آذری: مطالبات پاتوسی را به راحتی پرداخت کردیم/ کارشناس اقتصادی: باید با فیفا و ای.اف.سی به صورت دیپلماسی مذاکره شود

آذری: مطالبات پاتوسی را به راحتی پرداخت کردیم/ کارشناس اقتصادی: باید با فیفا و ای.اف.سی به صورت دیپلماسی مذاکره شود

خبرگزاری فوتبالی- طهماسبی پور، کارشناس اقتصادی می گوید که علی رغم مسدود شدن کانال های انتقال ارز به خارج از کشور، هنوز راه هایی برای پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی وجود دارد.

به گزارش فوتبالی، یکی از مشکلات بزرگی که اخیرا گریبانگیر فوتبال کشور ما شده مسئله انتقال ارز به خارج از کشور است. هر چند در اساسنامه های فیفا و AFC ذکر شده که فوتبال از سیاست جداست و هیچ نهاد دولتی اجازه دخالت در امور فوتبالی را ندارد، ولی میبینیم که در عمل به هیچ وجه اینگونه نبوده و بعد از تحریم هایی که از طرف آمریکا علیه کشورمان وضع شد، راه های انتقال پول و ارز به خارج از کشور به شدت محدود شد و اختلافاتی که با مربیان خارجی از قبیل استراماچونی و برانکو و ویلموتس و غیره پیش آمد، تا حدود زیادی مربوط به همین مشکلات انتقال ارز بود. تا جایی که به تازگی مدیرعامل تیم استقلال برای پرداخت بدهی های دیاباته و میلیچ قصد داشت مقدار مشخصی ارز با خودش به قطر ببرد که در فرودگاه جلویش گرفته شد و پول در ایران باقی ماند.

 در رابطه با این مسائل سردبیر فوتبالی گفتگویی با یکی از کارشناسان اقتصادی و همچنین سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان انجام داده است که در ادامه می خوانید.

در ابتدا طهماسبی پور، کارشناس اقتصادی که با برنامه وقت اضافه رادیو ایران گفتگو می کرد، در مورد مشکلات انتقال ارز اظهار داشت: پیش از از آن که تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما و خروج از برجام صورت بگیرد، ما از طریق کانال هایی که در کشورهای اروپایی وجود داشت، به سادگی ارز را به خارج از ایران منتقل می کردیم ولی با وضع تحریم ها، خیلی از کشورهای اروپایی پیرو سیاست های آمریکا با ما قطع همکاری کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتقال ارز از طریق صرافی ها صورت می گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر هیچ راه قانونی برای انتقال ارز از ایران به هیچ کشوری وجود ندارد و یک نهاد ورزشی مانند یک باشگاه که تحت قراردادی با یک شخص خارجی است، قادر نیست از کانال های بین بانکی که در گذشته در دسترس بود پول را به حساب این اشخاص واریز کند.

او در پاسخ به سوال سردبیر فوتبالی که "آیا در حال حاضر هیچ راه حلی برای واریز کردن حقوق اشخاص خارجی به حسابشان وجود ندارد" تصریح کرد: ایرانی ها همیشه استعداد خاصی در پیدا کردن راه حل دارند و مطمئن باشید همیشه کانال هایی برای انتقال ارز پیدا خواهند کرد. برای مثال همین آقای دیاباته چگونه مطالباتش واریز شد؟ راه هایی وجود دارد که من نمی توانم آن ها را عنوان کنم چرا که ممکن است این راه ها به گوش تحریم کنندگان ما برسد.

وی در ادامه گفت: اگر به عنوان مثال کسی بخواهد برای فرزندش که در خارج از کشور تحصیل می کند مبلغی ارسال کند، می تواند از طریق صرافی ها اقدام نماید. در حال حاضر کشورهایی مانند دوبی، قطر و ترکیه وجود دارند که علی رغم تحریم ها، هنوز با ما مراودات مالی دارند و خیلی از تجار ما در حال حاضر از این راه استفاده می کنند.

