گزارش ویژه/ خسارت ویلموتس به فوتبال ایران: چیزی نزدیک به 320 میلیارد تومان!

گزارش ویژه/ خسارت ویلموتس به فوتبال ایران: چیزی نزدیک به 320 میلیارد تومان!

خبرگزاری فوتبالی- حکم نهایی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا درباره شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران، صادر شد و براساس آن فدراسیون فوتبال به پرداخت 6 میلیون و 137 هزار و 500 یورو و 5 درصد جریمه یا دیر کرد این مبلغ محکوم شده است و عدد شش میلیون و 443 هزار یورو عدد نهایی این حکم است که هر روز با محاسبه قیمت یورو تغییر می کند.

به گزارش فوتبالی، امروز قیمت یورو تا ساعت 13:30 پنجشنبه 30 مرداد 99، 26692 تومان بوده و بر اساس همین قیمت فدراسیون فوتبال باید 171,976,556,000 تومان به ویلموتس بدهیم. با افزایش نرخ ارز نگرانی ها بیشتر هم می شود و فدراسیون فوتبال باید خدا خدا کند، که قیمت ارز نوسان نداشته باشد. 

در کاسه چه کنم چه کنم چه خبر است؟

حالا امید فدراسیون فوتبال به دادگاه عالی ورزش است. فدراسیون فوتبال قصد دارد پس از دریافت متن رای، در دادگاه عالی ورزش نسبت به رای صادره درخواست تجدید نظرخواهی کند و برای این کار باید 25000 فرانک سوییس به فیفا بدهد. فرانک هم تا ساعت 13:30 امروز 25502 تومان است و فدراسیون باید برای دریافت متن رای شکایت ویلموتس علیه فدراسیون فوتبال ایران باید 637,550,000 تومان هزینه کند. در غیر این صورت فدراسیون فوتبال ایران باید ظرف مدت 30 روز مبلغ 6 میلیون و 443 هزار یورو به این مربی بلژیکی پرداخت کند، با توجه به اینکه در حال حاضر حساب‌های بانکی فدراسیون فوتبال به خاطر بدهی به شرکت شستا خالی است و اموال فدراسیون فوتبال هم بابت این بدهی 2 میلیون یورویی به شستا توقیف شده است عملا فدراسیون فوتبال توانایی فروش اموال را هم ندارد و نمی تواند پولی پرداخت کند. فدراسیون فوتبال ده روز وقت دارد متن رای را بگیرد و اگر تقریبا 638 میلیون را پرداخت نکند، آن وقت رای فیفا قطعی می شود. البته مطمئنا فدراسیون فوتبال، به رای اعتراض می کند. 

محکومیت در کاس، یعنی روزی 1000 یورو محکومیت اضافه

در رای کمیته تعیین وضعیت فیفا آمده است، فدراسیون فوتبال بابت هر روز تأخیر در پرداخت مبلغ 6 میلیون و 443 هزار یورویی به ویلموتس، مبلغ 1000 یورو را باید به عنوان دیر کرد یا جریمه بپردازد و تا زمانی که غرامت را به طور کامل به او پرداخته نشود، بدهی فدراسیون فوتبال ایران به ویلموتس هر روز بیشتر می‌شود. در واقع داستان از این قرار است که بررسی پرونده در دادگاه عالی ورزش، با توجه به روند تقریبا یک ساله باعث می شود، کار را پیچیده می کند. اگر ایران در این دادگاه محکوم شود وفدراسیون فوتبال نتواند در دادگاه کاس رای را برگرداند، باید علاوه بر غرامت، این دیرکرد روزنامه هم باید پرداخت شود که می شود گفت با توجه به روند رای نهایی کاس، که حدود یک سال طول می کشد باید 52 هفته را در 7000 یورو ضرب شود تا عدد 364000 یوروی دیگر بدست بیاید که باید از جیب فدراسیون فوتبال ایران برود. در هر حال اگر پرونده به دادگاه کاس نرود به علت خالی بودن حساب فدراسیون در حال حاضر فدراسیون فوتبال نمی تواند در مدت زمان 30 روزه مبلغ غرامت و جریمه را به ویلموتس بپردازد و در حال حاضر راهی جز اینکه درخواست تجدیدنظر را به  دادگاه عالی ورزش فرستاده شود وجود ندارد.

