گزارش ویژه/ پرسپولیس چطور طلب دستیاران برانکو را پرداخت کرد؟

گزارش ویژه/ پرسپولیس چطور طلب دستیاران برانکو را پرداخت کرد؟

خبرگزاری فوتبالی- باشگاه پرسپولیس روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرده کمیته انضباطی فیفا طی نامه‌ای به این باشگاه اعلام کرده موارد مطروحه توسط باشگاه در خصوص پرداختی‌هایش به برانکو و دستیاران او را بررسی کرده است. 

به گزارش فوتبالی، در این نامه آمده اظهارات وکیل برانکو هم درباره موارد پرداختی بررسی شده است. فیفا نیز در این نامه صراحتاً اعلام کرده که برای آنها محرز شده پرسپولیس دنبال پرداخت طلب برانکو و دستیاران اوست ضمن اینکه به این موضوع نیز اشاره شده که این پرداختی‌ها با توجه به وضعیت نقل و انتقالات پول در ایران زمان بر خواهد بود.

 مهدی رسول پناه اخیراً اعلام کرده به برانکو و کادرش در مجموع 850 هزار یورو پرداخت شده که البته به نظر می‌رسد بخش عمده این پول روز گذشته به حساب برانکو در عمان واریز شده است. البته با وجود نامه فیفا شاید نتوان مطمئن بود که محرومیت یا جریمه‌ای در کار نیست چرا که زمانبندی پرداخت‌ها و میزان پرداخت‌ها از سوی فیفا بررسی خواهد شد اما با این حال اگر واقعاً حسن نیت باشگاه پرسپولیس برای پرداخت‌ها به فیفا ثابت شده باشد شاید خبری از محرومیت نباشد.

 به نظر می‌رسد باشگاه پرسپولیس موفق شده در حال حاضر با درآمدهایش از فیفا طلب دستیاران برانکو را پرداخت کند و باقیمانده پول رضایتنامه بیرانوند را برای برانکو بریزد تا 30 درصد طلب او پرداخت شود اما برای باقیمانده مطالبات برانکو که رقم کمی هم نیست باید خیلی زود دنبال منابع مالی جدیدی باشد.

با توجه به اهمیت پرونده برانکو و دستیارانش در حال حاضر کلیه مسائل این باشگاه می توان گفت به حالت تعلیق درآمده و همه حتی کارمندان باشگاه پرسپولیس به نحوی درگیر این پرونده شده‌اند و اگر از هرکدام از مسئولان باشگاه سوالی درخصوص فعالیت‌های درحال انجام سوال شود پاسخ آن به بعد از روشن شدن پرونده برانکو و دستیارانش موکول می‌شود.

نبود سابقه اجرایی و مدیریت ورزشی در کارنامه مدیران حال حاضر باشگاه  و همچنین ناشناخته بودن مشکلات این‌چنینی برای آنها باعث شده که آنها نتوانند به‌درستی روند این پرونده‌ها را پیش ببرند و حالا ممکن است به دلیل همین بی‌تجربگی، پرسپولیس با حکمی سنگین و تاریخی از سوی فیفا مواجه شود. سرپرست مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس که پیش‌تر از اینها دم از پرداخت به‌موقع مبلغ اعلام شده از سوی فیفا می‌زد، بعد از ناتوانی در تسویه ‌حساب با طلبکاران خارجی در زمان مقرر مدعی شد که محرومیتی پرسپولیس را تهدید نمی‌کند، اما چند روز نگذشته بود که رسول‌پناه ادعا کرد نمی‌تواند در این خصوص هم تضمینی بدهد و فوقش جریمه خواهیم شد تا نگرانی بزرگ در بین هواداران پرسپولیس به وجود آید. اما حالا با توجه به اینکه مدارک و مستندات واریزی ها به عضو کمیته انضباطی فیفا ارجاع داده شده شاید در چند روز آینده باید منتظر جریمه پرسپولیس (جریمه مالی، کسر امتیاز و بستن پنجره نقل و انتقالات) بود.

