گزارش/ درباره فسخ های استحقاقی؛ وقتی ویلموتس، استراماچونی، شفر، برانکو و کالدرون تخفیف نمی دهند!

گزارش/ درباره فسخ های استحقاقی؛ وقتی ویلموتس، استراماچونی، شفر، برانکو و کالدرون تخفیف نمی دهند!

خبرگزاری فوتبالی- مشکلات مالی باشگاه ها و فدراسیون فوتبال در کنار بستن قراردادهای ضعیف و بدقولی‌های مدیران ناکارآمد در فوتبال ایران باعث شده تا با عقد قراردادهای غیرحرفه‌ای همواره شاهد شکایت بازیکنان خارجی و مربیان خارجی به فیفا باشیم.

به گزارش فوتبالی، پرونده های حقوقی زیادی علیه باشگاه‌های ایرانی در کمیته انضباطی و تعیین وضعیت فیفا در جریان است که برخی از آنها هم به مرحله صدور رای رسیده و باشگاه‌های ایران (پرسپولیس در دو پرونده برانکو و کالدرون و استقلال در دو پرونده شفر و استراماچونی) را در وضعیت هشدار قرار داده است. فدراسیون فوتبال به همراه تیم‌های لیگ برتری، درگیر تشکیل این پرونده‌های انضباطی هستند و در اکثر موارد بدقولی‌ در پرداخت مطالبات به موقع بازیکنان و مربیان خارجی‌، باعث رقم خوردن این وضعیت شده‌است.

بسته حمایتی فیفا علیه فوتبال ایران

همانطور که در روزهای گذشته متوجه شدید، فیفا قانونی دارد که اگر در طی دو ماه، حقوق بازیکنان و مربیان داده نشود و باشگاه یا فدراسیون مربوطه پس از دو ماه اخطار 15 روزه مربی و بازیکن، حقوق آنها را ندهد، بازیکنان و مربیان می توانند قراردادشان را یکطرفه فسخ کنند و البته پس از شکایت از باشگاه یا فدراسیون فوتبال مربوطه همه قراردادشان را تا پایان مدت قرارداد بگیرند. البته تا آن زمان اگر تیم نگیرند یا بازیکن تیم جدیدی نشوند، همه پولشان را با بدون محاسبه پاداش ها خواهند گرفت. اما اگر در مدت زمان قراردادشان تیم جدیدی بگیرند، باید پول مدت زمانی که تا پایان قرارداد پول را گرفته اند و بعد از آن تیم می گیرند یا در تیمی بازی می کنند، بگیرند. این بسته حمایتی فیفاست که نشان می دهد که علیه عدم شفافیت مالی و اغتشاشات مالی و بدقولی ها و وعده های سرخرمن است. 

تخفیف بی تخفیف

تجربه نشان داده است که هیچکدام از مربیان و بازیکنان خارجی که در فوتبال ایران شاغل بوده اند تا به حال حاضر به تخفیف در مبلغ پرداختی به آنها از سوی طرف ایرانی نبوده اند. برانکو ایوانکوویچ علیرغم مذاکرات طولانی در ترکیه و کرواسی حاضر نشد یک سنت به باشگاه پرسپولیس تخفیف بدهد و با پیگیری های وکیلش، باشگاه پرسپولیس را محکوم به پرداخت کلیه ی مبلغ قرارداد کرد. از جمع بازیکنان خارجی سابق پرسپولیس هم بودیمیر، جزو شاکیان هستند که مسئولان رسیدگی به پرونده‌های حقوقی باید از آنها در فیفا دفاع کنند. آخرین شکایتی که از پرسپولیس به فیفا انجام شده و منجر به صدور رای شده است نیز مربوط به گابریل کالدرون و دو دستیارش است. سرمربی آرژانتینی که در نیم فصل اول امسال هدایت پرسپولیس را برعهده داشت، ‌بعد از جدایی از جمع قرمزها به فیفا رفته و پرونده شکایتش را باز کرد و این تیم را محکوم به پرداخت کل مبلغ قرارداد باقی مانده خود کرد و او هم حاضر به تخفیف نیست. محکومیت بیش از شش میلیون یورویی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس سرمربی سابق تیم ملی جدید ترین پرونده فوتبال ایران است که این مربی بلژیکی با توجه به دریافت بخش اول قرارداد (البته با تاخیر) خود در زراعت بانک ترکیه اما با توجه به قانون بسته حمایتی فیفا از بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال را محکوم به پرداخت شش میلیون و دویست هزار یورو در کمیته تعیین وضعیت فیفا کرد که البته با بهره این عدد به رقم شش میلیون و چهارصد و چهل و سه هزار یورو می  رسیم. همانطور که می دانید استقلال در دو فصل باید یک میلیون و پانصد دلار به استراماچونی و دستیارانش و مدیربرنامه اش می داد. او در زمان حضور در ایران حدود سیصد هزار دلار گرفت و حالا یک میلیون و دویست هزار دلار باقیمانده را به علاوه بهره و دیرکردش را از استقلال می خواهد. استقلال در پرونده شفر که تقاضای یک میلیون و هفتصد هزار یورو کرده بود، پیروز شد و تنها دویست هزار یورو باید به شفر بدهد منتها چون استقلال سیصد و پنجاه هزار یورو حقوق عقب افتاده به شفر بدهکار بود، مجموع این رقم به پانصد و پنجاه هزار یورو رسیده که باید به شفر بدهد. حالا چند روزی است احمد سعادتمند البته بدون اطلاع وزارت ورزش برای مذاکره و گرفتن تخفیف از مربیان سابق این باشگاه به ایتالیا و آلمان سفر کرده است که شفر هنوز این ملاقات را تایید نکرده و البته هنوز هم مذاکره با استراماچونی تایید نشده است.

موج فسخ های استحقاقی به فوتبال ایران هم می رسد

بررسی پرونده های گذشته بدهی فوتبال ایران و شکایت هایی که از ایرانی ها در فیفا صورت گرفته نشان می دهد با توجه به نحوه عقد قرارداد با خارجی ها و یا نحوه برخورد با آنها طوری بوده است که به جز دو مورد (الحاجی گرو، نویمایر، همام طارق و ایسما) که در زمان حضور امیرحسین فتحی مدیرعامل اسبق استقلال و علی خطیر به عنوان معاون ورزشی در باشگاه استقلال رخ داد، کسی به یاد ندارد، بازیکن یا مربی حاضر به تخفیف به باشگاه های ایرانی و فدراسیون فوتبال نشدند. حتی باشگاه استقلال هم پس از شکایت کولی و خود شفر در زمان فتحی، دفاعیات خوبی کرد و میزان غرامت شاکی هایش را کاهش داد. 

همانطور که گفتیم فیفا به جهت حمایت از بازیکنان و مربیان یک بسته حمایتی تصویب کرده است که اگر مربی و یا بازیکن بعد از 2 اخطار 15 روزه نتواند طلب خود را دریافت کند می تواند با شکایت به کمیته تعیین وضعیت فیفا اصل خالص قرارداد خود را دریافت کنند. این موضوع برای همه بازیکنان و مربیان فوتبال در جهان صادق است و حتی بازیکنان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. اما برخی شرایط حاکم بر فوتبال ایران باعث شده تا بازیکنان ایرانی کمتر سراغ این موضوع بروند. البته ممکن است بازیکنان ایرانی هم کم کم سراغ اینجور فسخ های سریالی و استحقاقی بروند.

گزارش از زانیاری دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655