گزارش ویژه/ بررسی فاجعه "استوکس"؛ پرسپولیس هنوز به فیفا شکایت نکرده است!

گزارش ویژه/ بررسی فاجعه "استوکس"؛ پرسپولیس هنوز به فیفا شکایت نکرده است!

خبرگزاری فوتبالی- مهاجم سابق و پرحاشیه پرسپولیس پس از جدایی از این تیم روز گذشته با عقد قراردادی به تیم جدیدش در لیگ اسکاتلند پیوست.

به گزارش فوتبالی، قرارداد استوکس با صدرنشین لیگ برتر ایران در زمستان ۹۸ منعقد شد اما دوره حضورش در این تیم به کمتر از یک ماه رسید! رفتارهای عجیب و غریب استوکس با پرسپولیس درنهایت باعث شد مدیران این باشگاه مدعی شوند از این مهاجم جنجالی به کمیته تعیین ‌وضعیت فدراسیون فوتبال و فیفا شکایت کرده و می‌خواهند از او غرامت بگیرند. با این وجود دیروز خبر عقد قرارداد استوکس با تیم لوینگستون اسکاتلند منتشر شد تا ابهام‌ها درباره شکایت پرسپولیس از او بیشتر شود. 

استوکس چطور آی تی سی گرفت؟

اما سوال اصلی اینجاست که استوکس چطور توانسته با تیم اسکاتلندی قرارداد ببندد و آی تی سی بگیرد؟ جواب سوال ساده است با توجه به اینکه قرارداد این بازیکن تا پایان فصل نوزدهم بود و قبلا باشگاه پرسپولیس هم رسما فسخ قراردادش را اعلام کرده، بازیکنی که قراردادش فسخ می شود دیگر تعهدی ندارد که لازم باشد بماند. فیفا هم طبق اصل حمایت از بازیکنان و مربیان، به بازیکنانی که بی تیم باشند و یا فسخ کرده باشند، به سرعت آی تی سی می دهد و به همین دلیل استوکس توانسته است آی تی سی بگیرد.

فدراسیون فوتبال به جای فیفا؟

یک اتفاق عجیب در این بین افتاده است. باشگاه پرسپولیس در اقدامی عجیب به جای اعمال تنبیهات مندرج در قرارداد و مقررات انضباطی باشگاه، سراغ فسخ قرارداد می رود. با توجه به بندهای موجود در قرارداد، باشگاه باید کمیته انضباطی خودش را برگزار می کرد و بعد  سراغ صدور حکم انضباطی می رفت. پس از همه این ماجراها، نتیجه حکم را برای استوکس و مدیر برنامه های وی ایمیل می کردند و سپس سراغ فیفا می رفتند اما باشگاه پرسپولیس به فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده است و آن هم در زمانی که قراردادش را فسخ کرده و ادر فوتبال ایران حضور ندارد تا این شکایت کاملا بی فایده به نظر برسد!

مدیر حقوقی سابق باشگاه پرسپولیس دهم خردادماه با ارسال نامه‌ای به وکیل استوکس از فسخ یک ‌طرفه قرارداد با این بازیکن خبر داد اما اکنون باید درباره شکایت خود از این بازیکن شفاف ‌سازی کنند. امیرعلی حسینی مدیر روابط بین الملل باشگاه پرسپولیس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فوتبالی می گوید:« کلیه اقدامات در رابطه با پرونده استوکس از سوی امور حقوقی انجام گرفته و امور بین الملل از آن اطلاعی ندارد. با توجه به دستور مدیریت باشگاه کلیه کارمندان باشگاه پرسپولیس حق مصاحبه با رسانه ها را ندارند و درباره پرونده استوکس هم نمی توانم بیشتر از این اطلاعاتی به شما بدهم. بهتر است این موضوع از طریق امور حقوقی باشگاه پیگیری شود.»

