صعود پرسپولیس به جام باشگاه‌های جهان هنوز قطعی نشده است/ صعود فقط در صورت قهرمانی آسیا

صعود پرسپولیس به جام باشگاه‌های جهان هنوز قطعی نشده است/ صعود فقط در صورت قهرمانی آسیا

خبرگزاری فوتبالی - فیفا در نظر دارد که در آینده ای نزدیک شکل فعلی جام  باشگاه های جهان را تغییر بدهد.

به گزارش فوتبالی، جام جهانی باشگاه ها یا همان "جام باشگاه های جهان" در حال حاضر با حضور کشور میزبان به علاوه قهرمان های قاره های مختلف با حضور هفت یا هشت تیم برگزار می شود که البته مسابقات جذابیت چندانی ندارد. مسابقات سال 2020 نیز به شکل کنونی در کشور قطر برگزار می شود. قطر سال گذشته هم میزبان مسابقات با حضور لیورپول بود و حالا بایرن مونیخ حضورش را در جام باشگاه های جهان 2020 در کشور قطر به عنوان قهرمان اروپا قطعی کرده است و نماینده ای از کشور قطر که میزبان مسابقات است (احتمالا الدحیل به عنوان قهرمان لیگ) در مسابقات حضور پیدا خواهد کرد.  

فعلا نماینده اقیانوسیه، آفریقا، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و مرکزی (کونکاکاف) و آسیا مشخص نیست که البته پرسپولیس از ایران با حضور در فینال آسیا فقط یک قدم تا حضور در مسابقات فاصله دارد. اگر پرسپولیس بتواند در فینال به پیروزی برسد به اولین تیم ایرانی تبدیل می شود که با عنوان قهرمان آسیا در مسابقات حضور پیدا کرده است. البته پیش از این سپاهان به عنوان نایب قهرمان آسیا تجربه حضور در این تورنمنت را داشت که آنها به خاطر این که یک تیم ژاپنی قهرمان آسیا شد و میزبان مسابقات هم ژاپن بود، فرصتی طلایی برای حضور در مسابقات به دست آوردند. پرسپولیس دو سال پیش هم در یک قدمی جام باشگاه های جهان قرار داشت که با شکست در مقابل کاشیما فرصت قهرمانی و حضور در مسابقات را از دست داد. سرخپوشان حالا این فرصت را دارند تا برای اولین بار در تاریخشان در جام جهانی باشگاه ها حضور پیدا کنند و چه بسا برای اولین بار در تاریخشان در یک مسابقه رسمی مقابل تیمی از قاره دیگر قرار بگیرند. آنها البته قبلا هم در دیداری دوستانه در تهران به مصاف بایرن مونیخ رفتند اما حالا اگر بتوانند در فینال مقابل نماینده شرق آسیا پیروز شوند، فرصتی طلایی خواهند داشت تا در دیداری رسمی شانس تقابل با این تیم را داشته باشند.

مسابقات جام باشگاه های جهان در قطر هم مثل سایر مسابقات فعلا زمان نامشخصی به خاطر کرونا دارد. دوره قبلی مسابقات بین 11 تا 21 آذر سال گذشته در کشور قطر برگزار شد که لیورپول با هدایت کلوپ به قهرمانی رسید اما در حال حاضر به خاطر کرونا حتی مشخص نیست که آیا قاره های مختلف می توانند قهرمانشان را مشخص کنند و مسابقات با هفت تیم تعیین شده برگزار می شود یا برخی از قاره ها نمی توانند قهرمان داشته باشند. فعلا باید قهرمان قاره های مختلف مشخص شود و فیفا تصمیم بگیرد که آخرین دوره مسابقات به شکل کنونی برگزار می شود یا نه.

اما شکل جدید مسابقات جام باشگاه های جهان برای جذابیت بیشتر بازیها قرار بود که از سال 2021 برگزار شود اما بحران کرونا برنامه های فیفا را بر هم زد. قرار بود که بازیها در کشور چین با حضور 24 تیم از قاره های مختلف برگزار شود که به شکل غیررسمی اعلام شده بود که مسابقات  با 8 تیم از اروپا، شش تیم از آمریکای جنوبی، سه تیم از کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی)، سه (یا دو) تیم از آفریقا، یک تیم از اقیانوسیه و احتمالا دو (یا سه) تیم از آسیا در مسابقات حضور پیدا می کنند. البته این دوره از رقابتها در پایان سال 2021 برگزار می شود که باید قهرمانان و نایب قهرمانان قاره ها مشخص شوند.با توجه به این که مدل جدید بازیها هر چهار سال یک بار برگزار می شود، نکته مهم این است که به طور مثال دو یا سه سهمیه آسیا برای چهار سال خواهد بود و نه یک سال. در واقع این طور نیست که در یک سال قهرمان و نایب قهرمان آسیا شانس حضور در مسابقات را داشته باشند بلکه قهرمان های دو یا سه دوره اخیر (مثلا 2020 و 2021) شانس حضور در بازیها را دارند.

کرونا باعث شد تا مسابقات یورو و کوپا آمه ریکا به سال 2021 موکول شود. بدین ترتیب فیفا هم مجبور شد که برنامه جام باشگاه های جهان را تغییر بدهد و به احتمال فراوان اولین دوره مسابقات با فرمت در تابستان 2022 خواهد بود یعنی چند ماه قبل از جام جهانی قطر. نکته مهم این جاست که اگر پرسپولیس بتواند قهرمان آسیا شود و رقابتهای امسال در قطر برگزار نشود، شانس حضور در تورنمنت 24 تیمی جدید را هم خواهد داشت هر چند که هنوز شکل و فرمت مسابقات و زمان برگزاری مسابقات به صورت رسمی توسط فیفا اعلام نشده و همه چیز در حد حرف و مذاکره است چرا که حتی اگر سهمیه آسیا در مسابقات دو تیم هم باشد، قهرمان سالهای 2020 و 2021 در مسابقات حضور پیدا خواهند کرد که پرسپولیس می تواند در صورت قهرمانی آسیا در فصل پیش رو یکی از این دو تیم باشد. شکل جدید بازیها قرار است که هر چهار سال یک بار باشد تا به نوعی از این حیث از جام جهانی تیم های ملی تقلید کند و عطش هواداران را برای دیدن مسابقات افزایش بدهد و درآمدزایی و حق پخش بهتری داشته باشد. باید تا اعلام فیفا منتظر ماند اما هر چه هست پرسپولیس هنوز به جام باشگاههای جهان صعود نکرده و باید برنده دیدار فینال آذرماه مقابل حریف شرق آسیا باشد تا بتواند برای شرکت در این رقابتها شانس داشته باشد.

4125