سوال روز/ چرا فدراسیون فوتبال نمی تواند به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا اعتراض کند؟

سوال روز/ چرا فدراسیون فوتبال نمی تواند به کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا اعتراض کند؟

خبرگزاری فوتبالی- با حکم کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا، فدراسیون فوتبال قادر به تجدید نظر خواهی حکم پرونده ویلموتس در این کمیته نیست.

به گزارش فوتبالی، صبح امروز پس از چندین ماه سرانجام رای پرونده شکایت مارک ویلموتس از فدراسیون فوتبال ابلاغ شد تا فوتبال ایران دچار یکی از بزرگ ترین چالش های حقوقی با مربیان خارجی شود.

مبلغی که آن قدر بزرگ و سنگین است که فوتبال ایران را در صورت محکومیت قطعی در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

وکلای فدراسیون فوتبال ایران این رای را ناعادلانه خواندند و پیگیری این پرونده را متوجه دادگاه عالی حکمیت ورزش کردند تا هم بتوانند امیدی در رابطه با کاهش میزان غرامت داشته باشند و در واقع هم زمان بخرند و لااقل اگر حکم قطعی شد در این مدت راهکاری برای پرداخت این هزینه گزاف پیدا کنند.

فدراسیون فوتبال در بدترین وضعیت اقتصادی خود قراردارد. هزینه های تیم ملی بزرگسالان از یک سو و احتمال عدم راهیابی به جام جهانی 2022 و صف طلبکاران و مشکلات مالی باشگاهها از سوی دیگر نشان می دهد فدراسیون سال سختی را پیش رو خواهد داشت.

فدراسیون فوتبال هنوز رییس ندارد و در این بی رییسی هم چنین اتفاق هایی افتاده، هنوز اساسنامه هم تایید نشده و مشخص نیست انتخابات فدراسیون فوتبال، چه زمانی برگزار خواهد شد. با اعلام این رای گروهی معتقد بودند که فدراسیون حق تجدید نظر خواهی را در کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا خواهد داشت اما محتوای رای چیز دیگری می گوید.

در فرمت جدید رای های کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا، چون تصمیم را قاضی پرونده به صورت همه جانبه می گیرد، تصمیم برای فیفا قطعی است و فدراسیون فوتبال نمی تواند به تصمیم فیفا اعتراض کند. 

البته فیفا چند وقت پیش از فدراسیون فوتبال پرسیده است، که می خواهد پرونده را با یک قاضی پیش ببرد و آیا فدراسیون فوتبال به این ماجرا اعتراض دارد یا نه که فدراسیون فوتبال، به صورت عجیبی اعلام می کند که اعتراضی ندارد در حالیکه فدراسیون فوتبال می توانست به این قضیه اعتراض کند تا بلکه تعداد قاضی ها بیشتر شود و یک قاضی تنها روی پرونده نباشد اما آنطور که سایت طرفداری نوشته است، از بیرون فدراسیون فوتبال، شخصی به مدیران فدراسیون گفته این کار را نکنند و شلوغش نکنند چرا که اینفانتینو هماهنگ است و بهتر است زیاد شلوغش نکنند! 

پرونده با یک قاضی پیش رفت و در نهایت به ضرر فدراسیون فوتبال ایران رای داده می شود. در هر حال فدراسیون فوتبال می تواند به دادگاه عالی ورزش اعتراض کند. دادگاهی که اگر رای نهایی را به نفع ویلموتس بدهد، آن وقت باید دیگر پول ویلموتس را تا آخرین سنت پرداخت شود. همانطور که در خبرهای امروز نوشتیم در دادگاه عالی ورزش، با یک قاضی هزینه حدود 25000 فرانک سوییس، باید به دادگاه عالی ورزش داده شود. اگر فدراسیون بخواهد پرونده با دو قاضی پیگیری شود، حدود 50000 فرانک و اگر سه قاضی بخواهد درباره پرونده رای بدهد باید 75000 فرانک سوییس به دادگاه کاس در سوییس پرداخت کند. 

باید دید فدراسیون فوتبال در این وضعیت بد مالی می تواند کدام رقم را به دادگاه عالی ورزش بدهد. هر چه تعداد قضات بیشتر باشد، شانس باخت کمتر است. اتفاقی که در کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان نیفتاد و فدراسیون فوتبال می توانست به تعداد قاضی اعتراض کند و آن را افزایش دهد اما این کار را نکرد.

6621