نامه وکلای ویلموتس؛ ادعای فدراسیون ایران کذب و توهین‌آمیز است

نامه وکلای ویلموتس؛ ادعای فدراسیون ایران کذب و توهین‌آمیز است

خبرگزاری فوتبالی- طبق اعلام فیفا، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون جهانی در تاریخ 23 مردادماه جلسه نهایی رسیدگی به پرونده را توسط روی ورمر، قاضی هلندی برگزار خواهد کرد و سرنوشت این پرونده بسیار مهم برای فوتبال کشور مشخص خواهد شد. 

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی؛ البته فدراسیونی‌ها به انتخاب یک قاضی که نماینده بازیکنان و مربیان است و سابقه رأی دادن علیه باشگاه‌های ایرانی داشته را زیر سؤال برده و به این اتفاق اعتراض کرده‌اند. با این حال این اتفاق صورت ‌مسأله را درباره شکایت 6.5 میلیون دلاری ویلموتس تغییر نمی‌دهد. فوتبال کشور ما باید منتظر اتفاقات بسیار مهمی در این پرونده باشد.

در نامه‌ای که خطاب به طرفین پرونده و کمیته تعیین وضعیت فیفا از سوی وکلای ویلموتس ارسال شده، آمده است: «ما به نامه شما در تاریخ 25 ژانویه 2020 رجوع می‌کنیم. متأسفانه محتوای نامه شما بار دیگر تعجب‌آور و غیرقابل قبول است. همانطور که به ‌خوبی می‌دانید، آقای مارک ویلموتس ماه‌ها تلاش کرده تا با حسن نیت با فدراسیون فوتبال ایران ارتباط برقرار کند و از فدراسیون برای یافتن راه‌هایی برای رفع نقض‌های قرارداد خود حمایت کند. متأسفانه این اتفاق با رفتاری که فدراسیون فوتبال ایران کرد، غیرممکن شد. ما بشدت تمام نقض‌های ادعاشده از قراردادی که شما در نامه ذکر کردید را انکار می‌کنیم.

فقط به‌ عنوان مثال ما می‌خواهیم توجه شما را به این واقعیت جلب کنیم که آقای ویلموتس گزارش‌هایی از تمام فعالیت‌های انجام‌شده برای فدراسیون فوتبال ایران در زمینه رابطه قراردادی خود نگه داشته است. فدراسیون هرگز گزارشی را درخواست نکرد و همه نکات در جلساتی که آقای ویلموتس به‌ طور مرتب با رئیس فدراسیون داشت، مورد بحث قرار می‌گرفت.

ما ادعاهای شما راجع به هرگونه عدم حضور در جلسات تمرین، مسابقات یا هر فعالیت حمایتی دیگر را نه‌ تنها کذب و اشتباه بلکه بشدت توهین‌آمیز می‌دانیم. همانطور که می‌دانید قبلاً چنین شکایتی صورت نگرفته و ادعاهای شما از لحاظ قانونی نادرست است. همچنین یادآوری می‌کنیم تا به امروز هنوز امکان‌پذیر نبوده که آقای ویلموتس مبلغ سپرده‌گذاری‌شده توسط «زراعت بانک» در ترکیه را به اروپا منتقل کند، همانطور که طبق تعهدات قراردادی فدراسیون مورد نیاز بود (یعنی جزئی از وظایف فدراسیون در قبال ویلموتس بوده). به عبارت دیگر فدراسیون هنوز هیچ‌یک از تعهدات قراردادی خود را نسبت به آقای ویلموتس رعایت نکرده است.

مثل همیشه موکل‌های ما به موقعیت قانونی خود پایبند بوده و تمام اظهارات خود را تاکنون حفظ کرده و پای اظهارات خود مانده‌اند. به همین ترتیب کلیه حقوق موکل ما محفوظ است.»

