گزارش ویژه/ فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی کامل؛ امید فدراسیون فوتبال ایران به دادگاه کاس

گزارش ویژه/ فوتبال ایران در آستانه ورشکستگی کامل؛ امید فدراسیون فوتبال ایران به دادگاه کاس

خبرگزاری فوتبالی- در حالیکه از امروز صبح خبر محکومیت فدراسیون فوتبال ایران به صورت غیر رسمی منتشر شده بود، در نهایت خبر شکست سنگین فدراسیون فوتبال ایران در پرونده شکایت مارک ویلموتس تایید شد.

به گزارش فوتبالی، ساعاتی قبل بود که اعلام شد سرمربی سابق تیم ملی توانسته پیروز جدال حقوقی با فدراسیون فوتبال شود و می‌تواند 6 میلیون و 137 هزار یورو به علاوه رقم بهره به شش میلیون و چهارصد و چهل و سه هزار یورو (نزدیک به 175 میلیارد و 314 میلیون تومان) از فدراسیون فوتبال بگیرد. اگر چه روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال در ساعت 15.37 دقیقه اعلام کرد که خبر حکم فیفا درباره پیروزی ویلموتس صحت ندارد اما صحت اخبار تایید شده در چند سایت و خبرگزاری نشان می‌دهد که خبر تلخ باخت فدراسیون در ماجرای مرد بلژیکی صحت دارد.

بر اساس خبر منتشر شده در این سایت که تصویر نامه فیفا هم در آن موجود است، فدراسیون فوتبال به پرداخت 6 میلیون و 137 هزار یورو به ویلموتس به عنوان غرامت و 5 هزار فرانک سوئیس به فیفا بابت هزینه دادرسی محکوم شده است. در واقع ویلموتس که قبلا 2 میلیون یورو گرفته بود حالا باید شش میلیون و یکصد و سی هزار یوروی دیگر بگیرد. این تنها دستمزد خود ویلموتس است و ظاهرا پرونده دستیاران ویلموتس جداست و آنها هم از فدراسیون فوتبال ایران شکایت کرده‌اند و حکم دستیاران ویلموتس، هم طی روزهای آینده خواهد آمد. 

اعتراض به دادگاه عالی ورزش تنها امید فدراسیون

تنها راه حل فدراسیون برای فرار از محکومیت در ماجرای ویلموتس، اعتراض به دادگاه عالی ورزش است. البته فدراسیون فوتبال هنوز متن رای را نگرفته و برای این کار باید 25 هزار فرانک سوییس به فیفا بپردازد. برای اینکه پرونده به دادگاه بین المللی ورزش برود باید و با یک قاضی بررسی شود، 25 هزار فرانک دیگر باید بپردازد. اگر فدراسیون فوتبال بخواهد پرونده دو قاضی داشته باشد، باید 50 هزار فرانک سوییس و اگر سه قاضی بخواهد، 75 هزار فرانک باید بپردازد. این در حالی است که گفته می شود فدراسیون فوتبال مشکلات مالی عدیده ای دارد و شاید به زور بتواند 25 هزار فرانک سوییس را جفت و جور کند. 

فدراسیون فوتبال ایران امیدوار بود و عقیده داشت که برگ برنده فوتبال ایران که در این پرونده از سوی فیفا نادیده گرفته شده این بند است که فدراسیون در قرارداد خود با ویلموتس به صورت واضح قید کرده که در صورت عدم همکاری هر کدام از طرفین، فدراسیون فوتبال باید سه ماه غرامت بپردازد و بر اساس همین بند از قرارداد حالا که ویلموتس بعد از فسخ قرارداد، روی نیمکت تیم ملی ایران در بازی با عراق نشست و دوباره با فدراسیون همکاری کرد، تقاضای کل قرارداد سه ساله باطل است و باید همان سه ماه غرامت را دریافت کند. البته این تنها امید فدراسیون نیست. فدراسیون فوتبال ایران عقیده دارد، فیفا به جای آنکه از سه قاضی در پرونده ویلموتس استفاده کند، فقط از یک قاضی استفاده کرده است و دلیل این کار نامشخص است. فدراسیون فوتبال در شکایت به دادگاه کاس می تواند امیدوار باشد که دادگاه عالی ورزش، به این ماجرا ورود کند و این کار کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فیفا را تخلف بداند و رای فیفا را بشکند.

1984