گزارش ویژه/ چرا پول فوتبال ایران به حساب خارجی ها نمی نشیند؟

گزارش ویژه/ چرا پول فوتبال ایران به حساب خارجی ها نمی نشیند؟

خبرگزاری فوتبالی- چالش پرداخت مطالبات و حقوق سرمربیان خارجی از جمله برانکو، کالدرون، مارک ویلموتس و آندره‌آ استراماچونی در برهه زمانی کنونی به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی، به یک دغدغه فراگیر در سطح ورزش و فوتبال کشور تبدیل شده است.

به گزارش فوتبالی، تحریم های اقتصادی و کمبود منابع مالی، باشگاه های ورزشی و فدراسیون فوتبال را هم درگیر کرده است. این مشکلات که در یک سال و نیم گذشته به اوج خود رسیده باعث شده تا باشگاه های پرسپولیس و استقلال در کنار فدراسیون فوتبال مشکلات فراوانی در خصوص تسویه حساب مالی با سرمربی های سابق خود و تیم ملی داشته باشند. مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی و خصوصا عدم توانایی انتقال پول به حساب بازیکنان و مربیان خارجی درچند ماه اخیر باعث ایجاد دردسرهای بزرگی برای فوتبال باشگاهی کشورهم شده است.

زمانی در فوتبال ایران قراردادهایی بسته می شد که منابع مالی لازم برای پرداخت آنها فراهم نبود و باشگاه ها یا فدراسیون در پرداخت پول مشکل داشتند. اما در شرایط فعلی مشکل بزرگ قرارداد با خارجی ها، در نحوه انتقال پول به آنها است. به دلیل تحریم ها و مشکلات جابه‌جایی ارز، مربیان خارجی نمی توانند به سادگی پول خود را دریافت کنند. فرآیند پیچیده انتقال پول از طریق صرافی ها، این افراد را خارج از ایران به دردسر می اندازد.

تا قبل از تحریم ترامپ می شد پول انتقال داد

محسن شافعی یکی از کارشناسان ارشد بانکی و مسئول بخش ارزی یکی از بانکهای خصوصی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فوتبالی با اشاره به مشکلات نقل و انتقال پول به مربیان خارجی از داخل ایران گفت:" تا قبل از تحریم های آمریکا توسط ترامپ این امکان وجود داشت تا فدراسیون فوتبال و باشگاه های ورزشی بدهی های خود را به صورت تهاتری از طریق منابعی که در خارج کشور داشتند پرداخت کنند اما پس از اینکه بحث FTF پیش آمد و ایران وارد لیست سیاه شد کل حساب های وابسته به بانک های ایرانی در خارج از کشور بلوکه شد. یکی از راه های انتقال پول به خارج از کشور از طریق صرافی هایی بود که در خارج از کشورمنابع مالی دارند اما یک مشکلی که این بین وجود داشت بحث واریزی های بالای 10 هزار دلار بود که حساسیت ایجاد می کرد، مبالغ بالای 10 هزار دلار باید ردش مشخص باشد."

مشکل استراماچونی به خاطر حساب ناشناخته بود

این کارشناس ارشد بانکی به فوتبالی گفت:" در قضیه استراماچونی بحث پول مطرح نبود، در حالی که بسیاری بر این باورند که قرارداد استراماچونی به خاطر بی‌نظمی در پرداخت‌ها فسخ شده، اما دلیل اصلی تصمیم ناگهانی استراماچونی موضوع دیگری بود. در ایتالیا حساب‌ها چک می‌شود و این ابهام به وجود آمده که چرا هر ماه از یک حساب ناشناخته یا از طرف یک فرد حقیقی برای استراماچونی پول واریز می‌شود و این حساسیت‌ها سرمربی ایتالیایی را در تنگنا قرار داد."

وی در ادامه گفت:" مبالغی به صورت مکرر به حساب استراماچونی واریز شد باعث شد تا کمیسیون پول شویی اروپا به ایشان مشکوک شود و پس از احضار او به پلیس، تهدید به جرایم مالی شد. استراماچونی بار‌ها تأکید کرده بود که حتماً پول باید از طریق حساب باشگاه با کسر مالیات به حسابش در ایتالیا واریز شود تا مشکلی برایش ایجاد نشود، اما به دلیل تحریم‌های بانکی باشگاه استقلال موفق به انجام این کار نشده بود. یعنی حتی اگر مطالبات استراماچونی تأمین می شد باز هم پرداخت آن از حساب باشگاه به حساب او در ایتالیا مقدور نبود به همین دلیل استرا ترجیح داده با فسخ قرارداد مشکل را از طریق فیفا مرتفع کند."