وقتی رسول پناه اطلاع رسانی نمی کند

پس از گفت و گو با روابط بین الملل باشگاه پرسپولیس با قدیر کارمند بخش حقوقی باشگاه صحبت کردیم تا آخرین اقدامات و پیگیری های باشگاه پرسپولیس را در این رابطه پیگیری کنیم اما ایشان در گفت و گو با فوتبالی اعلام کردند باید آقای رسول پناه درباره این پرونده اطلاع رسانی کنند، قدیر در ادامه گفت با توجه به اینکه مسائل حقوقی باشگاه در حال حاضر زیر نظر مدیرعامل باشگاه اداره می شود بهتر است ایشان در این رابطه صحبت کنند.

 لزوم پاسخگویی درباره پیگیری شکایت از استوکس وظیفه مدیران پرسپولیس است و آن‌ها باید به این سوال مهم جواب بدهند که چگونه پس از عدم بازگشت این بازیکن به تمرینات، با فیفا و یا نهادهای مربوطه نامه ‌نگاری کرده‌اند که اکنون این مهاجم به راحتی با زیر پا گذاشتن تمام تعهداتش اکنون سر از سیزدهمین تیم دوران بازی خود درآورده است. این انتقال عجیب در حالی رقم خورد که آنتونی استوکس زمانی که به پرسپولیس پیوست به بمب نقل و انتقالاتی محمدحسن انصاری فرد تبدیل شد و البته همین استوکس پاشنه آشیل او برای استعفای شبیه به برکناری اش شد. استوکس در دربی تنها چند دقیقه فرصت بازی پیدا کرد اما درخشید و روی گل بشار رسن نیز تاثیر گذار بود گذاشت اما استوکس پس از بازی با الشارجه در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در امارات ماندگار شد و علیرغم اینکه چند بار وعده داد تا در تمرینات پرسپولیس حضور پیدا کند اما کسی دیگر استوکس را ندید و حتی یحیی گل محمدی هم از ماجراهای مربوط به جدایی استوکس از پرسپولیس، حسابی عصبانی شد و خونش به جوش آمد.

انصاری فرد هم به فیفا شکایت نکرد

پس از این اقدام استوکس، سرمربی قرمزها استوکس را کنار گذاشت اما محمد حسن انصاری فرد همان زمان گفته بود: «برای دفاع از حق و حقوق پرسپولیس پیگیر شکایت از او به فیفا هستیم و این مسیر را تا آخر با جدیت می‌رویم تا حق باشگاه پایمال نشود.» اما حالا او با تیم جدیدش در اسکاتلند قرارداد بسته تا باعث تعجب پرسپولیسی ها شود. اینکه انصاری فرد گفته به فیفا شکایت می کند و شکایت نکرده است نشان می دهد که او هم قصد شکایت نداشته و بیخود نبود که پرونده استوکس به پاشنه آشیل تبدیل شد. نکته عجیب این که پرسپولیس مبلغ 150 هزار دلار به استوکس پرداخت کرده است اما او تنها بعد از سه بازی اردوی قرمزها را در امارات ترک کرد و با توجه به اینکه بارها مدیریت قبل پرسپولیس تاکید کرد قرارداد محکمی با این مهاجم اسکاتلندی بسته شده است دلیل عدم پیگیری پرونده و شکایت نکردن به فیفا از سوی رسول پناه و امور حقوقی باشگاه عجیب به نظر می رسد. باشگاه پرسپولیس در نامه ای به مدیر برنامه های این بازیکن خواهان غرامت شده اما وقتی شکایتی به فیفا انجام نشده و صرفا مکاتبه ای با فدراسیون فوتبال صورت گرفته باشد تکلیف چیست؟ با توجه به اینکه بازیکن پول گرفته و بعد از مرخصی یک روزه به ایران برنگشته، باشگاه پرسپولیس می داند که استوکس سر باشگاه را کلاه گذاشته اما چرا شکایت نکرده است در نوع خود عجیب است! باید دید پرسپولیس می خواهد پرونده شکایت از استوکس را در فیفا پیگیری کند یا مثل همین مدت، بی خیالی طی می کند!

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655