افشای جزئیات این نامه به‌ خوبی مشخص می‌کند که به‌دنبال شکایت 6.5 میلیون دلاری مارک ویلموتس از فدراسیون، مدیران فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای به فیفا رفتار و عملکرد حرفه‌ای مربی بلژیکی را زیر سؤال برده و اتهاماتی درباره غیبت در تمرینات، مسابقه و عدم حضور به ‌موقع در ایران را مطرح کرده‌اند. به نظر می‌رسد مدیران گزارشی هم درباره مدت زمان بسیار کم حضور ویلموتس در ایران در طول مدت 6 ماه همکاری به فیفا ارائه داده و تأکید کرده‌اند این مربی وظایف خود را انجام نداده و عدم پرداخت به‌ موقع پول به او هم به‌ خاطر مشکل تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران اتفاق افتاده است. البته که ویلموتس و تیم حقوقی او هم فدراسیون را با مستنداتی محکم متهم به نقض قرارداد کرده‌اند و این پرونده شکلی پیچیده پیدا کرده است.

طبق اعلام منابع موثق خبری،‌ در همان زمانی که مهدی تاج و سایر مدیران فدراسیون در مصاحبه‌های خود برای مردم و جامعه فوتبال از نجابت ویلموتس و رفتار معقولانه او در برابر مشکلات به‌ وجودآمده حرف می‌زدند‌، وکلای حقوقی این مربی تمام بدعهدی‌های فدراسیون در اجرای مفاد قرارداد را به فیفا گزارش داده‌اند و تمام این مسائل هم در پرونده درج شده است. منتهی فدراسیون درباره اتهاماتی که به ویلموتس وارد کرده و وکلای او این موارد را دروغ و توهین‌آمیز قلمداد کرده‌اند،‌ قبل از باز شدن پرونده شکایت 6.5 میلیون دلاری هیچ گزارشی از تخلفات قراردادی سرمربی تیم ملی به فیفا ارسال نکرده‌اند.

فدراسیون فوتبال برای اثبات حقانیت خود در برابر ویلموتس روی چند مورد حقوقی دیگر هم دست گذاشته است. اول اینکه این مربی بعد از ارسال رسمی نامه فسخ قرارداد‌، با دریافت 2میلیون یورو دوباره در اردوی تیم ملی حاضر شد و ایران را در بازی مقابل عراق رهبری کرد. بر همین اساس آنها مدعی هستند پرونده فسخ یک‌طرفه قرارداد از سوی ویلموتس دیگر منتفی شده و او هم این ‌بار حتی پول سه ماه آینده قرارداد خود را زودتر دریافت کرده است و این نشان می‌دهد ایران به‌ خاطر تحریم‌ها واقعاً مشکل واریز پول به حساب سرمربی تحت قرارداد خود را داشته‌ و به ‌محض اینکه راه‌حل پیدا شده،‌ حتی سه ماه حقوق او جلوتر در کنار تسویه‌حساب مطالبات قبلی پرداخت شده است.

وکلای ویلموتس اما در نامه‌ای که برای فیفا ارسال کرده‌اند  ضمن انتقاد از عملکرد و موارد مورد اشاره فدراسیون، به‌ صراحت ‌تأکید کرده‌اند حتی 2میلیون یورویی که به حساب بازشده ویلموتس در زراعت بانک ترکیه واریز شده‌، به‌ خاطر تحریم‌های بانکی ایران قابل استفاده و انتقال به حساب او در بلژیک نیست. به این ترتیب تا کنون عملاً فدراسیون ایران به تعهدات خود در برابر ویلموتس عمل نکرده که این مسأله می‌تواند دردسر بزرگی برای ایران درست کند، چون معلوم نیست فیفا درباره پرداخت پولی که قابل استفاده توسط مربی نباشد چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد. دلیلش هم این است که در متن قرارداد به ‌صراحت آمده است فدراسیون آمادگی دارد پول را به هر حسابی که مارک ویلموتس معرفی کند پرداخت کند و حالا به ‌خاطر شرایط تحریمی عملاً ویلموتس تا کنون برای دریافت مطالبات خود مشکلات اساسی داشته و روی همان 2 میلیون دلار پرداختی که با استقراض از شستا انجام شد هم بحث حقوقی بسیار مهمی در پرونده باز شده است.

1984