پرسپولیسی‌ها پیش از اینکه زمان پرداخت سر برسد درنظر داشتند که پول زلاتکو و پانادیچ را از طریق درآمدهای شان در فیفا بپردازند و پرونده مارکو و برانکو نیر با پرداختی‌های باشگاه مختومه شود. باشگاه پرسپولیس در نامه ای به فیفا در خواست می کند تا بدهی دو مربی سابق از مطالبات این تیم در فیفا پرداخت شود اما قبل از موافقت کمیته مالی فیفا با این درخواست، مدیران پرسپولیس کار را تمام شده قلمداد کردند و تلاشی برای بستن این پرونده‌ها انجام ندادند.نکته جالب اینجاست که اگر قرار بود این مبالغ از سوی فیفا پرداخت شود باید از یک ماه قبل با بخش مالی فیفا مکاتبات انجام می شد، نه اینکه یک هفته مانده به زمان اجرای حکم درخواست خود را ارائه کنند. فیفا در نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس تاکید کرده که این کار ممکن است زمان بر باشد و مدیران پرسپولیس باید می‌دانستند که درخواست خود را حداقل یک ماه قبل از تاریخ سررسید حکم به فیفا ارسال کنند.

حالا گفته می‌شود که با توجه به پاسخ مثبت کمیته مالی فیفا برای پرداخت مطالبات ایگور و زلاتکو بعد از موعد مقرر، کمیته انضباطی زیربار نمی‌رود و احتمالا در حکم جدیدش مطالبات این دو دستیار برانکو را هم در نظر می‌گیرد که این مساله می‌تواند جرایم پرسپولیس را سنگین‌تر هم بکند. البته سرپرست باشگاه پرسپولیس بر این باور است که چون امور مالی فیفا درخواست‌شان را پذیرفته تهدیدی متوجه سرخ‌ها نمی‌شود.  اما کمیته انضباطی فیفا  با در نظر گرفتن همه مستندات موجود در پرونده ای که به این کمیته ارجاع می شود تصمیم گیری می کند. درخصوص پرونده زلاتکو و ایگور پرسپولیسی‌ها تمام درآمدشان در فیفا را برای بستن این دو پرونده اختصاص دادند اما بازهم با آن نتوانستند این دو پرونده را مختومه کنند. باشگاه پرسپولیس برای اینکه بتوانند با درآمدی که در فیفا دارد بدهی دو مربی خود را بپردازند، باید حدود 20 هزار دلار دیگر نیز تهیه می‌کردند تا بتوانند تمام بدهی این کمک مربی‌های اسبق خود را پرداخت کنند.

امیر علی حسینی مدیر امور بین‌الملل باشگاه پرسپولیس در گفت و گو با رسانه این باشگاه اعلام کرد، کمیته حسابداری ‌فیفا با اعلام نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس، دریافت تاییدیه‌ها و آمادگی برای انجام مراحل پرداخت‌ مطالبات زلاتکو ایوانکویچ و ایگور پانادیچ از محل دارایی‌های باشگاه نزد فیفا را اعلام کرد.در این نامه آمده است؛ کمیته مالی فیفا در خصوص درخواست باشگاه پرسپولیس درباره انجام پرداخت به زلاتکو و ایگور، کلیه تاییدیه‌ها را از بخش‌های مختلف دریافت کرده است. به این ترتیب انجام این امر و اقدام برای پرداخت از محل دارایی باشگاه نزد فیفا، بعد از تکمیل و امضای فرم‌های مالی و تعهدی که به پیوست ارسال می‌‌شود، انجام خواهد شد.

باشگاه پرسپولیس بابت قرارداد و همچنین آپشن‌های قرارداد مارکو مربی بدنساز باید 115 هزار یورو پرداخت می‌کردند و البته با توجه به حکم فیفا 5 درصد جریمه دیرکرد نیز به این مبلغ تعلق می‌گرفت که در کل میشه گفت 121 هزار دلار به مارکو بدهی دارند، اما مدیران پرسپولیس تمام پولی که باید به حساب این مربی واریز می‌کردند را پرداخت کرده‌اند و تنها هزار یورو از این مبلغ باقی مانده که به حساب این بدنساز واریز نشده است.حالا با توجه به همین مبلغ اندکی که به حساب مارکو واریز نشده، پرونده این مربی هم در فیفا مختومه نشده است و در جایی که این بشگاه می‌توانست با پرداخت هزار یورو حداقل پرونده یکی از شاکیان را ببندند پرونده خلاص شود اما این اتفاق رخ نداد.  

 بعد از اینکه باشگاه پرسپولیس عملا ً نتوانست تا 16 مرداد ماه تاریخ اعلامی از سوی فیفا بدهی‌های خود به مربیان کروات را بپردازند حالا با توجه به اعلام وکیل کروات‌ها به فیفا باید منتظر این باشیم که این پرونده به مرحله صدور حکم برسد و ظاهرا فیفا هم در نامه‌ای به باشگاه پرسپولیس این موضوع را متذکر شده که به دلیل عمل نکردن به تعهدات مالی در زمان مقرر از سوی فیفا، این پرونده به یکی از اعضای کمیته انضباطی سپرده شده است.

7655