گزارش ویژه/ VAR به فوتبال ایران نمی آید؛ نه فصل بعد و نه فصول بعدتر!

گزارش ویژه/ VAR به فوتبال ایران نمی آید؛ نه فصل بعد و نه فصول بعدتر!

خبرگزاری فوتبالی- سیستم کمک داور ویدیویی- VAR- چه زمانی وارد فوتبال ایران خواهد شد؟

به گزارش فوتبالی، این سوالی است که برایش پاسخ دقیقی وجود ندارد. اگر چه رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفته بود که نظر این مجموعه در استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی مثبت است اما از دو سال قبل که بحث VAR در فوتبال ایران مطرح شده هنوز هیچ اتفاق جدیدی در این زمینه رخ نداده است.

شهریورماه سال قبل بود که هدایت الله ممبینی رئیس وقت کمیته داوران اعلام کرد نهایتا تا 9 ماه آینده،VAR  وارد فوتبال ایران خواهد شد اما تقریبا یکسال از وعده ممبینی گذشته و هر هفته شاهد اشتباهات تاثیرگذاری داوری در لیگ برترهستیم. اشتباهاتی که طبیعتا اعتراض زیادی را به همراه داشته و معترضان روی این نکته تاکید دارند که اگر سیستم کمک داور ویدیویی بود، حق آنها ضایع نمی‌شد.

شاید مدیران فوتبال ایران بخواهند این سیستم وارد داوری فوتبال ایران شود اما همین مدیران هم خوب می دانند که در این وضعیت فوتبال ایران، این سیستم حالا حالا نمی تواند به فوتبال ایران بیاید. مهمترین مانع وجود برای ورود سیستم کمک داور ویدیویی به فوتبال ایران هزینه نسبتا بالای راه اندازی آن است. اولین اقدام فدراسیون، باید عقد قرارداد همکاری شرکتی باشد که در زمینه تکنولوژی VAR طرف حساب فیفا است و فیفا به هر فدراسیونی که قصد استفاده از این سیستم را دارد، تاکید کرده که باید با این شرکت قرارداد ببندد. در واقع مجوز استفاده از VAR را فیفا باید فدراسیون ها و لیگ ها بدهد و این مجوز منوط به کار کردن با یک شرکت خاص و مدنظر فیفاست که مطمئنا یکی از راههای درآمدزایی برای فیفا و آن شرکت است. 

اگر فرض کنیم فدراسیون با شرکت مربوطه به توافق برسد، آن وقت باید برای ورود این سیستم به فوتبال ایران هزینه نسبتا زیادی بکند. اگر چه پیش از این از ارقامی بین 100 تا 200 هزار دلار برای هر پک VAR صحبت شده اما طبق اطلاعات فوتبالی، هر ورزشگاه برای تجهیز به این تکنولوژی، به بودجه 300 هزار دلاری نیاز دارد که با توجه به قیمت ارز، بعید است هیچ مرجعی برای چنین هزینه ای قبول مسئولیت کند به خصوص که معلوم نیست فدراسیون فوتبال باید برای VAR هزینه کند یا اینکه باشگاه‌ها مسئول چنین هزینه‌ای هستند یا اینکه وزارت ورزش و نهادهای زیرمجموعه‌اش باید به فکر آوردن VAR باشند. در واقع چون باید این سیستم در ورزشگاهها نصب شود، ممکن است فدراسیون فوتبال هزینه نصب یا حداقل درصدی از این هزینه را بر عهده دولت و درصدی از هزینه بر عهده باشگاهها بگذارد اما این تجهیزات قرار است در ورزشگاهها نصب شود و با توجه به اینکه برخی تیم ها ممکن است سقوط کنند و دیگر در لیگ برتر نباشند، سخت است که باشگاهها زیربار این قضیه بروند. هزینه نصب هم با توجه به قیمت شرکتی که با فیفا طرف قرارداد است بین 6 و نیم تا 7 میلیارد تومان است و بعید به نظر می رسد اراده ای برای فراهم شدن  زیرساختهای VAR در فوتبال ایران وجود داشته است. اینطور که به نظر می‌رسد VAR حالا حالاها در فوتبال ایران و لیگ برتر آفتابی نخواهد شد. نه فصل آینده و نه حتی فصول بعد خبری از VAR نیست. خبری تلخ که گویا چاره‌ای جز باور کردنش نداریم.

1984