گزارش ویژه/ پشت پرده انتشار قرارداد دیاباته در رسانه‌ها؛ نمی خواهند شیخ در استقلال بماند!

گزارش ویژه/ پشت پرده انتشار قرارداد دیاباته در رسانه‌ها؛ نمی خواهند شیخ در استقلال بماند!

خبرگزاری فوتبالی- قرارداد شیخ دیاباته مهاجم استقلال امروز و در برهه ای حساس لو رفت و باعث ناراحتی خود شیخ و باشگاه استقلال و هوادارانش شد.

به گزارش فوتبالی، دیاباته مهاجم استقلال که ابتدای لیگ نوزدهم به استقلال آمد نشان داده توانایی بالایی دارد و بدون شک یکی از بهترین بازیکنان خارجی است که به لیگ برتر ایران پا گذاشته است. عقب افتادن حقوق دیاباته در 2 ماه گذشته باعث شده تا برخی نگران فسخ قرارداد او با استقلال باشند. در این بین امروز یکی از خبرگزاری های رسمی، جزئیات قرارداد دیاباته با استقلال را منتشر کرد تا هواداران میلیونی استقلال بار دیگر شاهد یک ضعف مدیریتی باشند و قراردادهای محرمانه این باشگاه رسانه ای شود.

حدود دو ماه پیش در گزارشی کامل در خبرگزاری فوتبالی نوشتیم که ماجرای انتشار قرارداد آندره‌آ استراماچونی مانع بازگشت او به استقلال شد و امیرحسین فتحی مدیرعامل سابق استقلال در این باره به فوتبالی گفته بود:« قرارداد استراماچونی از داخل باشگاه لو نرفت. این قرارداد از داخل سازمان لیگ لو رفت، یکی از معاون های سابق باشگاه، این قرارداد را از یک کارمند سازمان لیگ گرفت و آن را به یک رسانه داد و انتشار همین قرارداد باعث شد استراماچونی از برگشتن به استقلال منصرف شود.» البته امیرحسین فتحی نامی از معاون اسبق باشگاه استقلال نیاورد اما کدهایی که در صحبتهایش داده نشان می دهد که منظورم کدام معاون و در دوران کدام مدیرعامل است. سایت طرفداری پس از انتشار گزارش فوتبالی، نام مستعار شخصی که قرارداد استراماچونی را لو داد، منتشر کرد. 

این سایت شخصی به نام ف.ط که کارمند سازمان لیگ است را به خاطر همشهری و هم زبان بودن با معاون اسبق باشگاه استقلال دلیل معرفی کرده که در بخش نقل و انتقالات سازمان لیگ کار می کند. سایت طرفداری هم به نوعی صحبتهای فتحی را تایید کرده و گفته که این کارمند سازمان لیگ قراردادهای خارجی‌ها از جمله ایسما، پاتوسی، منشا، الحاجی گرو و نویمایر و استراماچونی را به معاون اسبق استقلال برای انتشار در رسانه ها داده است. هدف از این کار، به حاشیه بردن استقلال بدون حضور آن معاون بوده تا استقلال به موفقیتی نرسد. در هر حال با این توضیح، استقلال در این مقطع حساس از فصل که استقلال در لیگ برتر به دنبال نایب قهرمانی است و باید در مرحله نیمه نهایی جام حذفی به مصاف پرسپولیس برود بازهم با چالشی تکراری روبرو شده است. قرارداد دیاباته به صورت انگلیسی در یک خبرگزاری رسمی منتشر شده است. ماجرایی که باعث عصبانیت سعادتمند شده و مدیرعامل استقلال اعلام کرده که از خبرگزاری منتشر کننده قرارداد، شکایت خواهد کرد.

اشتباههای عجیب در ترجمه قرارداد دیاباته

ترجمه قرارداد دیاباته در آن خبرگزاری با چند اشتباه روبرو بوده است. در قراردادی که آن خبرگزاری منتشر کرده یک بند کاملا اشتباه ترجمه شده است. این خبرگزاری در بند چهارم نوشته  پیروزی در بازی‌های بین‌المللی 50 هزار دلار اما این موضوع کاملا اشتباه است و این پاداش 50 هزار دلاری برای قهرمانی در جام حذفی است. ضمن اینکه دیاباته برای آقای گل شدن در لیگ برتر، هیچ پاداشی نمی گیرد و البته گلزنی های او به صورت پکیجی است. 

تفسیر بندهای قرارداد دیاباته با استقلال

نکته جالب دیگر این است که شیخ دیاباته در صورت گلزنی با پنالتی هم پاداش مستقیم نمی گیرد و گلزنی با پنالتی، به صورت پاس گل حساب می شود. این یعنی قرارداد استقلال با دیاباته، به صورتی است که زیاد هم به نفع دیاباته نباشد. او در بازیهای لیگ قهرمانان آسیا هم به صورت پکیجی قرارداد بسته و در صورت گلزنی به صورت جداگانه پاداش نمی گیرد و در مجموع گلهایش پاداش می گیرد و پاداش را در صورت صعود می گیرد. بندها و آپشن های قرارداد دیاباته را در ادامه ببینید:

* قرارداد از اول جولای 2020 تا 30 جون 2021

* حقوق ماهیانه 35 هزار دلار (این رقم باید در تاریخ دهم هر ماه پرداخت شود)

