کارشناس حقوقی فوتبال: از ابتدا اشتباه رفتیم و قرارداد خوبی را منعقد نکردیم

کارشناس حقوقی فوتبال: از ابتدا اشتباه رفتیم و قرارداد خوبی را منعقد نکردیم

خبرگزاری فوتبالی- مهدی محمودی کارشناس حقوقی فوتبال روی خط برنامه "وقت اضافه" رادیو ایران رفت و با چیا فوادی سردبیر فوتبالی گفت و گو کرد.

وی در ابتدای سخنانش در پاسخ به این سوال که چرا حکمی که کمیته ی تعیین وضعیت صادر کرد، قطعی بود؟ پاسخ داد: این رویه ی جدیدی هست که اتفاق افتاده. من اگر بخواهم مقدمه ی کوتاهی بگویم، ما بحثی داریم به نام حقوق ورزش. مانند حقوق خانواده، حقوق خصوصی یا حقوق دولتی. متاسفانه افرادی که مسئول کار هستند و باید توجه بکنند که ما باید از حقوقدان های برجسته و جوانان تحصیل کرده ای که وجود دارند استفاده بکنیم. ما کارهای مربوط به عقد قرارداد را به دو قسمت قبل و بعد تقسیم می کنیم، که ما این را رعایت نمی کنیم. مشکلی که ما در اینجا داریم این است که ما در بستن قرارداد از متخصصین خاص این زمینه استفاده نکردیم. بحث بزرگی در حقوق بین الملل هست به اسم بحث سازمان های بین المللی که واقعا ما آشنایی به این قضیه نداریم. شما می توانید حقوقدان برجسته ای باشید ولی حقوق بین الملل یا حقوق ورزشی را به طور خاص ندانید. الان دوستان می خواهند از سازمان های مختلف کمک بگیرند که به نظر من کمکی نمی کند و ما باید از متخصصین حقوق ورزشی خصوصا در رشته ی فوتبال استفاده بکنیم.

وی ادامه داد: یکی از منابع بسیار مهم حقوق، رویه ی قضایی است. الان تیم حقوقی ای که در فیفا دارد کار میکند حدود بیست سال است که تشکیل شده از حقوقدان های بسیار برجسته و گران قیمت که فیفا استخدام کرده و ما باید با این دوستان مقابله بکنیم. به طور مثال آقای برانکو سال 2006 از فدراسیون فوتبال ما شکایت کرد و رایی صادر شد. اون اصلی که در آن رای آمده مجددا در شکایت ایشان علیه باشگاه پرسپولیس به کار خواهد رفت. شما اگر رویه ی قضایی را ندانید و ندانید که در موارد مشابه چه رایی صادر می شود، اشتباه خواهید کرد. CAS هم یکی رویه ی قضایی دارد و الان دارد بحث هایی مطرح می شود که وکیل ما یا قاضی پرونده بد بودند، اما این ها فرافکنی و آدرس غلط دادن است که تقصیر را گردن دیگران بیندازیم. ولی مطمئن باشید قاضی پرونده رای اش برایش خیلی مهم است زیرا تمام دنیا آن را مطالعه می کنند و نمیتواند بدون رعایت اصول رایی بدهد. من فکر می کنم در CAS هم همین مشکلات را خواهیم داشت. ما از ابتدا اشتباه رفتیم و قرارداد خوبی را منعقد نکردیم.

محمودی اظهار داشت: شما با یک تیم بسیار قوی حقوقی از فیفا رو به رو هستید که به شدت از رایی که دادند دفاع می کنند. خصوصا این که فیفا کشورها را می شناسد و آن تیمی که دارد کار می کند، می داند که در ایران چه وضعیتی وجود دارد. برای مثال پرونده ای بود که فیفا گفت ما سه داور را قبول می کنیم و یک داور را در CAS قبول نداریم. و هزینه ی آن را باید کسی که خواسته بدهد. خب باشگاه ایرانی حساب کرد که انقدر پول باید بدهم که حالا برنده بشوم یا نشوم و منصرف شد از پیگیری پرونده. به نظر من CAS زمان خریدن است. البته چون فیفا در سوییس هست ما می توانیم با استناد به حقوق مدنی سوییس آن هم در بخش قراردادها، اعتراض بکنیم ولی هزینه ی بالایی دارد که وکلایی هستند با هزینه های بسیار بالا که این پرونده ها را قبول می کنند. این که ما امیدواری بیهوده بدهیم درست نیست. و باید ببینیم که برنده می شویم یا نه و عواقب آن را قبول بکنیم.

وی در انتهای سخنانش گفت: ما باید ببینیم استنادی که قاضی پرونده کرده چه بوده و با توجه به آن اعتراض خود را انجام دهیم. این که ندیده، جوسازی بکنیم و مردم را تشویق کنیم که داریم این کارها را می کنیم به نظر من درست نیست. باید با یک تیم حقوقی بسیار قوی، حتی شده با مشورت از وکلای برجسته خارجی، به این نتیجه برسیم که اعتراض بکنیم یا نه. ما باید قبول بکنیم که قاضی پرونده با استناد و با استدلال به این نتیجه رسیده است.

6641