هزینه اعتراض به دادگاه عالی ورزش چقدر است؟

دیروز برخی رسانه ها از هزینه 400 هزار یورویی دادگاه عالی ورزش برای فدراسیون فوتبال ایران خبر می دادند، اما واقعا هزینه اعتراض به دادگاه عالی ورزش چقدر است؟ همانطور که گفتیم فدراسیون فوتبال در حال حاضر و قبل از درخواست اعتراض به دادگاه عالی ورزش برای دریافت متن رای باید مبلغ 25 هزار یورو پرداخت کند و به عدد  637,550,000 تومان رسیدیم. کنار این مبلغ فدراسیون برای هزینه سه قاضی دادگاه کاس و بررسی پرونده باید مبلغ 75 هزار فرانک پرداخت کند. یک قاضی همان 25000 فرانک است و دو قاضی  50000 فرانک هزینه می برد. البته به نفع فدراسیون فوتبال ایران است که پرونده را در کاس ب سه قاضی پیش ببرد. پس حالا علاوه بر 637,550,000 تومان هزینه برای گرفتن متن رای، فدراسیون فوتبال ایران اگر بخواهد پرونده با سه قاضی پیش برود باید 1,912,650,000 هزینه کند. چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان که با احتساب هزینه گرفتن رای، عدد به دو و نیم میلیارد تومان می رسد. اما آیا باز هم قرار است هزینه کنیم؟

روی دادگاه فدرال سوییس زیاد حساب نکنید!

دکتر غلامرضا رفیعی کارشناس حقوق ورزشی که دانش آموخته رشته حقوق در سوییس است در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فوتبالی به نکات مهمی اشاره می کند:« ابتدا باید جزئیات رای به دست فدراسیون فوتبال برسد و آنالیز و تحلیل درستی از رای انجام شود ،دلایل و جهات فدراسیون را ببینیم و بعد تصمیم گرفته شود که آیا این پرونده به دادگاه عالی ورزش برود یا نه، در صورتی که مدرک و مستندات جدیدی در پرونده ویلموتس نداشته باشیم بهتر است که به این رأی فیفا اعتراض نکنیم تا هزینه دیگری به ورزش و فوتبال ما تحمیل نشود.» این نظر دکتر رفیعی نشان می دهد که متن رای بسیار مهم است و باید دید در متن رای کمیته تعیین وضعیت فیفا، بر اساس چه بندهایی رای داده که شاید دفاع در کاس هم به کار فوتبال ایران نیاید. رفیعی درباره دادگاه فدرال سوییس هم نظر متفاوتی دارد. رفیعی با اشاره به این موضوع که رای دادگاه عالی ورزش قطعی خواهد بود یا نه و آیا می می شود به آن در دادگاه فدرال سوئیس اعتراض کرد، گفت:« با توجه به اینکه رای صادره از سوی دادگاه عالی ورزش صادر می شود ممکن است قطعی باشد و البته می شود نسبت به آن در دادگاه فدرال سوئیس اعتراض کرد. این دادگاه آخرین مرحله رسیدگی در اعتراض به پرونده خواهد بود اما نباید روی آن زیاد حساب کرد، تعداد پرونده هایی که به دادگاه فدرال سوئیس می رود بسیار کم است و در پرونده هایی هم که به این دادگاه می رود معمولا نظر دادگاه عالی ورزش تایید خواهد شد. در سنوات اخیر فقط محمد بن همام قطری، رئیس برکنار شده کنفدراسیون فوتبال آسیا به دادگاه فدرال سوییس شکایت کرده است که در آنجا هم رای دادگاه عالی ورزش تایید شد پس بهتر است دلمان را به دادگاه فدرال سوییس خوش نکنیم.» 

رفیعی در ادامه صحت گزارش فوتبالی را تایید کرد و گفت:« برای ثبت اولیه درخواست در دادگاه عالی ورزش باید ابتدا مبلغ 25 هزار فرانک به حساب این دادگاه واریز شود و سپس بررسی هزینه ها به درخواست ایران بستگی دارد اگر تقاضای یک داور داشته باشیم 25 هزار فرانک دیگر باید پرداخت کنیم اما اگر با سه داور پرونده رسیدگی شود باید برای هر کدام از داورها 25 هزار فرانک سوئیس و در مجموع 75 هزار فرانک واریز کنیم که با احتساب درخواست اولیه ثبت شکایت در مجموع 100 هزار فرانک سوئیس خواهد شد.»

این کارشناس حقوق ورزشی در ادامه درباره پرداخت سهم ویلموتس توسط فدراسیون فوتبال گفت:« ویلموتس می تواند سهم خودش را پرداخت نکند چون ما نسبت به رای اعتراض کرده ایم و باید هزینه شاکی مان را ما باید پرداخت کنیم، اما آنچه باید در این موضوع مدنظر باشد این است که باید دید که دلایل مستند داریم یا نه. در خیلی از موارد دادگاه عالی ورزش رای فیفا را تایید می کند. دادگاه عالی ورزش معمولا مواردی که توسط فیفا تایید شده است را تایید می کند و خیلی کم پیش می آید که موردی را نقض کند. در هر حال اگر ما درخواست سه داور برای بررسی داشته باشیم ویلموتس هم مجبور خواهد بود تا داور خود را معرفی کند تا با معرفی سرداور از سوی دادگاه عالی ورزش و داور طرفین مراحل رسیدگی به پرونده در دادگاه عالی ورزش شروع شود. کلیه هزینه های داوری و اداری این پرونده  باید به حساب دادگاه عالی ورزش پرداخت شود که فعلا بر عهده ماست و البته اگر حکم در جایی به ضرر ویلموتس شد، خود دادگاه می گوید کدام هزینه ها را باید فدراسیون فوتبال ایران بدهد یا ویلموتس.»

