گزارش ویژه/ بررسی قانونی که فقط در ایران اجرا نمی شود؛ اخطار پاک کن بی اخطار پاک کن

گزارش ویژه/ بررسی قانونی که فقط در ایران اجرا نمی شود؛ اخطار پاک کن بی اخطار پاک کن

خبرگزاری فوتبالی- روز گذشته پرسپولیس برابر الدحیل با نتیجه یک – صفر شکست خورد.

 به گزارش فوتبالی، چند ساعت پیش از شروع این دیدار کنفدراسیون فوتبال آسیا محرومیت مدافع تاثیر گذار الدحیل یعنی مهدی بن عطیه را بخشید تا او در برابر پرسپولیس به میدان برود. اخراج بن‌عطیه در دقیقه 59 بازی با الشارجه امارات با کارت قرمز مستقیم انجام شد. داور این مسابقه ضربه آرنج و ساعد مدافع الدحیل به صورت بازیکن الشارجه را از فاصله ای نزدیک دید و تصمیم به اخراج بن عطیه بازیکن کلیدی الدحیل گرفت. مقامات باشگاه الدحیل به این تصمیم اعتراض کردند و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم اعتراض الدحیلی ها را وارد دانست و کارت قرمز بن عطیه را بخشید.

در اینکه قطر به عنوان میزبان مسابقات مجتمع نفوذ خوبی در فیفا و ای اف سی دارد شکی نیست اما تا دیروز کمتر کسی از قانون اخطارپاک کنی خبر داشت. الدحیل با مطالعه دقیق قوانین بازیها با ارسال نامه ای اعتراضی به AFC خواستار لغو محرومیت بن عطیه در دیدار با پرسپولیس شد و AFC کارت قرمز مستقیم بن عطیه را بخشید تا او چند ساعت قبل از بازی با پرسپولیس مجوز حضور در بازی برابر نماینده ایران را بگیرد. البته پرسپولیس با بن عطیه یا بدون بن عطیه باید تمام سعی خود را برای شکست الدحیل به کار می بست اما جنگ روانی ایجاد شده بر سر این ماجرا روی اعصاب پرسپولیسی ها رفته بود و این حرکت را لطف ای اف سی به باشگاه قطری دانستند. 

البته این قانون یک قانون کلی است در فیفا و ای اف سی است اما هرگز توسط فدراسیون فوتبال ایران یا سازمان لیگ به کار گرفته نمی شود و به همین دلیل دیروز حرکت ای اف سی برای همه عجیب به نظر رسید. هر چند برخی کارشناسان مثل هوشنگ نصیرزاده از قانون ای اف سی حمایت کردند اما ای کاش نصیرزاده که خودش سالها کارشناس داوری بود این را هم می گفت که چرا زمانی که باشگاههای ایرانی در لیگ برتر و جام حذفی به نحوه داوری و کارتهای زرد و قرمز اعتراض می کنند، اتفاقی از جانب فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی افتد و این قانون اجرا نمی شود؟ ظاهرا در فوتبال ایران علاوه بر وی ای آر، اخطارپاک کردن کلا وجود ندارد!

فوتبال ایران که حالا در مستاصل ترین روزگار خود قرار دارد در این روزها حساس که 4 نماینده ایران یعنی استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهرخودرو در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند و تاسف برانگیز اینجاست که دو نماینده ایران از دور رقابتها حذف شده اند و دو نماینده دیگر هم اگر حریفشان را نبرند، حذف می شوند. در واقع استقلال و پرسپولیس باید با هر نتیجه ای تیمهای الاهلی عربستان و الشارجه امارات را ببرند تا به مرحله بعد صعود کنند. 

گزارش از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی

9697