وی در واکنش به این سوال که "پس چرا پول آقای ویلموتس در بانک ترکیه مسدود شده" اظهار داشت: بانک های بزرگ مالی تحت عنوان یک شبکه فعالیت می کنند و کنش های آن ها از طریق تحریم کنندگان ما قابل رصد است و جلویشان گرفته می شود. نکته دیگر این است که بسیاری از عزیزانی که در حال حاضر در حوزه ورزش در کشور ما فعالیت می کنند، متاسفانه از دانش اقتصادی برخوردار نیستند و نتیجه اش هم همین مواردی است که بیان کردید.

وی در ادامه در رابطه با اینکه چرا فوتبال ما سیاسی شده تصریح کرد: فیفا و AFC که ادعا می کنند ورزش از سیاست جداست، هنوز پاداش استقلال و پرسپولیس را به خاطر صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان به حسابشان واریز نکرده اند. ما باید از طریق وزارت ورزش و وزارت امور خارجه به صورت دیپلماسی با فیفا و AFC مذاکره کنیم.

در ادامه سعید آذری روی خط آمد و در رابطه با پرداخت مطالبات آیاندا پاتوسی، مهاجم خارجی تیم فولاد اظهار داشت: مطالبات پاتوسی را از طریق کانال هایی که سراغ داریم به راحتی و در عرض چند ساعت پرداخت کردیم. بدون شک در حال حاضر کشور ما از نظر انتقال ارز در وضعیت وحشتناکی قرار دارد و تقریبا تمامی کانال ها بسته است، و قطعا اگر کسی راهی برای انتقال پول به خارج بلد باشد آن را در یک برنامه رادیویی افشا نمی کند.

وی در واکنش به این سوال سردبیر فوتبالی که "نمی شود این راه ها را با اعضای فدراسیون فوتبال و استقلال و پرسپولیس در میان بگذارید پیش از آن که پنجره نقل و انتقالات بسته شود؟" گفت: کسی تاکنون در این زمینه کمکی از من نخواسته است و قطعا اگر از من سوال کنند تجربیاتم را در اختیارشان خواهم گذاشت.

وی در ادامه تصریح کرد: راه هایی که ما استفاده می کنیم کاملا قانونی است و شک نکنید هنوز هم راه هایی برای انتقال ارز وجود دارد. به عنوان مثال من سال گذشته 337 هزار یورو پاداش ذوب آهن را از AFC تحویل گرفتم و حتی به صورت فیزیکی تحویل ذوب آهن دادم. در شرایطی که خیلی ها می گویند AFC پول ما را پرداخت نمی کند. در آن زمان هیچ کس در ذوب آهن از من نپرسید که چگونه این کار را انجام دادم. تمام این مسائل به ارتباطات و شناخت شما از راه های انتقال پول به صورت قانونی برمی گردد.

وی در ادامه عنوان کرد: شیوه ای که ما پیش گرفتیم ربطی به تحریم ها ندارد و کاملا قانونی است و تنها با پرداخت اندکی کارمزد می توانیم این کار را انجام دهیم. اگر هم کسی از ما راهنمایی بخواهد قطعا اجازه می دهیم از تجربیات ما استفاده کند ولی از آنجایی که ممکن است این تنها راه انتقال ارز باشد، اجازه دهید در رادیو آن را اعلام نکنم.

در پایان بار دیگر طهماسبی پور خاطرنشان کرد: افشای این راه ها در رادیو کار درستی نیست چرا که کاری که ما انجام می دهیم به نحوی دور زدن تحریم ها محسوب می شود و افشای آن منافع ملی ما را به خطر می اندازد. اما اگر کسی در پرداخت مطالبات بازیکن و مربی اش مشکل دارد می تواند با وزارت ورزش و بانک مرکزی مشورت کند تا راهی پیش پایش بگذارند. و شک نکنید که همچنان کانال هایی وجود دارند.

7474