قاضی زاده: ورود مجلس به قرارداد ویلموتس به معنای دخالت در کار فدراسیون فوتبال نیست

قاضی زاده: ورود مجلس به قرارداد ویلموتس به معنای دخالت در کار فدراسیون فوتبال نیست

خبرگزاری فوتبالی- یک عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که ورود مجلس و قوه قضاییه به قرارداد ویلموتس سرمربی سابق تیم فوتبال ایران به معنای دخالت در کار فدراسیون فوتبال نیست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایسنا، احسان قاضی‌زاده با اشاره به ورود مجلس و قوه قضاییه به قرارداد ویلموتس سرمربی تیم ملی فوتبال ایران گفت:‌ درباره قرارداد ویلموتس روند رسیدگی در مجلس و دستگاه قضایی طی شده است که قطعا این رسیدگی‌ها در مجلس ادامه‌دار خواهد بود. از بُعد نظارتی معتقدیم تخلفات عدیده‌ای در قرارداد رخ داده است.

وی افزود: قرارداد منعقد شده با ویلموتس قرارداد بدی بوده که در آن منافع مردم نادیده گرفته شده و به آن خسارت زده شده است. ما به عنوان منتخبان مردم که مشروعیت خود را از آرای آن‌ها داریم وظیفه دفاع از حقوق مردم را داشته و با همین نگاه رسیدگی به موضوع قرارداد سرمربی سابق تیم فوتبال ادامه پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه شنبه هفته آینده کمیسیون اصل ۹۰ برای پیگیری موضوع قرارداد ویلموتس گفت: جمعی از افراد مرتبط روز شنبه هفته آینده برای حضور در جلسه کمیسیون اصل ۹۰ دعوت شده تا موضوع در مجلس پیگیری شود. امیدواریم دستگاه قضایی هم محکم این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد. ما در بررسی‌های خود به دنبال این هستیم که بر چه اساس و فرمتی چنین قراردادی با ویلموتس منعقد شده است. این‌ها همه فارغ از رأیی است که فیفا درباره پرداخت غرامت برای ایران صادر کرده است.

قاضی‌زاده با اشاره به برخورد کشورهای دیگر با تخلفات رخ داده در فدراسیون‌های فوتبال‌شان گفت: در فدراسیون‌های مختلف جهان حداقل در یک سال گذشته شاهد برخوردهایی به دلیل مبارزه با فساد و پولشویی، سوءاستفاده، تبانی و موضوعات مرتبط با مسائل مالی و حتی اعمال منافی عفت بودیم. نمونه آن را می‌توان در دو فدراسیون فوتبال عراق و افغانستان دید که سیستم‌های قضایی و نظارتی آن‌ها با دو رئیس فدراسیون برخورد قاطع داشتند. در کشورهای اروپایی توسط مقامات قضایی اعلام جرم صورت گرفته و پلیس و مقامات انتظامی نیز ورودهای زیادی به موارد مختلف به دلیل وقوع جرایم رخ داده داشته‌اند. در هیچ کدام از این اتفاقات موضوع به معنای دخالت در تصمیمات فوتبالی تعبیر نشده است. در کشور ما هم بررسی پرونده ویلموتس به معنای دخالت در تصمیمات فوتبالی نیست که مثلا چه کسی رئیس فدراسیون فوتبال می‌شود و چه کسی قرار است چه سمتی داشته باشد. ما در تصیمات فوتبالی دخالت نداریم بلکه ماهیت کار ما فسادزایی پیرامون قرارداد ویلموتس است.

وی افزود: این رویکرد می‌تواند در موضوعات مختلف به خصوص در حوزه تخلفات مالی مطرح شود؛ چرا که قرارداد منعقد شده ذیل نام جمهوری اسلامی ایران بوده و بر اساس قوانین کشور این حق برای نهادهای نظارتی برای ورود به این پرونده وجود دارد. البته که طبق نامه رسمی فیفا اطلاعاتی از داخل ایران به آن‌ها داده شده که منجر به مکاتبه فیفا درباره ورود به پرونده ویلموتس شده است. این اطلاعات را به صورت غلط و دروغ منتقل کردند لذا باید فدراسیون فوتبال پاسخ دقیق، متقن و قانع‌کننده‌ای به فیفا درباره بررسی‌های صورت گرفته ارائه کند و یادآور شود که این اتفاق در سایر کشورهای دنیا هم رخ می‌دهد.

این عضو فراکسیون ورزش تأکید کرد: اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در دایره اتهام قرار گرفتند. پس پذیرفته نیست که آن‌ها بخواهند خود را مبرا کرده و یا از پاسخگویی در مراجع نظارتی فرار کنند و همچنین بخواهند شرایطی را ایجاد کرده که فوتبال کشور را با تابو تعلیق مواجه کنند؛ لذا قطعا این نوع اقدامات نه تنها به شرایط آن‌ها کمک نمی‌کند بلکه باب پیگیری‌ها و پرونده‌های جدیدی را باز می‌کند. امیدواریم در یک فضای عقلانی و منطقی و در دوره‌ای که حضور دارند بتوانند  آنچنان مدیریتی داشته باشند که اقدامات‌شان ضربه به آینده جوانان نزند.

وی درباره اینکه چه کسی اطلاعات غلط را در اختیار فیفا قرار داده است گفت: این باید توسط دستگاه‌های امنیتی و نظارتی مورد پیگیری قرار گیرد ما هم در این باره ورود می‌کنیم تا مشخص شود منتقل کنندگان اطلاعات غلط و بدون تبیین و ناصواب چه افرادی هستند که اطلاعات نادرستی را منتقل کردند.

وی در جمع‌بندی اظهار کرد:‌ در همه جای دنیا دستگاه قضایی مستقل از دولت‌ها و پارلمان‌ها هم به عنوان منتخب مردم کاری به دولت‌ها نداشته و نقش نظارتی را در همه امور و مسائل دنبال می‌کند؛ پس اینکه مجلس و قوه قضاییه به پرونده ویلموتس ورود کرده است هیچ ارتباطی با دخالت دولت ‌در کار فدراسیون فوتبال ندارد. دخالت زمانی است که ما در تصمیمات و انتصابات فدراسیون ورود کرده باشیم که مجلس و قوه قضاییه هیچ گاه دخالتی در تصمیمات و انتصابات فدراسیون نداشته، ندارد و نخواهد داشت؛ لذا مجددا تأکید می‌کنم که ورود مجلس و قوه قضاییه به پرونده ویلموتس به معنای دخالت در کار فدراسیون فوتبال نیست و ما رسیدگی‌هایمان را ادامه خواهیم داد.

7474