گزارش ویژه/ درباره سومقاییت، مقصد جدید لژیونرهای دلاردوست!

گزارش ویژه/ درباره سومقاییت، مقصد جدید لژیونرهای دلاردوست!

خبرگزاری فوتبالی- فوتبال آذربایجان بعد از سرمایه‌گذاری‌های فراوان دولت و سیاسیون این کشور، آرام آرام از یک کشور درجه سه اروپایی در حال رسیدن به یک فوتبال درجه دو است.

به گزارش فوتبالی، با توجه به میزبانی این کشور در فینال لیگ اروپا و هزینه هایی که در بخش زیرساخت ورزش و فوتبال این کشور صورت گرفته است باید گفت که در حال حاضر جمهوری آذربایجان برای مساله ورزش و فوتبال یک اهمیت ویژه قائل است و به آن به چشم یک صنعت درآمد زا نگاه می کند. اگرچه تیم ملی فوتبال این کشور هنوز تیمی قابل از سوی مدعیان محسوب نمی‌شود، اما لیگ این کشور و تیم‌های باشگاهی حاضر در آن، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در حال پیشرفت هستند. در این بین چند تیم مانند قره باغ، سوم قامییت و نفتچی هستند که بیش از دیگر تیم‌ها مورد توجه قرار دارند و در این سالها مقصد فوتبالیست های ایرانی در مقاطع مختلف بوده است.

یک فوتبالیست ایرانی در لیگ فوتبال آذربایجان می‌تواند نهایتاً مبلغی در حدود 300 تا 400هزار دلار با حضور در تیم های باشگاهی آذربایجان درآمد داشته باشند که این پول با توجه به بالا  رفتن قیمت ارز در داخل ایران می تواند رقمی قابل توجه باشد به همین دلیل باید گفت یکی از دلایل اصلی حضور فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ آذربایجان به مسائل مالی و پرداخت هایی که به صورت یورو و دلار است، بر می گردد.

شاید تا دو سال گذشته هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که آذربایجان به مقصد اصلی فوتبالیست‌های ایرانی تبدیل شود و هدف آنها از سفر به باکوو شهرهای دیگر فوتبال بازی کردن باشد. در این دو سال اخیر اما چند بازیکن ایرانی به آذربایجان رفتند تا این کشور به یکی از رقبای جدی کشورهای حوزه خلیج فارس در جذب بازیکنان ایرانی تبدیل شود.

فرزاد حاتمی اولین بازیکن از فوتبال ایران بود که راهی لیگ آذربایجان و تیم قبله شد، فوتبالیستی با استعداد که در سپاهان، استقلال و تراکتور چهره شد و به تیم ملی هم رسید اما سرانجام سر از آذربایجان درآورد. البته او پس از نیم فصل حضور در فوتبال این کشور به لیگ برتر ایران برگشت و به باشگاه نفت مسجد سلیمان پیوست.

پیمان بابایی که در تراکتور چهره شد و سپس در تیم ماشین سازی به صورت فیکس بازی می کرد  پس از عملکرد خوبی که در این تیم داشت دومین بازیکن ایرانی بود که در نقل و انتقالات نیم فصل 2019 به صورت قرضی به تیم سومقاییت در لیگ برتر جمهوری آذربایجان پیوست و بانیمه تمام ماندن لیگ جمهوری آذربایجان با 7 گل به طورمشترک با 3 بازیکن دیگربه عنوان آقای گل مسابقات انتخاب شد.عملکرد خوب پیمان بابایی در این تیم باعث شد تا همچنان در عضویت این تیم بماند.

مهدی شریفی که در پایان فصل گذشته از پرسپولیس جدا شد سومین بازیکن ایرانی بود که به لیگ آذربایجان و تیم سومقاییت پیوست، شریفی در فصل گذشته لیگ آذربایجان خوش درخشید و در بسیاری از بازی های این تیم گل های حساسی به ثمر رساند. شریفی که پس از کنار گذاشتن توسط کالدرون انگیزه زیادی برای خودنمایی در نخستین سال لژیونر شدن داشت، با عملکرد خوب خود در فصل آینده لیگ آذربایجان هم حضور خواهد داشت.

مهاجم این فصل سپاهان و بازیکن سابق باشگاه استقلال هم قبل از پایان لیگ برتر فوتبال ایران و پس از بازی سپاهان برابر استقلال در جام حذفی پس از فسخ قرارداد خود با باشگاه سپاهان به تیم سومقاییت آذربایجان پیوست. قربانی که سابقه حضور در استقلال در دوره مربیگری علیرضا منصوریان را نیز در کارنامه دارد و در دربی نیز برابر پرسپولیس گلزنی کرده بود، بعد از نیمکت نشینی پیاپی در سپاهان و در فاصله دو هفته مانده به پایان لیگ ترجیح داد قراردادش را فسخ کند. قربانی بلافاصله بعد از فسخ قرارداد با سپاهان با تیم سومقاییت آذربایجان به توافق دست یافت و اکنون بعد از عقد قرارداد با پیراهن شماره 9 این تیم نیز رونمایی شد. باید دید قربانی که پیش از این تجربه یک فصل حضور در فوتبال اروپا و تیم اسپارتاک اسلواکی را در کارنامه دارد، اینبار در لیگ آذربایجان به چه شکل کار خواهد کرد.

اما امروز در خبرها داشتیم که آدام همتی هافبک اسبق تیم فوتبال پرسپولیس و پارس جنوبی‌جم پس از جدایی از این تیم بوشهری به سومقاییت جمهوری آذربایجان پیوسته است. همتی که در نقل و انتقالات نیم فصل از تیم پرسپولیس جدا شده بود و به تیم پارس جنوبی‌جم رفت ، پس از توافق با مسوولان این تیم در فاصله یک هفته مانده با پایان لیگ برتر از این تیم جمی جدا شد. این بازیکن به مدت ۳ فصل در پرسپولیس عضویت داشت و در لیگ قهرمانان آسیا  2018 که سرخپوشان توانستند فینالیست شوند، یکی از بازیکنان اصلی تیم برانکو در مراحل حذفی بود. همتی در نیم فصل توسط کالدرون در فهرست مازاد پرسپولیس قرار گرفت و اولین جدا شده پرسپولیس بود که به جم رفت. قرارداد همتی با تیم کشور جمهوری آذربایجان به مدت ۲ فصل است. سومقاییت که از تیم‌های مطرح کشور جمهوری آذربایجان است امسال به عنوان نماینده این کشور در لیگ اروپا باید به میدان می رود و حضور چهار بازیکن ایرانی در ترکیب این تیم می تواند آن را به کانون توجه فوتبالدوستان ایرانی تبدیل کند. باید دید بازیکنان ایرانی این تیم در فصل آینده چه نمایشی از خود در لیگ آذربایجان و لیگ اروپا به جا خواهند گذاشت.

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655