پاداش آسیایی دور از پرسپولیس، سپاهان و استقلال/ دلار به تهران نمی رسد!

پاداش آسیایی دور از پرسپولیس، سپاهان و استقلال/ دلار به تهران نمی رسد!

خبرگزاری فوتبالی- کنفدراسیون فوتبال آسیا با پایان مرحله یک هشتم مسابقات لیگ قهرمانان قصد دارد پاداش هایی که تیم ها در قبال برد، تساوی و صعود به مراحل بالاتر در این رقابت ها به دست آورده اند را به حساب آنها واریز کند.

به گزارش فوتبالی، کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد واریز پاداش به تیم ها را دارد، اما با توجه به تحریم‌های بانکی ایران امکان واریز این پول نیست. به همین دلیل به تیم های ایرانی پرسپولیس،استقلال و سپاهان اعلام شده شماره حساب بانکی را که در لیست تحریم‌ها قرار ندارد، اعلام کند تا این مبلغ واریز شود.

پرسپوليس و استقلال كه هر دو با مشكلات مالی وحشتناكی روبه‌رو هستند بعد از برد در هفته پايانی و صعود به دور بعد جدا از پاداش‌هايي كه تاكنون به دست آورده بودند، مبلغ 150 هزار دلار پاداش دريافت كردند. 50 هزار تا به خاطر برد و 100 هزار تا به خاطر صعود. سپاهان هم در مرحله گروهی با دو برد و یک تساوی 110 هزار دلار پاداش دریافت کرد.

در حال حاضر با توجه به صعود پرسپولیس به مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، نماینده فوتبال کشورمان با کسب سه پیروزی در مرحله گروهی و یک تساوی، مجموعاً مبلغ 160 هزار دلار دریافت می‌کند. صعود به جمع 16 تیم پایانی 100 هزار دلار و صعود به یک چهارم نهایی نیز 150 هزار دلار دیگر به پاداش پرسپولیس اضافه کرده و به این ترتیب 410 هزار دلار تا این مرحله نصیب پرسپولیس می‌شود.

اينكه در شرايط بد اقصادی تيم‌هاي ایرانی چند ميليارد تومان به حساب‌شان واريز شود، آن ‌هم به صورت دلاری، كمك بزرگی به حساب می آيد كه می تواند بخشی از دردسرهای دو باشگاه را حل كند. اما از سمت ديگر مشکلات تحریم های بانکی مانع انتقال این پول به حساب باشگاه های ایرانی خواهد بود.

با توجه به تحریم بانک های ایرانی و عدم انتقال این مبلغ به حساب باشگاه های ایران این مبالغ در حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا خواهد ماند تا تکلیف تحریم های بانکی مشخص شود.

باشگاه های پرسپولیس و استقلال امیدوار بودند تا با درآمدزایی در این مسابقات بتوانند بدهی های خود به مربیان و بازیکنان خارجی را که در خطر محرومیت کسر امتیاز قرار دارند، پرداخت کنند اما با توجه به وضعیتی که به دلیل تحریم های بانکی پیش آمده و پولی که در حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا است متعلق به یک تیم ایرانی است، باشگاه ها حتی نمی توانند از منابعی که در AFC  دارند، پول برانکو، وینفرد شفر و سایر بازیکنانی که باشگاه های ایرانی را محکوم کرده اند پرداخت کنند.

با توجه به تاکیدات فیفا مبنی بر عدم دخالت سیاست در ورزش اما در این مساله شاهد هستیم که مسائل سیاسی و تحریم های آمریکا باعث شده تا باشگاه های ایرانی و فوتبال ایران بابت این موضوع دچار مشکل شود. مسئولان امر در فدراسیون فوتبال و باشگاه های ایرانی برای حل این مشکل باید از راهکار دیپلماسی ورزشی برای مذاکره با فیفا و ای اف سی جهت حل این مشکل استفاده کنند و با اتخاذ راهکاری درست بتوانند این مبلغ را به حساب باشگاه های ایرانی واریز کرده و یا اینکه امکان هزینه منابع مالی خود را در کنفدراسیون فوتبال آسیا جهت بستن پرونده های حقوقی که دارند داشته باشند.

 اينكه چنين پاداش خفيفی كه شايد برای ساير تيم‌های حاضر در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا رقمی معمولی به حساب بيايد برای فوتبال ايران اين‌قدر بزرگ است، نشان از مشكلات ريشه‌دار در كشورمان است. 

به هر حال بازیکنان پرسپوليس به خوبی می دانند كه يك برد در رقابت‌های ليگ قهرمانان آسيا و صعودشان به دور بعد چقدر می تواند برای آنها درآمدزا باشد. در حدی كه رقم قرارداد يك بازيكن ليگ برتری با يك برد در ليگ قهرمانان آسيا برابری می كند.

درآمدی که در حال حاضر پرسپولیس در این مسابقات به دست آورده است عددی است که می تواند بخش زیادی از مشکلات مالی این باشگاه را برطرف نماید اما مشخص نیست آیا باشگاه پرسپولیس در کنار دو نماینده دیگر فوتبال ایران توان دریافت آن را دارد یا مثل دفعات قبل که موفق به دریافت این پول از حساب فیفا نشده بازهم نمی تواند از این پول برای حل مشکلات مالی خود استفاده کند.

7655