نیمکت تراکتور در تاریخ لیگ برتر: محله بر و بیا

نیمکت تراکتور در تاریخ لیگ برتر: محله بر و بیا

خبرگزاری فوتبالی- نیمکت تیم تراکتور در طول تاریخ لیگ برتر دستخوش تغییرات زیادی شده است و تبریزی ها هرگز هدایت تیمشان را برای مدت طولانی به یک سرمربی نسپرده اند.

به گزارش فوتبالی، تراکتور برای لیگ بیستم، علیرضا منصوریان را به عنوان سرمربی انتخاب کرد و حالا او نوزدهمین نفری است که روی نیمکت تبریزی ها در لیگ برتر می نشیند (محمود یاوری، احد شیخ لاری، فراز کمالوند، امیر قلعه نویی، تونی اولیویرا، حسن آذرنیا، مجید جلالی، غلامرضا باغ آبادی، یحیی گل محمدی، مجتبی حسینی، رسول خطیبی، قادر احدزاده، جان توشاک، محمد تقوی، ساغلام، لیکنز، دنیزلی و الهامی) . در 12 دوره ای که تراکتور در لیگ برتر حضور داشته، آنها فقط در 4 دوره به یک سرمربی اعتماد کردند و از اول تا آخر با او همکاری داشتند: لیگ های نهم و دهم با کمالوند و لیگ های یازدهم و شانزدهم با قلعه نویی. 19 سرمربی (بدون احتساب اینکه یک مربی در چند مقطع هدایت تیم را برعهده داشته مثل شیخ لاری و تونی اولیویرا) در 372 بازی ای که تراکتور در تاریخ لیگ برتر برگزار کرده نشان می دهد عمر مربیگری در این تیم 20 هفته هم نیست. در 3 فصل اخیر که مالکیت تیم به زنوزی واگذار شده، لیگ با یک سرمربی استارت خورده، با یک سرمربی دیگر ادامه یافته و یک سرمربی سوم به پایان رسیده است. در تاریخ لیگ برتر، فقط 3 بار تراکتور لیگ بعدی را با سرمربی ای شروع کرده که فصل قبلی با او تمام شده بود: کمالوند، قلعه نویی و اولیویرا. 

* لیگ اول/ 2 سرمربی

 لیگ با محمود یاوری شروع شد ولی او بدون کسب برد در 13 بازی نیم فصل اول اخراج شد. نیم فصل دوم به احد شیخ لاری رسید ولی درنهایت تراکتور سقوط کرد. 

* لیگ نهم/ یک سرمربی 

فراز کمالوند که تراکتور را بعد از 7 فصل به لیگ برتر رسانده بود، برای حضور در سطح اول فوتبال ایران رای اعتماد گرفت و تا پایان فصل روی نیمکت تراکتور نشست. 

* لیگ دهم/ یک سرمربی

 همچنان نیمکت تراکتور به فراز کمالوند وفادار است. 

* لیگ یازدهم/ یک سرمربی

 امیر قلعه نویی بعد از ترک سپاهان راهی تبریز شد و هدایت تراکتور را برعهده گرفت. او تا پایان فصل روی نیمکت باقی ماند. 

* لیگ دوازدهم/ 2 سرمربی

 فصل با تونی اولیویرا شروع و با حسن آذرنیا تمام شد. مرد پرتغالی در 32 بازی ابتدایی روی نیمکت بود اما اخراج شد تا تراکتور در دو بازی پایانی با آذرنیا صاحب 6 امتیاز شود. 

* لیگ سیزدهم/ 3 سرمربی

 مجید جلالی، سرمربی تراکتور در ابتدای فصل بود. بعد از 23 بازی، عذر او خواسته شد و غلام باغ آبادی در 2 بازی روی نیمکت تراکتور نشست تا درنهایت 5 هفته پایانی با حضور تونی اولیویرا رقم بخورد. 

* لیگ چهاردهم/ 3 سرمربی

 رسول خطیبی و تراکتور لیگ را با هم شروع کردند ولی فقط 19 بازی همدیگر را تحمل کردند. یک بازی با حضور قادر احدزاده روی نیمکت انجام شد تا بازهم اولیویرا بیاید و 10 هفته پایانی را رقم بزند. 

* لیگ پانزدهم/ 2 سرمربی

 اولیویرا بسان لیگ دوازدهم، سرمربی تراکتور در ابتدای فصل بود ولی بعد از 13 بازی رفتنی شد تا امیر قلعه نویی به نیمکت تراکتور برای 17 بازی بعدی برسد. 

* لیگ شانزدهم/ یک سرمربی

 یک مورد عجیب و غریب؛ فصل با قلعه نویی شروع شد، با او به میانه رسید و در انتهای فصل هم قلعه نویی روی نیمکت بود. 

* لیگ هفدهم/ 3 سرمربی

 بعد از یک فصل، تراکتور به ژن خودش برگشت. لیگ با یحیی گل محمدی شروع شد. بعد از 19 بازی، مجتبی حسینی به نیمکت رسید ولی فقط یک هفته دوام آورد. در 10 بازی پایانی فصل هم آرتوغلور ساغلام ترک روی نیمکت تراکتور نشست. 

* لیگ هجدهم/ 3 سرمربی 

 جان توشاک به عنوان سرمربی تراکتور روی نیمکت این تیم در هفته های ابتدایی فصل نشست ولی تنها بعد از 6 بازی رفت. سپس محمد تقوی به عنوان سرمربی معرفی شد و در 9 بازی باقیمانده تا پایان نیم فصل اول، هدایت تراکتور را برعهده گرفت. در نیم فصل دوم هم نوبت جرج لیکنز بلژیکی بود تا نشستن روی نیمکت تراکتور را تجربه کند. 

* لیگ نوزدهم/ 3 سرمربی

 همان سناریوی همیشگی یعنی 2 سرمربی برای اول و آخر فصل و یک سرمربی موقت بین این دو نفر؛ فصل با دنیزلی استارت خورد. یک بازی به احد شیخ لاری سپرده شد و درنهایت ساکت الهامی هدایت تیم را برعهده گرفت. 

* لیگ بیستم

 لیگ با علیرضا منصوریان شروع می شود ولی کسی نمی داند درنهایت چه کسی در میانه و پایان فصل، هدایت تراکتور را برعهده خواهد داشت؟ مثل لیگ های نهم، دهم، یازدهم و شانزدهم، فصل با همان سرمربی ای تمام می شود که شروع شده؟ یا مثل لیگ های اول، دوازدهم، سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم، هفدهم، هجدهم و نوزدهم، نیمکت به چند نفر دیگر هم می رسد؟ 

گزارش از علیرضا خطیبی/ خبرگزاری فوتبالی

7474