* آپشن قهرمانی در لیگ برتر: 80 هزار دلار (که در سال اول با توجه به قهرمان نشدن استقلال به دیاباته تعلق نمی گیرد)

* قهرمانی جام حذفی ایران:  50 هزار دلار

* صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا 50 هزار دلار (به صورت پکیجی کل مرحله است و هنوز اتفاق نیفتاده است)

* صعود به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 60 هزار دلار (به صورت پکیجی دو بازی رفت و برگشت است و هنوز اتفاق نیفتاده است)

* صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا 70 هزار دلار (به صورت پکیجی دو بازی رفت و برگشت است و هنوز اتفاق نیفتاده است)

* صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا 100 هزار دلار (به صورت پکیجی دو بازی رفت و برگشت است و هنوز اتفاق نیفتاده است)

* قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا 120 هزار دلار(به صورت پکیجی دو بازی رفت و برگشت است و هنوز اتفاق نیفتاده است)

* به ازای رسیدن به تعداد گل این ارقام اضافه می شود:

5 گل: 50 هزار دلار

10 گل: 50 هزار دلار (اضافه می شود)

15 گل: 50 هزار دلار

20 گل یا بیشتر: 50 هزار دلار

* مشارکت در گل یا پاس گل در جریان بازی‌ها ( پنالتی های او به تعداد آمار پاس گل اضافه شود و نه گل)

5 پاس گل: 25 هزار دلار

10 پاس گل یا بیشتر: 25 هزار دلار

* در هر بازی که بیش از 15 دقیقه به میدان برود 1000 دلار دریافت خواهد کرد.

* این بازیکن معاف از پرداخت مالیات است

* در صورتی که حقوق ماهیانه این بازیکن بیش از 60 روز به تعویق بیفتد، شامل 10 هزار دلار جریمه می‌شود. این موضوع جدا از حق فسخ قرارداد این بازیکن است. در صورت عدم پرداخت مطالبات، این بازیکن می‌تواند از طرقی فیفا اقدام و قراردادش را فسخ کند.

* در صورت غیبت در هر تمرین 5 هزار دلار و در صورت غیبت غیرموجه در بازی ها 20 هزار دلار جریمه خواهد شد.

دیاباته می‌ارزد یا نمی‌ارزد؟

موضوع مهم در مورد دیاباته این است که آیا او ارزش این همه هزینه را دارد؟ بدون شک دیاباته با عملکردی که این فصل در استقلال داشته نشان داده چنین ارزشی را دارد. اگر کسی باشگاه استقلال و دیاباته را برای این قرارداد بخواهد مورد انتقاد قرار بدهد باید به قیمت این بازیکن که هنگام حضور در استقلال در سایت ترانسفر مارکت 2میلیون دلار نگاه کند. دیاباته اگر موفق شود تمام آپشن های قراردادش با استقلال را که در بالا خواندید را فعال کند بازهم رقمی حدود یک میلیون دلار از استقلال دریافت خواهد کرد. 

در حالیکه بازیکنی در شرایط دیاباته، زیر 800 هزار دلار در سال قرارداد نمی بندد اما حالا او با 500 هزار دلار دو ساله با استقلال قرارداد بسته است. شاید انتشار قرار این بازیکن در روزهایی که هواداران خواهان حفظ او در فصل آینده هستند، می تواند نشان دهد جریانی نمی خواهد دیاباته در استقلال بماند. شاید هدف این جریان سبک کردن بار روی دوش مدیران استقلال است که اگر روزی خبر آمد دیاباته به دلیل دریافت نکردن مطالباتش از استقلال قراردادش را با این تیم فسخ کرد! بهانه ای برای فرار رو به جلو داشته باشند. شاید هم هدف جایی خارج از باشگاه است. اما با توجه به اتفاقات رخ داده و ماجرای پیش آمده، لو رفتن قرارداد شیخ دیاباته ارتباطی به سازمان لیگ ندارد.

 هیچ خبرگزاری هم برایشان فرقی نمی کند. وقتی قرار است برای حفظ یک بازیکن یا مربی در باشگاه استقلال محافظت صورت نگیرد، قراردادش رسانه  ای می شود! وقتی قرار باشد بهانه تراشی کنند و سوژه ای برای عدم حفظ شخص تاثیر گذارداشته باشند قراردادش را رسانه ای می کنند تا هم روی اعصابش بروند هم اینکه کاری کنند که آن بازیکن یا مربی در استقلال نماند. قرارداد تیام برای نیم فصل لیگ هفدهم 440 هزار دلار خالص بدون آپشن به همراه مالیات بود. قرارداد لیگ برتر هجدهم در مجموع 785 هزار دلار بدون آپشن بود اما قرارداد دیاباته برای یک فصل 525 هزار بدون آپشن است. تفاوت قرارداد این دو بازیکن، تفاوت در نحوه بسته شدن را نشان می دهد و اینکه قرارداد دیاباته با استقلال قرارداد بسیار بهتری نسبت به قرارداد تیام است. مشخص است که هدف از انتشار قرارداد شیخ در رسانه‌ها، نماندن او در استقلال است.

گزارش از سعید لطفی/ خبرگزاری فوتبالی