گزارش ویژه/ واکاوی سود استقلال از یک انتقال؛ 7.5 یا 25 میلیارد تومان در جیب آبی‌ها

گزارش ویژه/ واکاوی سود استقلال از یک انتقال؛ 7.5 یا 25 میلیارد تومان در جیب آبی‌ها

خبرگزاری فوتبالی- بعد از جام جهانی 2018 روسیه بود که باشگاه ترابزون اسپور ترکیه بعد از کش و قوس های فراوان سید مجید حسینی مدافع استقلال را به خدمت گرفت.

به گزارش فوتبالی، هواداران استقلال در آن زمان حسابی از فروش حسینی ناراحت بودند و اعتقاد داشتند در صورت حفظ او چند بازیکن دیگر استقلال می توانست در لیگ هجدهم به قهرمانی برسد. حالا بعد از حدود 2 سال توجه استقلالی ها در این شرایط مالی اسفناک به سید مجید حسینی و باشگاه ترابزون جلب شده است. 

حسینی از چند باشگاه ترکیه ای و اروپایی پیشنهاد دارد و انتقال او می تواند سود بزرگی را به حساب آبی های پایتخت واریز کند.

استقلال در زمان انتقال حسینی به ترابزون در مرداد سال 1397 موفق شد 600 هزار دلار از باشگاه ترکیه ای دریافت کند ولی این تمام ماجرا نیست زیرا مدیران وقت استقلال یعنی امیرحسین فتحی(سرپرست وقت باشگاه استقلال) و علی خطیر(معاون ورزشی وقت استقلال) موفق شدند علاوه بر دریافت 600 هزار دلار برای صدور رضایت نامه، یک بند مهم را به قرارداد حسینی و باشگاه ترکیه اضافه کنند. قرار شد در صورت پیوستن این بازیکن به تیم دیگری، 20 درصد از رقم انتقال حسینی به باشگاه استقلال برسد. علی خطیر معاون وقت باشگاه استقلال همان زمان در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، اعلام کرده بود که در انتقال بعدی سید مجید به هر تیمی، 20 درصد از رقم انتقال به استقلال می رسد.

برخی رسانه های ایرانی در چند روز گذشته حق انتقال 25 درصدی را برای استقلال متصور شدند، ولی اینطور نیست و طبق اعلام خطیر بعد از توافق با باشگاه ترابزون این رقم 20 است.

طبق اعلام سایت «sampnews24» ایتالیا باشگاه سمپدوریا مذاکراتش را با ترابزون اسپور برای جذب مجید حسین آغاز کرده است. اما نکته مهم اختلاف طرفین بر سر رقم انتقال است که بسیار فاحش به نظر می رسد. 

باشگاه سمپدوریا با استناد به باقیماندن تنها یک سال از قرارداد مجید حسینی با ترابزون‌اسپور فقط حاضر به پرداخت 1.5 میلیون یورو به این باشگاه ترکیه‌ای است. این در حالی است که احمد آقااوغلو، رئیس باشگاه ترابزون‌اسپور گفته بود قیمت فروش مجید حسینی 5 میلیون یورو است.

توافق دو باشگاه ترکیه ای و ایتالیایی می تواند میزان سود استقلال را در این انتقال بسیار بالا و پایین ببرد. اگر قیمت یورو را 25هزار تومان در نظر بگیریم استقلال در بهترین حالت می تواند 25میلیارد تومان و در بدترین حالت 7.5میلیارد تومان سود خالص از این انتقال داشته باشد. 

اگر فرض کنیم سمپدوریا با مبلغ 5 میلیون یورو که ترک ها پیشنهاد داده اند موافقت کند، با احتساب قیمت یورو 25 هزار تومانی مبلغی بالغ بر 125 میلیارد تومان ارزش این انتقال خواهد بود که سهم 20 درصدی استقلال از آن 25 میلیارد تومان خواهد بود.

اگر باشگاه ترکیه ای با قیمت پیشنهادی 1.5 میلیون یورویی سمپدوریا موافقت کند؛ که بعید به نظر می رسد این اندازه تخفیف بدهد، سهم 20 درصدی استقلال از 37.5 میلیارد تومان ارزش انتقال حسینی، در این حالت کاهش زیادی پیدا می کند و آبی ها باید به سود 7.5 میلیارد تومانی بسنده کنند. 

البته باشگاه استقلال در آن زمان بند خوبی را در قرارداد سید مجید حسینی گذاشت که حالا سودش به استقلال می رسد و می تواند باری از روی دوش مشکلات استقلال بردارد. این قرارداد می تواند نمونه خوبی برای سایر باشگاه‌ها باشد که در ترانسفر بازیکنانشان به خارج از کشور، چنین بندهایی را بگذارند. 

9697