رفیعی در پایان گفت:« دادگاه عالی ورزش مثل فیفا، هزینه هایی مثل بهره و مالیات و دیرکرد ندارد اما اگر در پرونده ببازیم باید همه هزینه هایی که دادگاه عالی ورزش می گوید را پرداخت کنیم. این هزینه ها شامل هزینه های داوری، وکیل ویلموتس خواهد بود که 5 درصد بهره را هم باید پرداخت کنیم. در دادگاه کاس هم مثل بقیه دادگاهها، دو طرف هر کدام 50 درصد شانس موفقیت دارند. به نظر من هزینه های دادگاه کاس و قاضی ها و ویلموتس و مواردی که گفته شد، چیزی حدود 500 هزار دلار برای فدراسیون فوتبال ایران هزینه می برد.»

ویلموتس چقدر به فوتبال ایران ضرر زد؟

اعدادی که از شروع گزارش تا حالا نوشتیم رقم ضرر ویلموتس به فوتبال ایران را نشان داد که می شود آن را محاسبه کرد. بیایید یک بار دیگر اعداد قرارداد ویلموتس و هزینه های جانبی اش را مرور کنیم. اصل قرارداد ویلموتس، 2 میلیون و 225 هزار یورو در سال بوده است. ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران قراردادی 3 سال و نیم داشته که عدد قرارداد ویلموتس را به 7 میلیون و 778 هزار و پانصد یورو بوده است. خالص قرارداد همراه با مالیات و دیگر مسایل 9 میلیون و 734 هزار و 375 هزار یورو برابر با 259 میلیارد و 829 میلیون و 937 و پانصد هزار تومان است. این عدد اصل قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال است. مالیات این قرارداد هم برعهده فدراسیون فوتبال است و 25 درصد این رقم را هم فدراسیون فوتبال باید به ویلموتس بدهد با نرخ یوروی امروز که 26692 تومان است، مالیات این قرارداد به تومان، 51 میلیارد و 905 میلیون و 930 هزار و 500 تومان است. همانطور که می دانید فدراسیون فوتبال 2 میلیون یورو از شرکت شستا قرض کرده که 8 میلیارد تومان آن را پس داده است. 17 میلیارد تومان هم از شرکت گل گهر سیرجان قرض گرفته شد. با توجه به اینکه خالص قرارداد به همراه 600 هزار یورو جریمه ای که فیفا بابت مساله ای نامعلوم که در متن رای مشخص می شود فدراسیون فوتبال ایران را جریمه کرده است که این عدد  16,015,200,000تومان می شود. در واقع فدراسیون فوتبال 2 میلیون و دویست و بیست و پنج هزار یورو به ویلموتس پرداخت کرده و البته فیفا شش میلیون و دویست هزار یورو فدراسیون فوتبال را محکوم کرده است. در هر حال 150 هزار یورو هزینه انتقال پول ویلموتس بوده که بیش از 4 میلیارد تومان می شود. کل پولی که باید به ویلموتس داده شود 224 میلیارد و 212 میلیون و هشتصدهزار تومان است که به این عدد 4 میلیارد تومان پول انتقال، 51 میلیارد و 905 میلیون و 930 هزار تومان مالیات، دو و نیم میلیارد تومان هزینه دادگاه عالی ورزش و بر اساس صحبتهای کارشناسان حقوقی، حدود 400 هزار یورو برابر با 10 میلیارد و 676 میلیون و هشتصدهزار تومان است. علاوه بر این اعداد اگر فدراسیون فوتبال ایران در دادگاه عالی ورزش پس از یک سال دادرسی، محکوم شود (که معمولا یک سال طول می کشد) روزانه 840 یورو باید به صورت دیرکرد پرداخت شود که اگر در 365 روز ضرب کنیم به عدد 8,183,767,200 تومان می رسیم. جمع همه این اعداد به 320 میلیارد تومان می رسد. یعنی ضرری که به فوتبال ایران خورده شده، حدود 320 میلیارد تومان است. عددی که دیروز در میزگرد رادیو گفت و گو، با حضور دو نماینده مجلس، هم اعلام شد اما کمتر کسی آن را جدی گرفت. اما حالا با محاسبه جزییات این قرارداد و شکایت ها و دیرکردها و دیگر مسایل، به این عدد می رسیم و سوال اینجاست چه کسی یا چه کسانی یا چه نهادی قرار است این رقم را پرداخت کند؟

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

۷۶۵۵