون فوتبال آسیا سرانجام به نفع سرخپوشان کشور ما رای صادر کرد و اعتراض تیم عربستانی را وارد ندانست.

در این زمینه گفت و گویی با دکتر غلامرضا رفیعی، کارشناس حقوقی فوتبال در برنامه وقت اضافه رادیو ایران صورت گرفت که در ادامه می خوانید.

رفیعی در ابتدا نسبت به اخبار منفی و حواشی منتشرشده پیرامون برنامه هفته گذشته وقت اضافه واکنش نشان داد و اظهار داشت: با اینکه بنده در این برنامه و همچنین سایر رسانه های خبری اعلام کرده بودم که پرسپولیس برنده این دعوا خواهد بود و شکایت تیم سعودی به جایی نخواهد رسید، به شدت بابت تهمت هایی که به عوامل و کارشناسان این برنامه زده شد ناراحت شدم.

وی در ادامه عنوان کرد: اظهار نظر کردن در مورد مسائل حقوق ورزش در کشوری که رشته حقوق ورزش ندارد، مسئله بسیار پر چالشی است و نظرات افراد مختلف در این زمینه ممکن است با هم تفاوت داشته باشد. و چه بسا اگر فردی نظرش مبنی بر این باشد که خطری ما را تهدید می کند و در مورد مشکلات احتمالی در آینده هشدار بدهد، این اظهار نظر وی مسئولان و مدیران ورزش را در کشور ما بیدارتر و آگاه تر سازد در مقایسه با پیش بینی بنده که بگویم هیچ خطری متوجه ما نیست. چون که من نمیتوانم قوانین و مقررات پیچیده حقوق ورزش را در یک برنامه رادیویی به بحث بگذارم. بنده در در یک سری از سایت ها دیدم که به برنامه وقت اضافه تهمت زده شد و اهانت هایی صورت گرفت که این مسائل بنده را به شدت آزرده خاطر کرد. بنده ضمن تبریک به باشگاه پرسپولیس، به برنامه وقت اضافه هم تبریک می گویم که با شفاف سازی و گفت و گو، زنگ خطر را برای مسئولان فوتبال و باشگاه پرسپولیس و ورزش به صدا درآورد.

در ادامه گفتگو، چیا فوادی مجری – کارشناس برنامه وقت اضافه ضمن تاکید بر موضع بی طرفانه در برنامه هفته گذشته و صرفا تلاش برای هشدار به مسئولان جهت حفظ منافع ملی و منافع فوتبال ایران گفت:« تفسیر بندهای رای فیفا در پرونده برانکو و در مورد بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس، همه کسانی را که دلسوز فوتبال ایران بودند نگران می کرد. آیا وقتی یک خبرنگار عربستانی مطلبی را در مورد برنامه در ایران یا در فضای مجازی منتشر می کند و توییت می زند، نباید اول توییتش ترجمه شود بعد به من وامثال من حمله شود؟ خیلی از اشخاص بدون اینکه متن توییت عربی را به درستی ترجمه کنند، صرفا حمله کردند. در متن توییت های آنها آمده بود که در ایران یک برنامه با اجرای فلانی و کارشناسی بهمانی به بحث حکم برانکو و بسته شدن رای و اعتراض النصر پرداخته اند. این کجایش وطن فروشی و دادن سند و مدرک و جاسوسی و خیانت است؟ هم خبرنگاران عربستانی و هم خبرنگاران ایرانی در حال رصد کردن برنامه های تلویزیونی و رادیویی و سایتها و روزنامه های دو کشور هستند. در حال حاضر هم خبرنگاران عربستانی در حال رصد برنامه های رادیویی و تلویزیونی ایران بودند. هدف برنامه وقت اضافه صرفا اصلاح بوده است. حالا اگر بالفرض اگر تیمی مثل استقلال یا سپاهان یا پرسپولیس خدا نکرده در لیگ قهرمانان از یک تیم عربستانی شکست می خورد و بعد تیم عربستانی از پرسپولیس یا استقلال یا سپاهان شکایت می کرد، بعد یک خبرنگار عربستانی یا یک مجری عربستانی در یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی به شکایت استقلال یا سپاهان از تیم عربستانی می پرداخت و ما توییت می زدیم که فلان برنامه شبکه الریاضیه در این باره پرداخته است و نام آن برنامه یا خبرنگار را می آوردیم آیا آن برنامه یا آن مجری، از طرف کشورش جاسوس و خائن و وطن فروش معرفی می شد؟»

در ادامه علی عالی، مدیرمسئول و سردبیر روزنامه ایران ورزشی روی خط آمد و در مورد اخبار نادرست منتشر شده درفضای مجازی و تهمت های منتسب به برنامه وقت اضافه گفت:« مسئله ای که ما رسانه ای ها درگیرش هستیم و سال هاست در موردش صحبت می کنیم، این است که کارشناسان رسانه و افرادی که دانا و آگاه هستند و کارشان تجزیه و تحلیل خبر است، بتوانند حضوری پر رنگ تر داشته باشند و مورد مسائل مختلف موضع گیری کنند و زبان کارشناسانه آنها قطعا به فهم بهتر موضوعات مختلف کمک خواهد کرد. به هر حال در دنیای امروز، اخبار مختلفی در فضای مجازی به صورت اخبار جعلی منتشر می شود و موج سازی های نادرستی صورت می گیرد و از همه مهم تر، بدون این که صحبت ها و گفت و گوها را با دقت و تا انتها گوش دهند و سپس به تجزیه تحلیل بپردازند، صرفا بخشی از مطلب را برمی دارند و روی آن موج سواری می کنند و وقتی توجه افکار عمومی به اخبار زرد و جعلی زیاد باشد، طبیعی است که این گونه اتفاقات رخ می دهد و کارشناسان را به وحشت می اندازد از این که نظراتشان را در مورد مسائل مختلف مطرح کنند.»

