قلی‌زاده از سایپا تا شارلوا/ دریبل‌های پدیده ایرانی به اروپا رسید

قلی‌زاده از سایپا تا شارلوا/ دریبل‌های پدیده ایرانی به اروپا رسید

خبرگزاری فوتبالی- در گزارش امروز در مورد عملکرد لژیونرها سراغ علی قلی زاده رفته ایم و به بررسی عملکرد هافبک ملی پوش کشورمان و عضو باشگاه شارلوا در لیگ ستارگان بلژیک پرداخته ایم.

به گزارش فوتبالی و به نقل از فارس، علی قلی زاده، هافبک ملی پوش کشورمان و عضو باشگاه شارلوا را می توان یکی از لژیونرهای موفق در 2 سال گذشته نامید. بازیکن اردبیلی را می توان محصول آکادمی باشگاه سایپا دانست.

استارت با آکادمی سایپا

او در سال 2010 در سن 14 سالگی به تهران آمد و راهی آکادمی سایپا شد. قلی زاده از همان سن پایین شم دربیل زنی بالای خود را نشان داد. هافبک طراح و بازیساز 3 سال در تیم سوم سایپا پا به توپ شد و مدارج پیشرفت را یکی پس از دیگری طی کرد. او در سال 2013 راهی تیم دوم سایپا شد. او در طول 2 سال 42 بازی انجام داد و 12 گل به ثمر رساند.

البته قلی زاده گاهی اوقات در تمرینات تیم اول سایپا می رفت و با تیم اول تمرین می کرد. درخشش قلی زاده در لیگ برتر با سایپا را می توان از سال 2015 دانست. ستاره اردبیلی از سال 2015 تا 2018 برای سایپا در لیگ برتر بازی کرد و به یکی از مهره های تاثیرگذار تیمش تبدیل شد.

حضور در رده های مختلف تیم ملی ایران

قلی زاده از همان زمان پیوستنش به سایپا از سال 2010 در رده نوجوانان تیم ملی ایران بازی می کرد. ستاره آینده دار اردبیلی در رده های مختلف تیم ملی حضور پیدا کرد تا در نهایت در سال 2018 بوسیله کارلوس کی روش به تیم ملی دعوت شد. البته به محض ورود قلی زاده به اردوی تیم ملی مرد پرتغالی از ایران جدا شد.

قلی زاده از سال 2015 تا 2018 برای سایپا 67 بازی انجام داد و 8 گل به ثمر رساند. هافبک ملی پوش بیشتر میل به بازیسازی و دربیل داشت و تاثیر در داخل زمین مشهود بود اما در تعداد گل ها ضعیف تر بود. البته بازی چشم نوازش در سایپاها همه را مجذوب خود کرده بود. قلی زاده هم مثل هر فوتبالیست موفق ایرانی به دنبال لژیونر شدن در اروپا بود.

د پیشنهادهای غول های ایران برای رفتن به اروپا

در سال 2018 باشگاه های بزرگ پرسپولیس و استقلال به دنبال جذب این استعداد فوتبالی بودند ولی باشگاه شارلروا که اخیرا کاوه رضایی را از استقلال خریده بود و عملکرد خوبی در این تیم داشت به دنبال شکار این بازیکن هم شد. وقتی رضایی عملکردی درخشان در لیگ بلژیک داشت مهدی بیات، مدیر ایرانی الاصل باشگاه شارلروا را مجاب کرد تا بازیکن جدیدی از لیگ ایران به خدمت بگیرد.

مهدی بیات به صورت همزمان با دو باشگاه سایپا و استقلال وارد مذاکره شد تا علی قلی زاده و امید نورافکن 2 استعداد فوتبال ایران را به خدمت بگیرد. بیات در جذب این دو بازیکن موفق بود. قلی زاده به آرزوی بازی در لیگ های اروپا می توانست برسد به همین خاطر پیشنهاد شارلروا را پذیرفت تا فضای جدیدی را تجربه کند.

هماهنگ شدن با فضای شارلوا با کمک رضایی

حضور در شارلوا شاید برای قلی زاده که تنها برای سایپا در دوران فوتبال حرفه اش بازی کرده بود، سخت بود اما حضور یک ایرانی دیگر به نام کاوه رضایی هماهنگ شدن با فضای جدید را برای او آسان کرد. قلی زاده به صورت تدریجی در تمرینات پیشرفت کرد تا به ترکیب اصلی شارلوا رسید.

رضایی در فصل 2017-2018 عملکرد خوبی از خود در لیگ بلژیک نشان داده بود و از در 43 بازی 19 گل زده بود به همین خاطر با مبلغ 5 میلیون یورو راهی تیم بروژ یکی از بزرگ ترین باشگاه های فوتبال بلژیک شد.

تبدیل شدن به مهره کلیدی تیم بلژیکی

قلی زاده دیگر رضایی را در کنار نداشت ولی به یک بازیکن فیکس در ترکیب اصلی گورخرها تبدیل شده بود. بلحسین سرمربی جدید شارلوا به ستاره ایرانی اعتماد زیادی داشت و او به یکی از مهره های کلیدی شارلوا تبدیل شد. قلی زاده در فصل 2019-2020 که با بازگشت قرضی رضایی به شارلوا همراه بود دومین فصلش را در لیگ بلژیک تجربه کرد و توانست با بازی های موثر تیمش را تا رده دوم لیگ بلژیک برساند.

قلی زاده مثل همیشه تعداد گل های زیادی نتوانست در طول دو فصل گذشته برای شارلوا برساند ولی همیشه نشان داد بازیکن موثری است و با دربیل های زیبایش فضا را برای گلزنی رضایی آماده می کرد. او در طول دو فصل 44 بازی برای شارلوا انجام داد و 4 گل به ثمر رساند.

آمار علی قلی زاده با شارلوا در فصل 2019-2020 به شرح زیر است:

تعداد بازی: 22

دقایق بازی: 1512

تعداد گل: 4

تعدادپاس گل:10

قلی زاده فصل 2020-2021 را هم به شکل خوبی آغاز کرده و موفق شد در طول 2 هفته ابتدایی یک پاس گل بدهد. این سومین فصل هافبک ایرانی در شارلوا است. ستاره ایرانی می تواند در این فصل با درخشش بیشتر می تواند به تیم بزرگتری در اروپا برود و چالش جدیدی را تجربه کند.

6641