گزارش ویژه/ محاسبه جریمه احتمالی مسببان پرونده مارک ویلموتس/ 460 میلیارد ناقابل!

گزارش ویژه/ محاسبه جریمه احتمالی مسببان پرونده مارک ویلموتس/ 460 میلیارد ناقابل!

خبرگزاری فوتبالی- این روزها همه سوال می پرسند، جریمه احتمالی مسببان پرونده مارک ویلموتس چقدر خواهد بود؟

به گزارش فوتبالی، یکی از مهمترین خبرهای دیروز فوتبال ایران، اطلاعیه سازمان بازرسی درباره ماجرای مارک ویلموتس بود. بر این اساس، در اطلاعیه سازمان بازرسی کل کشور آمده بود:« پرونده 8 نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است.» 

درباره اسامی این 8 نفر گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته و حتی برخی رسانه‌ها و به طور مشخص خبرگزاری ایسنا با توجه به تصویر امضاهای صفحه آخر قرارداد ویلموتس، نامهای امضا کننده قرارداد را منتشر کرده است.

از این مساله که بگذریم، روزنامه ایران‌ورزشی در شماره امروزش گزارش مفصلی درباره جریمه مقصران این پرونده منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، براساس قانون، رسیدگی به تخلفاتی که در دستگاه‌های دولتی یا عمومی غیردولتی مثل فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد برعهده سازمان بازرسی کل کشور است و این پرونده هم به همین دلیل برای بررسی به این سازمان فرستاده شد. پرونده قرارداد مارک ویلموتس توسط 3 قاضی مورد بررسی قرار گرفته است.

ایران ورزشی نوشته است قاضیان این پرونده بعد از بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیده‌اند که اشتباهات رخ داده در قرارداد ویلموتس، مصداق تضییع اموال عمومی و حقوق مردم است. در واقع مسببان این پرونده به منابع عمومی زیان رسانده‌اند که این منابع عمومی فقط محدود به بودجه نیست و حتی درآمد یا عوارض را هم شامل می‌شود. به همین دلیل است که غرامتی که فدراسیون فوتبال باید به ویلموتس بپردازد، در این دسته‌بندی قرار داده شده است. در ادامه گزارش ارسال شده برای دادستان عمومی و انقلاب تهران آمده است که براساس ماده 598 قانون مجازات اسلامی، مسببان و مباشران قرارداد ویلموتس به پرداخت 230 میلیارد تومان بابت اصل پول به اضافه 230 میلیارد تومان بابت جزای نقدی محکوم می‌شوند.

روزنامه ایران ورزشی نوشته است روال کار به این شکل است که گزارش سازمان بازرسی و موارد ذکر شده درباره تخلف صورت گرفته و نظر تخصصی درباره حکم آن به دادسرای انقلاب و پس از صدور کیفر خواست به دادگاه انقلاب اسلامی ارسال می‌شود و نتیجه نهایی آن حداکثر تا 6 ماه آینده اعلام خواهد شد که در بیشتر مواقع حکم نهایی مطابق با همان نظری است که در گزارش سازمان بازرسی کل کشور آمده است. در صورتی که محکومان، نتوانند این جریمه را به صورت نقدی پرداخت کنند، اموال آنها به مزایده گذاشته خواهد شد. ضمن اینکه تمام نقل و انتقالات برای واگذاری اموال در 6 ماه مانده به اعلام حکم، از سوی متخلفان باطل خواهد شد.

 460 میلیارد تومان(جمع اصل پول و جزای نقدی) پولی است که مسببان ماجرای ویلموتس باید پرداخت کنند و حالا همه منتظر نظر نهایی دادگاه انقلاب هستند تا ببینند که آیا یکی از جنجالی ترین پرونده‌های تاریخ فوتبال ایران می‌تواند باعث یک انقلاب اساسی در فدراسیون شود. روزنامه خبر ورزشی هم  امروز در همین باره گزارشی با همین مضمون منتشر کرده است. باید دید در روزهای آینده چه پیش خواهد آمد. 

1984