شافعی گفت: "در اروپا جرایمی که در رابطه با مسائل مالی و پول شویی در نظر گرفته می شود یکی از سخت ترین جرایم است. برای مثال می توان بحث برلوسوکونی در میلان را مثال زد که با جرایم سنگینی روبرو شد. حتی روسها زمانی که می خواستند باشگاه چلسی را خریداری کنند مجبور شدند پول خود را تطهیر یا گم کنند تا بتوانند پول خود را از طریق چند کشور مختلف به لندن رسانده و بتوانند چلسی را خریداری کنند. "

حساب هر ایرانی در اروپا در خطر است

محسن شافعی به یک نکته مهم اشاره می کند: " در حال حاضر شرایط بسیار سخت تر شده است و هر ایرانی که در اروپا حساب بانکی داشته باشد با توجه به اینکه زیر پوشش بند هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته است بدون حکم قاضی، دادگاه فدرال آمریکا می تواند حساب را بازدید و حتی بازداشت کند."

شافعی با اشاره به نقش صرافی ها در انتقال پول به خارج از کشور گفت:" صرافی ها تراکنش بانکی انجام نمی دهند بلکه بر اساس منابعی که در خارج از ایران دارند این کار را انجام می دهند. این کار چند ضلع دارد. یک ضلع آن پول دهنده در ایران است که می تواند فدراسیون فوتبال یا باشگاه ها باشند، ضلع بعدی صراف در ایران است که پول را به صورت ریال در داخل کشور تحویل می گیرد، ضلع دیگر طرف حساب صراف در خارج از کشور است که دلار یا یورو را به مربی در خارج از ایران توسط کارگزار تحویل می دهد که همه  این موارد شامل هزینه خواهد شد. این ماجرا پیش از تحریم های ترامپ میسر بود اما در حال حاضر این مساله میسر نیست و منشا پول مهم است که ایران است و نمی شود انتقال داد. ما در تهیه مواد اولیه در کشور هم مشکل داریم وقتی ماشین تولید نمی شود و یا با کمبود قطعات تولید می شود وضعیت بازار به این شکل می شود که در حال حاضر می بینیم. شاید اگر مشکلات نقل و انتقال پول برای مربیان خارجی نبود چه بسا برانکو می ماند و موفقیت هایش را ادامه می داد و یا استراماچونی در استقلال ماندگار می شد و تاثیرات مثبت خود را روی فوتبال استقلال و ایران ادامه می داد و همه اینها می توانست به پیشرفت فوتبال ایران هم کمک کند."

تحریم ها کار انتقال پول را مشکل کرده است

دکتر امیر محمد بابایی مدیر روابط بین الملل بانک دی هم در گفت و گو با فوتبالی صحبتهای شافعی را تایید کرد و گفت:« تحریم بانکی عملا کار ما را در جابجایی پول مشکل کرده است زیرا برای واریز پول به حساب یک فرد خارجی ما مجبوریم از طریق غیر بانکی مانند صرافی اقدام کنیم." 

این کارشناس ارشد بانکی در ادامه می گوید:" در واریز مبلغ پول به حساب صرافی، مقداری هزینه باید بابت انتقال پول و مالیات پرداخت شود و این مبلغ با افزایش نقدینگی به صورت طبیعی بالا رفته در نتیجه مقداری پول در این مرحله از بین می‌رود. صرافی باید مبلغ پول را به حساب بانکی فرد مورد نظر در اروپا واریز کند اینجاست که قانون مبارزه با پول‌شویی وارد می‌شود. ابتدا حساب بانکی فرد مورد نظر بلوکه شده و پول مصادره می‌شود. صاحب حساب باید عنوان کند که این حجم از پول از کجا و بابت چه چیزی از یک یا چند صرافی به حسابش واریز شده و باید ثابت کند تخلفی نکرده، بلکه این پول دستمزد کارکردش در یک تیم باشگاهی است و آن کشور بابت تحریم و عدم تصویب قانون مبارزه با پولشویی توان جابجایی پول از حساب بانکی خود را ندارد. زیرا اگر این توانایی وجود داشت تنها با ارایه برگ قراردادش مشکل حل بود. اما پذیرفتن اینکه پول از صرافی بابت دستمزد سرمربی فوتبال پرداخت شده کمی برای مردان قانون در اروپا غیرقابل پذیرش است."

بابایی در پایان گفت:" وقتی با یک خارجی قراردادی بسته می شود، او در فرهنگی بزرگ شده که دقیقا راس تاریخ قید شده در قراردادش پولش را می‌گیرد و اصلا در باورش نمی‌گنجد که ۲۴ ساعت واریز دستمزدش با تاخیر مواجه شود چه برسد به بیش از ۲ ماه عدم دریافت مبلغ قراردادش."

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655