وی در ادامه عنوان کرد:« ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن اقلیت شریف، در مقابل اکثریت لمپن و بی اطلاع مجبور به سکوت است و در مقابل مشکلات مختلف به خاطر فشار رسانه ای شدید و به ویژه از سمت فضای مجازی، بالاجبار سکوت اختیار می کند. این هشدارها، هشدارهای کارشناسی است و ما نباید از بدنه مدیریتی ورزش کشور، بحث کارشناسی را حذف کرده و بگوییم آن ها در جهت مخالف منافع ملی گام برمی دارند. وظیفه رسانه، شفاف سازی در حوزه های مختلف است. اخبار و حواشی ای که پیرامون این برنامه در فضای مجازی منتشر شد، از جاهایی سر درآورد که هیچ ارتباطی به این برنامه و مباحث مطرح شده در آن نداشت و این یک هشدار برای ورزش و برای سطح رسانه ماست. چرا بسیاری از روزنامه نگاران و کارشناسان ما در مورد خیلی از مسائل سکوت اختیار می کنند؟ حتی اگر هم از طرف فضای مجازی تحت فشار نباشند، از طریق مدیران ورزش تحت فشار قرار می گیرند و این اتفاق بسیار بدی است.»

وی در ادامه گفت: ما باید تلاش کنیم افرادی که سطح کارشناسی بالا و تجربیات زیادی دارند، قادر باشند به گفت و گو و اظهار نظر بپردازند و موضوعات مختلف را مطرح کنند تا راهکار پیدا شود. مگر می شود مشکلات یک الی دو دهه ورزش و فوتبال کشور در هر برنامه به یک شکل باشد و ما در هر برنامه صحبت های تکراری مطرح کنیم و هیچکس هم گوش ندهد؟ در این سال ها در مورد موضوعات مختلف همواره همان حرف های اولیه را زده اند و اصل حرف تغییری نکرده است. این مشکلات است که پابرجاست و این مسئله برای بدنه مدیریتی کشور تجربه نمی شود و هر زمان در جایی دچار مشکل می شوند، از همین شبکه های مجازی سوء استفاده می کنند و به آن افراد و برنامه ها حمله ور می شوند تا کسی که اعتراض می کند را مجبور به سکوت سازند.

در ادامه گفتگو چیا فوادی، خطاب به دکتر رفیعی و علی عالی گفت:«روز پنجشنبه آقای فرخ حسابی، مدیر محترم روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در مصاحبه ای با رادیو تهران عنوان کرد که در متن شکایت باشگاه النصر از پرسپولیس آمده که آن ها هیچ مدرکی از قراردادهای پرسپولیس و مشکلات نقل و انتقالی اش نداشته اند و حتی نوشته اند هیچ سند و مدرکی قراردادهای بازیکنان و حکم برانکو نداشته اند و فقط ازAFC خواسته اند که درستی بسته شدن قراردادها را بررسی کند. آن وقت عده ای باز هم تهمت زدند و موج راه انداختند که در برنامه وقت اضافه رادیو ایران، افراد و کارشناسانی برای سعودی ها سند و مدرک ارسال کرده اند و این مسئله واقعا دردناک و آزاردهنده است.»

در ادامه بار دیگر رفیعی روی خط آمد و گفت:« از آن جایی که روابط عمومی بسیاری از فدراسیون های ورزشی و باشگاه ها، به معنای واقعی در جهت شفاف سازی قدم برنمی دارند و کارشناسانی مثل بنده به آن ها دسترسی ندارند که مجانا و از روی دلسوزی دیدگاه های خودشان را مطرح کنند، ما از همین رسانه های ملی استفاده می کنیم تا صدای خودمان را به گوش مدیران باشگاه ها و مسئولین ورزشی برسانیم. تنها وسیله ارتباطی ما که مباحث تخصصی و کارشناسی حقوق بین المللی ورزش را با آنها در میان بگذاریم همین است. آن ها ممکن است به صورت زنده شنونده گفت وگوهای ما نباشند اما بالاخره با انعکاش یافتن اخبار به گوششان می رسد. همانطور که آقای علی عالی فرمودند ما باید به گونه ای عمل کنیم که افرادی همانند آقای فوادی بتوانند آزادانه به بحث و تبادل نظر بپردازند چرا که هدف آن ها هشیارسازی و آگاه سازی است.

وی در پایان در مورد شانس پیروزی باشگاه النصر در شکایت از پرسپولیس به دادگاه CAS خاطرنشان کرد:« به نظر من همچنان باشگاه النصر شانسی برای پیروزی در این پرونده ندارد و اگر هم حکم به دادگاه بین المللی ورزش کشیده شود، دوستانی که در باشگاه پرسپولیس حضور دارند بار دیگر همان مدارک و دفاعیات را به دادگاه ارسال خواهند کرد. کما اینکه شکایت باشگاه النصر به دلیل ناتوانی در ارسال مدارک و مستندات و عدم تقدیم به موقع شکایت و پرداخت هزینه دادرسی کاملا توسط AFC رد شد و کمیته انضباطی حتی وارد ماهیت دعوا هم نشد. همچنان تاکید می کنم که آنها شانسی برای پیروزی در این پرونده نخواهند داشت و تنها هم و غم باشگاه پرسپولیس باید برگرداندن بازیکنی که به ناحق محروم شد، یعنی عیسی آل کثیر به تیم باشد تا شاهد حضور و درخشش او در فینال جام باشگاه های آسیا باشیم.»

7474