فغانپور: قوه قضاییه تا این لحظه مدیران فدراسیون فوتبال را احضار نکرده/ دوستان در سازمان اقتصادی درباره پرونده های فدراسیون نظر ندهند!

فغانپور: قوه قضاییه تا این لحظه مدیران فدراسیون فوتبال را احضار نکرده/ دوستان در سازمان اقتصادی درباره پرونده های فدراسیون نظر ندهند!

خبرگزاری فوتبالی- مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فوتبالی درباره آخرین وضعیت پرونده های حقوقی فدراسیون فوتبال صحبت کرد.

به گزارش فوتبالی، صفی الله فغانپور مسئول امور حقوقی فدراسیون فوتبال اعلام کرد که در جریان پرونده مارک ویلموتس نیست و این پرونده وکلای داخلی و خارجی دارد. او در این باره گفت:« در جریان پرونده مارک ویلموتس نیستم، این پرونده از سوی فدراسیون وکلای داخلی و خارجی دارد و باید جزئیات آن را از وکلای پرونده سوال کنید.»

صفی الله فغان پور با اشاره به صحبت های مطرح شده اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه درباره ورود سازمان بازرسی به پرونده ویلموتس و برخی شایعات درباره احضار اعضای هیئت رئیسه فدراسیون به مراجع قضایی گفت:« فعلا از سوی قوه قضائیه درباره این موضوع به فدراسیون چیزی ابلاغ نشده و هیچ کدام از مدیران فدراسیون فوتبال به مراجع قضایی احضار یا دعوت نشده اند. البته سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود اعلام کردند که بحث گزارش سازمان بازرسی کل کشور است نسبت به موضوعاتی که مطرح شده و بر اساس گزارش هایی که سازمان بازرسی داده است این پرونده در قوه قضائیه تشکیل شده است اما هنوز در این رابطه چیزی به فدراسیون ابلاغ نشده است و در رابطه با عناوین اتهامی و اینکه چه کسی در این پرونده متهم است جزئیاتی به فدراسیون ابلاغ و اعلام نشده است.»

مسئول امور حقوقی فدراسیون در ادامه با اشاره به حضور نمایندگان سازمان بازرسی در فدراسیون فوتبال گفت:« همیشه نمایندگان سازمان بازرسی در فدراسیون مستقر هستند. نماینده های سازمان بازرسی کارمند فدراسیون نیستند و هر وقت لازم باشد و بر اساس وظایفی که از سوی سازمان تعریف شده است در اتاقی که در فدراسیون به آنها اختصاص پیدا کرده است حضور پیدا می کنند و بازرسی های لازم را انجام می دهند.»

فغان پور درباره اساسنامه فدراسیون و اینکه چرا امور حقوقی فدراسیون دخالتی در تدوین این اساسنامه ندارند، گفت: «اساسنامه فدراسیون فوتبال را گروهی که مسئول تدوین مقررات هستند پیگیری می کنند و ما به عنوان امور حقوقی فدراسیون هیچ وقت در اساسنامه نبودیم و فقط کمیته ای که به نام تدوین مقررات فعالیت دارد موضوع اساسنامه را پیگیری می کند. این کمیته با هیئت رئیسه و دبیرکل در بحث اساسنامه همکاری می کند و مواردی را که مطرح است را اصلاح می کنند و برای فیفا ارسال می کنند و فیفا ایرادتی را که در اساسنامه است را برای اصلاح به آنها ابلاغ می کند و این روند ادامه خواهد داشت.»

فغان پور در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در پرونده ویلموتس و موضوع اساسنامه فدراسیون به نحوی دخالتی ندارند، چه وظایفی را در واحد حقوقی انجام می دهند گفت: «فدراسیون فوتبال بحث های زیادی دارد و قطعا امور حقوقی به تنهایی نمی تواند همه آنها را پیگیری کند به همین دلیل تقسیم وظایف شده است. در حال حاضر امور حقوقی فدراسیون کلیه قراردادهایی که برای 18 تیم ملی داریم از جمله مربیان و سایر اعضای کادر فنی را تدوین و تنظیم می کنیم و بعضا قرارداد مربیان خارجی را برای نظر کارشناسی به ما ارجاع خواهند داد و نظر ما را جویا خواهند شد.»

فغان پور با اشاره به پرونده های فدراسیون در محاکم قضایی گفت:« پرونده هایی در دادگاه ها تشکیل شده است که یک طرف آن فدراسیون فوتبال است و پیگیری آنها بر عهده امور حقوقی فدراسیون است در این پرونده ها اگر فدراسیون علیه شخص یا نهادی شکایتی داشته باشد پیگیری می کنیم.»

