سکوت فدراسیون برابر پایان مهلت 30 روزه پرداخت غرامت ویلموتس

سکوت فدراسیون برابر پایان مهلت 30 روزه پرداخت غرامت ویلموتس

خبرگزاری فوتبالی- رأی نهایی FIFA درباره پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال 27 مرداد ماه به فدراسیون فوتبال رسید.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، اگر همین تاریخ را به عنوان تاریخ صدور رأی در نظر بگیریم، بیش از 30 روز از تاریخ صدور رأی گذشته و فدراسیون فوتبال بعد از برگزاری ده‌ها جلسه، هنوز نه برای درخواست تجدیدنظر به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) تصمیم نهایی را گرفته و نه وکلای مدنظر خود برای دفاع از فدراسیون در این پرونده را انتخاب کرده است.

هر اقدامی در این رابطه منوط شده است به رسیدن متن کامل رأی (گراندز) که آن هم هنوز به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است. معلوم نیست این دیر رسیدن رأی را باید به حساب تعلل و سهل‌انگاری فدراسیون فوتبال بگذاریم یا دقت FIFA در نگارش گراندز، باعث دیر رسیدن گراندز رأی شده است.

براساس روند قانونی برای ارائه درخواست جهت دریافت گراندز یا متن کامل رأی باید تا 20 روز بعد از تاریخ صدور رأی اقدام شود و طبیعی است که صدور متن کامل رأی از سوی FIFA کمی زمان می‌برد اما نگرانی‌ها وقتی شدت می‌گیرد که می‌فهمیم فدراسیون فوتبال برای درخواست متن کامل رأی باید ۵ هزار فرانک می‌پرداخت که اگر هر فرانک را ۳۰ هزار تومان در نظر بگیریم هزینه حکم حدود ۱۵۰ میلیون تومان می‌شود. آیا فدراسیون فوتبال با توجه به وضعیت مالی نامناسبی که دارد در مدت زمان مشخص شده برای دریافت گراندز اقدام کرده است؟ آیا مراحل لازم برای ارائه درخواست تجدیدنظر در حکم صادر شده تا کنون به درستی طی شده است؟

نکته اساسی اما این است که تصمیم‌گیرندگان برای دفاع از پرونده ویلموتس در مجامع بین‌المللی، بعد از برگزاری جلسات متعدد، چطور هنوز خروجی مشخصی از این جلسات ارائه نداده‌اند و هیچ‌کس از برنامه مشخص فدراسیون برای دفاع در این پرونده صحبتی نمی‌کند. در هر صورت اما همه می‌دانیم که فدراسیون فوتبال ایران توانایی پرداخت غرامت 6 میلیون و 200 هزار یورویی ویلموتس را ظرف مدت زمان کوتاه یکی، دو ماهه ندارد و با این حساب چاره‌ای جز ارسال درخواست تجدیدنظر به CAS نیست. عجیب است که با همه اینها فدراسیون فوتبال حتی برای انتخاب وکلای خود در پرونده شکایت ویلموتس اقدام مشخصی انجام نداده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال درست طبق روالی که مدت‌هاست در پیش گرفته‌اند، هیچ توضیح شفافی درباره عملکرد و تصمیم‌های خود در پرونده شکایت مارک ویلموتس ارائه نمی‌دهند. پرسش‌های خبرنگار ایران ورزشی از مسئولان فدراسیون فوتبال هم به پاسخ روشنی در این زمینه منجر نشد.

 اعضای هیأت رئیسه به هیچ عنوان پاسخگو نیستند و مدیران رده‌ پایین‌تر هم که از تصمیم‌گیری‌های انجام شده اطلاعی ندارند. از میان مدیران مطلع فدراسیون فوتبال تنها یک نفر، آن هم در گفت‌وگوی غیررسمی می‌گوید که هنوز درخواست تجدیدنظر در رأی پرونده ویلموتس به دادگاه CAS ارسال نشده است. فدراسیون فوتبال برای ارسال این درخواست منتظر گراند (متن کامل رأی صادر شده) است که هنوز به دستش نرسیده است.

هر یک روز که از صدور رأی ویلموتس می‌گذرد، وضعیت را بغرنج‌تر می‌کند و پاسخ مدیران فدراسیون فوتبال به این موضوع تنها همین جمله است: «پیگیر هستیم.»

بعید است با ابعادی که غرامت 6 میلیون و 200 هزار یورویی فدراسیون برای ویلموتس به وجود آورد و کار اعضای هیأت رئیسه را به قوه قضائیه کشید، درباره این پرونده دست روی دست گذاشته باشند. علاوه بر این هوشنگ نصیرزاده به عنوان یکی از کارشناسان حقوقی فوتبال معتقد است که این روند، طبیعی است و FIFA مهلت 30 روزه را از زمانی محاسبه می‌کند که گراندز رأی به دست فدراسیون فوتبال رسیده باشد.

شاید بهتر بود با گذشت یک ماه از صدور رأی ویلموتس و نگرانی‌هایی که درباره آن وجود دارد، فدراسیون فوتبال در این رابطه دست از سکوت برمی‌داشت و توضیح مختصری درباره اقدامات انجام شده در این پرونده و برنامه‌های آینده خود برای دفاع در مجامع بین‌المللی ارائه می‌داد.

1984