رضا گل‌محمدی: ورزشگاه تختی برای نیم فصل دوم لیگ بیستم آماده می‌شود

رضا گل‌محمدی: ورزشگاه تختی برای نیم فصل دوم لیگ بیستم آماده می‌شود

خبرگزاری فوتبالی- به گفته مدیر اداره کل ورزش استان تهران ورزشگاه تختی بعد از بازسازی برای نیم فصل دوم فصل آتی لیگ برتر فوتبال آماده می‌شود، این بازسازی ممکن است بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد.

به گزارش فوتبالی و به نقل از مهر، گنجایش ۳۰۱۲۲ نفری باعث شده تا ورزشگاه تختی تهران از حیث ظرفیت و بزرگی پنجمین ورزشگاه ایران به حساب بیاید؛ ورزشگاهی که بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ و میزبانی ایران از آن مهمترین بهانه برای شروع ساخت و سازش شد.
بدین ترتیب ساخت ورزشگاه تختی از سال ۱۳۴۶ و به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های دنیا آن‌هم با طراحی یک مهندس ایرانی (جهانگیر درویش) آغاز شد، این ورزشگاه که بخشی از مجموعه ورزشی تختی تهران به حساب می‌آید پیش از انقلاب فرح پهلوی نامیده می‌شود و تنها ورزشگاه سرپوشیدهٔ ایران به شمار می‌رفت.

ورزشگاه تختی که در سال ۱۳۵۳ به صورت رسمی تاسیس شد تا چند سال پیش از جمله ورزشگاه‌های میزبان در رقابت‌های لیگ برتر به حساب می‌آمد. این ورزشگاه علاوه بر اینکه محل برگزاری دیدار تیم‌های رده‌های سنی فوتبال بود، در سال‌هایی که نفت و راه آهن تهران در لیگ برتر شرکت داشتند میزبان دیدارهای خانگی این دو تیم هم به حساب می‌آمد.

فرسودگی و از دست رفتن تدریجی استانداردهای لازم اما به مرور باعث کاهش تعداد بازی‌ها در ورزشگاه تختی شد تا آنجا که در لیگ‌های اخیر فوتبال و از جمله لیگ نوزدهم هیچ هیاهویی از مسابقات باشگاهی و ملی فوتبال در شرق تهران نبود.

بلا استفاده ماندن ورزشگاه تختی و متمرکز شدن تمام دیدارهای فوتبال در رده‌های مختلف در ورزشگاه آزادی - دیدارهایی که تهران محل برگزاری آنها است - باعث شد در نهایت مسئولان اعتباری ویژه ای را برای بازسازی این ورزشگاه اختصاص دهند. بدین ترتیب در جلسه‌ای که بهمن ماه سال گذشته با حضور مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و رضا گل محمدی مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برگزار شد، اختصاص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای این مهم به تصویب رسید.

خردادماه سال جاری نیمی از این اعتبار مصوب توسط وزارت ورزش و جوانان در اختیار اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قرار گرفت تا بازسازی تختی به عنوان یکی از اولویت‌های کاری آغاز شود.

البته با وجود گذشت هفت ماه از تصویب اعتبار برای بازسازی و بعد از آن تخصیص ۵ میلیارد تومان از این اعتبار، هنوز بازسازی ورزشگاه تختی عملیاتی نشده است اما رضا گل محمدی تاکید دارد که این ورزشگاه برای نیم فصل دوم لیگ بیستم و نهایت برای آغاز لیگ بیست و یکم قابل بهره برداری خواهد بود.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که کابل‌های این ورزشگاه نیاز به تعویض نداشته باشند که در غیر این صورت فقط رقمی معادل ۱۲ - ۱۰ میلیارد تومان فقط صرف خریداری آنها خواهد شد.

مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران در مورد روند بازسازی ورزشگاه تختی با توجه به بودجه ۵ میلیارد تومانی دریافتی از وزارت ورزش گفت: بازسازی این ورزشگاه فعلاً در مرحله بررسی و برنامه‌ریزی اولیه است. در واقع در حال انجام کارهای لرزه نگاری در مورد ورزشگاه تختی هستیم تا میزان مقاومت کابل‌های ورزشگاه مقابل هر تکان و لرزه‌ای مانند زمین لرزه مشخص شود.

وی ادامه داد: عملیات اجرایی برای بازسازی و بهسازی به نتیجه لرزه نگاری بستگی دارد. ممکن است وضعیت کابل‌ها به گونه‌ای باشد که در کل نیاز به تعویض داشته باشند. شاید هم با همان بازسازی و به روزرسانی مشکلات برطرف شود. مدت زمان لازم برای بازسازی هم به نتیجه لرزه نگاری بستگی دارد و اینکه کابل‌ها تا چه حد نیاز به رسیدگی و بهسازی دارند.

گل محمدی تاکید کرد: شاید بتوانیم هر یک از مراحل لرزه نگاری و بازسازی آن را در مدت زمان دو ماه تمام کنیم. شاید هم به زمان خیلی بیشتری نیاز داشته باشیم به خصوص اگر مجبور به تعویض کابل‌ها شویم. در کل اینکه برای نیم فصل دوم لیگ بیستم و حداکثر آغاز لیگ بیست و یکم ورزشگاه تختی آماده میزبانی از دیدارهای لیگ برتر خواهد شد.

مدیر اداره کل ورزش و جوانان استان تهران همچنین در مورد رقم موردنیاز برای بازسازی تختی و اینکه «آیا ۵ میلیارد بودجه تخصیص داده شده از سوی وزارت ورزش کافی است یا به بودجه بیشتری نیاز است؟ و اینکه ۵ میلیارد دوم از بودجه مصوب برای بازسازی این ورزشگاه چه زمانی تخصیص داده می‌شود؟»، توضیح داد.

وی در این زمینه گفت: ۵ میلیارد اول که توسط وزارت ورزش در اختیارمان گذاشته شده است. بخش دوم اعتبار مصوب برای بازسازی تختی هم سال آینده و بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه و نیاز مالی تخصیص داده خواهد شد.

گل محمدی تاکید کرد: شاید با همین ۵ میلیاردی که فعلاً به حساب اداره کل ورزش و جوانان تهران واریز شده بتوانیم کار را به سرانجام برسانیم. در هر صورت نتیجه لرزه نگاری گویای مدت زمان لازم برای بازسازی و هزینه آن است. فقط اینکه در صورت نیاز به تعویض کابل‌ها رقم بیشتری از اعتبار مصوب ۱۰ میلیارد تومانی لازم خواهیم داشت چراکه کابل‌ها باید از خارج کشور تهیه شوند و هزینه خریداری آنها احتمالاً ۱۲ - ۱۰ میلیارد تومان خواهد شد.

6641