راهکار مشابه فدراسیون در پرونده کی‌روش و ویلموتس

راهکار مشابه فدراسیون در پرونده کی‌روش و ویلموتس

خبرگزاری فوتبالی- اخیراً سندی در رسانه‌ها در ارتباط با محکومیت فدراسیون در پرونده مارک ویلموتس رسانه‌ای و اعلام شده که این سند یکی از موارد حقوقی بسیار مهمی است که فدراسیون از آن برای شکستن حکم در دادگاه CAS استفاده خواهد کرد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی،این سند همان نامه دبیرکل FIFA به فدراسیون فوتبال در زمانی است که ایران برای تأمین بودجه و پرداخت حقوق عقب افتاده ویلموتس به بن‌بست رسیده‌ و برای همین در مکاتبه رسمی با FIFA خواسته بود از محل درآمدهای ایران، حقوق سرمربی تیم ملی پرداخت شود. 

البته FIFA در نامه‌ای به امضای دبیرکل، این درخواست را به خاطر تحریم‌ها رد کرد اما در ادامه توضیح داد که به دنبال راهی هستند تا مشکل پرداخت پول به ایران را حل کنند.

به دنبال ورود FIFA به پرونده احضار‌ افراد مرتبط با پرونده ویلوتس به قوه قضاییه، چند روز قبل فدراسیون فوتبال خطاب به FIFA ‌به صراحت نوشت که FIFA به خاطر تحریم‌ها پول ایران را پرداخت نکرد و از طرف دیگر فدراسیون فوتبال را محکوم به پرداخت غرامت 6/2 میلیون یورو به ویلموتس کرد. در این نامه به این نکته هم اشاره شد که این اتفاق احساسات عمومی را جریحه‌دار کرده است و باعث شده مقامات قضایی درباره پرونده سؤالاتی مطرح کنند.

نکته قابل تأمل در این نامه فدراسیون به FIFA و سند منتشر شده اما این است که به نظر می‌رسد مدیرانی که فوتبال ایران را گرفتار پرونده ویلموتس کرده‌اند دفاعیه حقوقی قابل قبولی برای ارائه به دادگاه بین‌المللی ورزش ندارند اما چرا؟

همین چند وقت قبل که کارلوس کی‌روش برای دریافت پاداش 200 هزار یورویی سومی جام ملت‌های آسیا (عنوانی که به دست نیامد) علیه فدراسیون از FIFA حکم گرفت، جزئیات رأی قاضی آفریقایی پرونده در روزنامه ایران ورزشی منتشر شد.

 در رأی کمیته تعیین وضعیت FIFA درباره شکایت کی‌روش هم به صراحت نوشته شده بود که فدراسیون ایران ادعا کرده تأخیر در پرداخت‌ها و مشکلات به وجود آمده تقصیر آنها نیست و ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور ایران و بانک‌ها بوده است.

منتهی با وجود ارائه اسناد این ادعا و تأکید چند باره فدراسیون روی آن، در یکی از بخش‌های رأی FIFA آمده بود: «با توجه به موارد فوق، قاضی تصمیم گرفت که مطابق اصول قانونی فدراسیون باید به تعهدات قراردادی خود در قبال سرمربی عمل کند و به او مبلغ 200 هزار و 355 یورو و 25 سنت پرداخت کند.»

همچنین در بخش نهایی حکم که درباره جزئیات محکومیت مالی ایران و پرداخت سود شفاف‌سازی شده بود چند جمله کلیدی و بسیار مهم داشت که به این شکل است: «در این رابطه قاضی یادآوری می‌کند که در این قرارداد قید شده کی‌روش حق دریافت دستمزد اصلی به مبلغ  ‌900 هزار یورو دارد که نیمی از مبلغ مذکور در تاریخ 15 اکتبر 2018 و نیمی دیگر در تاریخ 31 دسامبر پرداخت شده است. 

علاوه بر این قاضی مشاهده کرد که در این قرارداد هیچ ‌‌بندی مربوط به پرداخت سود، در صورت پرداخت تغییر لحاظ نشده است.»

 بعد از تکمیل موارد فوق، ‌قاضی نتیجه گرفت که می‌تواند استدلال‌های سرمربی را با توجه به سود حساب در نظر بگیرد. پس قاضی تصمیم گرفت که مبلغ 355 یورو و 25 سنت پرداخت نشده باقی مانده از تاریخ 1 ژانویه 2019، ‌با توجه به استدلال‌های فدراسیون (مبنی بر اینکه هیچ سودی شامل تأخیر در پرداخت آن به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌شود) را در نظر بگیرد چون فدراسیون قادر به پرداخت پول بود. 

علاوه بر این، قاضی تأکید می‌کند که: «شرایط دشوار پرداخت، طرف را برای پرداخت سود تأخیر و پرداخت دستمزد معاف نمی‌کند.»

این شرایط نشان می‌دهد که سند منتشر شده در رسانه‌ها درباره یکی از برگ برنده‌های فدراسیون در پرونده ویلموتس و دست گذاشتن روی نامه FIFA که تأکید کرده است پول فدراسیون را به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند پرداخت کند، نمی‌تواند دارای اعتبار حقوقی خاصی باشد چون در رأی پرونده کی‌روش هم به خوبی مشخص شده بود که تحریم‌‌ها و شرایط سخت پرداخت عاملی برای معافیت از پرداخت نبوده و نیست و فدراسیون موظف بوده به تعهدات قراردادی خود با ویلموتس عمل کند چون در بخشی از قرارداد این مربی آمده که فدراسیون آمادگی دارد حقوق این مربی را به هر شماره حساب اعلامی از سوی او واریز کند.

 همچنین قرارداد سنگین نزدیک 8 میلیون یورویی با مربی بلژیکی هم در زمان تحریم‌ با ویلموتس منعقد شده است و قطعاً هیچ دادگاهی نمی‌پذیرد که فدراسیون ایران برای پرداخت حقوق سرمربی طرف قرارداد خود فقط روی پول‌های خود در FIFA حساب باز کرده باشد چون در متن قرارداد هم به این موضوع اشاره نشده که پرداخت حقوق ویلموتس از محل درآمدهای فدراسیون ایران در فدراسیون جهانی پرداخت خواهد شد.

این مسأله بسیار مهم هم نباید فراموش شود که یکی از اتهامات وارد شده ویلموتس به فدراسیون ایران جعل و کلاهبرداری و دست بردن در متن قرارداد و اسناد مربوط به آن است. اتهامی که اگر ثابت شده باشد، شانس ایران را برای پیروزی در دادگاه CAS به صفر می‌رساند.

هر ایرانی که فوتبال را دوست دارد امیدوار است مدیران بتوانند با شکایت به دادگاه CAS این رأی سنگین علیه ایران را بشکنند چون فوتبال کشور به هیچ عنوان توانایی پرداخت این پول به ویلموتس را ندارد و تبعات این اتفاق خیلی زیاد خواهد بود. در هر حال اگر بحثی هم درباره تحریم‌های بانکی و بین‌المللی علیه ایران باشد‌، باز هم باید یک موضوع را فراموش نکرد. اینکه فدراسیون فوتبال در زمان تحریم‌های بین‌المللی با ویلموتس قرارداد بست و در شرایط تحریم دو میلیون یورو به حساب او در زراعت بانک ترکیه واریز کرد. پس به همان اندازه‌ که درباره تحریم بهانه می‌آورند، فکت و دلیل حقوقی وجود دارد که فدراسیون می‌توانسته پول ویلموتس را پرداخت کند.

1984