گزارش ویژه/ دادگاه عالی ورزش، تکمیل کابوس ویلموتس یا روزنه نجات؟

گزارش ویژه/ دادگاه عالی ورزش، تکمیل کابوس ویلموتس یا روزنه نجات؟

خبرگزاری فوتبالی- اگر بخواهیم تعداد تکرار واژه ها را در خبرهای حوزه فوتبال بشماریم بی شک دادگاه کاس یا دادگاه عالی ورزش، یکی از پر تکرار ترین واژه ها خواهد بود.

به گزارش فوتبالی، حالا که لودویک دلشات، وکیل سوییسی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده ویلموتس، از پرونده انصراف داد، فدراسیون فوتبال باید به فکر تیم جدید وکلایی باشد که با قوانین دادگاه عالی ورزش در سوییس آشنا هستند. از یک منظر، این خبر نگران کننده است چرا که حالا نوبت حضور یک تیم وکلای اروپایی برای دفاع از فدراسیون فوتبال ایران است.

با همه این تفاسیر، مشخص شد که خبر اخراج دلشات از پرونده درست نبود و فدراسیون فوتبال امروز اعلام کرد که با کناره گیری او موافقت کرده است. البته فدراسیون فوتبال اشاره نکرد که آیا با دلشات تسویه حساب کرده یا نه اما در هر حال، به نظر می  رسد که دلشات با دلخوری از فدراسیون فوتبال ایران جدا شده است. 

دادگاه عالی ورزش، که آرای صادره از کلیه محاکم فدراسیون های ورزشی را در مقام تجدید نظر خواهی بررسی می کند. این روزها نام این دادگاه نقل محافل ورزشی است و امیدی است برای اهالی فدراسیون فوتبال تا بتوانند از مخمصه پرداخت بدهی 6.2 میلیون یورویی ویلموتس جان سالم به در ببرد اما پیگیری پرونده در دادگاه عالی ورزش به این راحتی ها هم نیست و هزینه های مخصوص خودش را دارد و از قضا این هزینه ها سنگین هم است. کارگروه ویژه حقوقی ای که فدراسیون فوتبال با تمام توان حقوقی فوتبال ایجاد کرده آنطور که خودشان ادعا دارند در صدد است با تمام توان و استفاده از ظرفیت سه قاضی این پرونده را به جریان بیاندازد. 

برای حضور هر قاضی باید مبلغ 25 هزار فرانک سوئیس به عنوان هزینه دادرسی پرد اخت شود که جمع سه قاضی حدود 75 هزار فرانک سوئیس می شود. به این ارقام سایر هزینه ها اعم از سود سالیانه و هزینه رفت و آمد قضات(اگر به صورت اینترنتی کار نکنند) را هم اضافه کنید. حالا همه متوجه شده اند که حضور و مطالبه دادخواهی در این دادگاه چندان هم آسان نیست و ممکن است هزینه ای 400 تا 500 هزار دلاری به هزینه های فدراسیو نفوتبال اضافه کند. از سوی دیگر  گروهی از حقوقدانان ایرانی مانند دکتر غلامرضا رفیعی اعتقاد دارند اگر فدراسیون ادله محکم و مناسبی در دادگاه عالی ورزش ارائه نکند شانس پیروزیش صفر است.

 فدراسیونی ها می دانند که در قرارداد ویلموتس اشتباه بزرگی را مرتکب شدند و به قولی بدترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران را امضا کرده اند اما اگر طرف ایرانی نتیجه دلخواهش را از دادگاه کاس نگیرد، آن وقت همه به دادگاه فدرال سوئیس دلخوش کرده اند. این دادگاه تحت شرایط خاص پرونده ها را قبول می کند رسیدگی در این دادگاه نیازمند وکلای زبده سوئیسی است که مورد تائید باشند. سوال اینجاست که آیا پرونده می تواند به دادگاه فدرال سوییس برود؟ در این میان برخی حقوقدانان عقیده دارند که امکان ارجاع پرونده به دادگاه فدرال سوییس هم زیاد نیست.

 سوئیس یکی از گران ترین کشور های دنیا است. بر اساس جدولی که فوتبالی در اختیار دارد، هزینه های دادرسی در دادگاه فدرال بسیار هنگفت است و بنا به میزان دادخواست تغییر می کند. و به صورت تصاعدی بالا می رود. اگر دادخواست را حدود 6 میلیون یورو حساب کنیم مبلغی بالاتر از19 هزار فرانک سوئیس هزینه دادرسی در دادگاه فدرال خواهد بود و این مبلغ به اضافه یک دهم درصد مازاد از 5 میلیون فرانک سوئیس خواهد بود و شاید این مبلغ حتی بنا به نحوه دادخواست بالاتر هم برود. فدراسیونی ها روزهای سختی را پیش روی خواهند داشت روزهایی که همه هزینه ها تحت تاثیر بدهی فعلی به ویلموتس خواهد بود و ممکن است حتی به روند آماده سازی تیم های رده سنی، میزبانی ها، فوتسال و فوتبال بانوان آسیب بزند.

گزارش از سالار علیخواه/ خبرگزاری فوتبالی

6621