داور بین‌المللی فوتبال: تمرکز در بازی‌های داخلی بیشتر معطوف به مسایل حاشیه‌ای است

داور بین‌المللی فوتبال: تمرکز در بازی‌های داخلی بیشتر معطوف به مسایل حاشیه‌ای است

خبرگزاری فوتبالی- داور بین‌المللی فوتبال زنان گفت: در خارج از ایران تمام تمرکز فقط روی قضاوت است اما اینجا همواره فکر ما درگیر کارهای حاشیه‌ای قبل یا در جریان بازی است و همین امر سبب می‌شود تا به جای آنکه بیشتر تمرکزمان روی بازی باشد روی مسایل حاشیه‌ای قرار گیرد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایرنا، سلطنت نوروزی اظهار داشت: سطح امکانات موجود در ایران و خارج از ایران بسیار متفاوت است و زمین فوتبال یکی از این موارد محسوب می‌شود. در ایران زمین‌های چمن طبیعی درجه یک و دو به زنان اختصاص داده نمی‌شود و چمن‌های طبیعی و مصنوعی که از استاندارد خارج شده به زنان اختصاص می‌دهند. وقتی زمین بازی که مهمترین رکن بازی فوتبال است، نامناسب باشد کیفیت کار بازیکنان و داوران پایین می‌آید و خیلی مواقع باعث آسیب دیدگی بازیکنان و داوران می‌شود. 

وی افزود: داوری یک شغل ثابت برای دوستان ما در خارج از ایران است اما اینجا به عنوان شغل نمی‌توانیم به آن نگاه کنیم و فقط یک علاقه است و در بسیاری از موارد، داوران انگیزه ادامه کار را از دست می‌دهند. وقتی داوری به عنوان شغل نباشد، برنامه ریزی و تمرکز  از لحاظ شرایط تمرین و کار کردن فرق می‌کند. در ایران حق الزحمه داوری خیلی کم است و خرید یک لباس داوری و کفش تمرین و ملزومات داوری بسیار هزینه بر است و خیلی مواقع پول یک فصل داوری را برای یک کفش تمرین پرداخت کرده‌ام.  

نوروزی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اختلاف نظری با داوران داشته است، عنوان کرد: وظیفه هر داور در زمین مشخص است و جایی که اختلاف نظری باشد تصمیم نهایی ومدیریت  کل جریان بازی در اختیار داور است.

وی خاطرنشان کرد: هنوز در کلاس پیش فصل و نیم فصل مانده‌ایم و خیلی مواقع کلاس‌های نیم فصل برگزار نمی‌شود یا اگر برگزار ‌شود صرفا از داوران یک تست می‌گیرند. در صورتی که می‌توانند مثل مردان بازی‌ها را در نظر بگیرند و علاوه بر اینکه تست بگیرند مقداری روی مشکلات داوری که در نیم فصل اول داشتند هم کار کنند. متاسفانه خیلی مواقع اول فصل یک کلاس داریم و بعد نیم فصل یا کلاس نداریم و اگر کلاسی داشته باشیم، همزمان با روز تست داوران است. الان هم با بحران کرونا می‌توانستند  داوران را رها نکنند و با برنامه ریزی کلاس‌هایی برای داوران داشته باشند بخصوص اینکه شاهد تغییر قوانین هم هستیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا هر هفته کلاس برگزار می‌کند و تا دی ماه برنامه ریزی کلاس‌ها انجام شده است.

داور بین‌المللی فوتبال زنان گفت: الان به خاطر کرونا هنوز تکلیف لیگ فصل جدید فوتبال برای داوران و بازیکنان مشخص نیست. به داوران این پیشنهاد را می‌دهم که بدن خود را رها نکنند زیرا ممکن است برنامه بازی‌ها ناگهانی اعلام شود و داوران فرصت کافی برای آماده سازی و تمرین نداشته باشند. داوران بهتر است اکنون در خانه یا فضای آزاد تمرینات خود را انجام دهند تا بدن آنان حداقل آمادگی متوسط را داشته باشد که در صورت اعلام بازی‌ها به آنها فشار نیاید.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات داوران به روز نشدن اطلاعات و قوانین داوری توسط بازیکنان و مربیان است که بیشتر مواقع باعث مسایل حاشیه‌ای و درگیری داخل زمین می‌شود. هر سال قوانین فوتبال تغییر می‌کند اما این قوانین در اختیار تیم‌ها و کادر فنی قرار نمی‌گیرد. ما این مشکلات را خارج از ایران نداریم و کاملا به تیم‌ها و مربیان تفهیم شده و این یعنی داور فقط تمرکز خود را بر روی قضاوت می‌گذارد.

نوروزی ادامه داد: در خارج از ایران همه شرایط فراهم است و نمی‌گویم اعتراضی نیست اما اعتراضات کم است زیرا تیم‌ها کاملا در جریان قوانین هستند و نیازی نیست خیلی از مسائل در زمین توضیح داده شود. به عنوان با تجربه‌ترین داور در لیگ برتر خیلی مواقع برای بازیکنان با تجربه و در بعضی موارد بازیکن ملی مجبور شده‌ام تا یک سری موارد را در زمین توضیح دهم.

وی در پاسخ به این پرسش که جذاب‌ترین دیدار بین‌المللی که سوت زده، کدام دیدار بوده است، اظهار داشت: دیدار میان چین و ژاپن در بازی‌های شرق آسیا در سال ۲۰۱۳ جذاب ترین بازی بود که سوت زدم. روند بازی‌ها قابل مقایسه با ایران نبود و یک بازی سریع و از دقیقه اول تا آخر فقط دوندگی داشت و بازیکنان تنها روی بازی تمرکز داشتند، حرفه‌ای بودند و حاشیه‌ای نداشتند. سطح بازی خیلی بالا بود و در آن دیدار خیلی خوب کار کردم. وقتی فیلم بازی را دیدیم، از طرف ناظر بازی مورد تحسین قرار گرفتم.

6641