مسئول امور حقوقی فدراسیون با تبریک روز خبرنگار به نقش رسانه ها در بیان اخبار صحیح اشاره کرد و گفت: «خبرنگاران باید استقلال خود را حفظ کنند و به کسی وابسته نباشند، کار خبرنگاری یک هنر است و برای انجام وظایف صحیح نیاز به شهامت دارند.»

فغان پور با اشاره به این موضوع که در دوره جدید فدراسیون فوتبال و بعد از حضور حیدر بهاروند به عنوان سرپرست و مهدی محمد نبی به عنوان دبیرکل تا کنون شکایت جدیدی علیه رسانه ها و خبرنگاران از طرف فدراسیون فوتبال مطرح نشده است گفت: « رسانه هایی که در چارچوب قانون فعالیت نداشته باشند و بخواهند حاشیه سازی کنند طبق قانون علیه آنها اقدام خواهیم کرد. ما قائم به این هستیم که باید در چارچوب قانون باید عمل کنیم و این قانون شامل همه افراد سیاسی و اجتماعی و حتی اشخاص حقوقی خواهد بود. و هر کس از قانون تخطی کرد باید پاسخگو باشد. گاهی اوقات شاید مواردی مطرح شود اما با مذاکره قابل حل خواهد بود و ما هم به عنوان امور حقوقی فدراسیون همیشه سعی کردیم در این راستا قدم برداریم.اما در دوره ای که آقای بهاروند و آقای نبی سرپرست و دبیرکل فدراسیون فوتبال شده اند روال تعامل با رسانه ها را داشته ایم و شکایتی علیه رسانه ها نکرده ایم.» 

فغان پور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فوتبالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اعلام صادق درودگر مسئول امور اقتصادی فوتبال در پرونده شرکت های تبلیغاتی (ایران نوین و فناپ و3090) پیروز شده اید و آنها محکوم شده اند گفت: «پرونده ایران نوین، فناپ و 3090 در حیطه اختیارات حقوقی فدراسیون است و دوستان در سازمان اقتصادی نباید نظر بدهند. دقیقا نمی دانم منظور آقای درودگر از موفقیت در پرونده چیست ما در این پرونده بحث محکومیت و برنده شدن نداریم، برخی از شرکت ها به فدراسیون بدهکار هستند و فدراسیون طلبکار است. بایت قراردادهایی که در بحث تبلیغات محیطی و مسایل مربوط به آن جاری شده بود، این شرکت ها اصل قراردادها را قبول دارند و بحث فقط بر سر نحوه پرداخت است مسائلی بین ما مطرح بود. در برخی از این پرونده ها احکامی صادر شد و اموالی از طرف ما توقیف شد اما در حال حاضر بحث جدیدی درباره این پرونده ها مانند برنده شدن و یا محکوم کردن مطرح نیست.»

فغان پور درباره عدد طلب فدراسیون از ایران نوین گفت:« در حال حاضر شرکت ایران نوین عددی در حدود مجموعا 18 میلیارد تومان به فدراسیون و سازمان لیگ بدهکار است. پرونده شرکت فناپ هم در مرحله داوری است که بنده داور پرونده از طرف فدراسیون هستم و با همکاری داور طرف مقابل شرکت فناپ و داور مرض الطرفین که از طرف کانون مهندسین تعیین شده است در حال پیگیری هستیم، این پرونده از سوی هیئت داوری به کارشناسان ارجاع شده است و فعلا در مرحله کارشناسی است و عدد دقیق آن مشخص نشده است. فناپ دو پرونده دارد یک پرونده در سازمان لیگ دارد که آن پرونده هم در مرحله داوری است و داور آن مشخص شده است و یک پرونده هم در فدراسیون است که مربوط به اسپانسر بودن این شرکت در فدراسیون و تیم ملی است و آن هم در دست داوران است و داوران هم کارشناس را برای کارشناسی تعیین کرده اند تا بعد از نظر کارشناسان رای قطعی درباره نحوه پرداخت صادر شود.»

مسئول امور حقوقی فدراسیون در پایان با اشاره به مطالبه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) در پرونده مارک ویلموتس و پرداخت مبلغ 2 میلیون یورو به عنوان قسط اول قرارداد او گفت:« در پرونده شستا رای صادر نشده پرونده در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده هستیم که در مجتمع قضایی صدر تعیین شعبه و تشکیل شده است و هنوز درباره این پرونده از سوی دادگاه محترم تصمیم گیری نشده است. فدراسیون فوتبال 2 میلیون یورو به شستا بدهکار است و هنوز دادگاه کارشناسی نکرده است که باید این مبلغ آیا به قیمت روز باشد یا همان مبلغ 2 میلیون یورو را به صورت ارز به آنها پرداخت کنیم. در این باره دادگاه محاسبه نمی کند بلکه به خواسته شستا توجه می کند و تصمیم گیری می کند.»

گفت و گو از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655