گزارش فنی/ سیستم استقلال درغیاب عناصر هجومی تغییر می‌کند؟

گزارش فنی/ سیستم استقلال درغیاب عناصر هجومی تغییر می‌کند؟

خبرگزاری فوتبالی- استقلال ساعت20:30 امشب در مرحله یک چهارم نهایی جام خذفی در تهران از سپاهان پذیرایی می کند.

به گزارش فوتبالی، استقلال در این دیدار باز هم با کمبود بازیکن مواجه است. شیخ دیاباته، ارسلان مطهری و فرشید اسماعیلی که در بازی آخر استقلال در لیگ برتر مقابل شهرخودرو مصدوم شدند تا باز هم فرهاد مجیدی را در تنگنا قرار بدهد.

مجیدی در شروع دوباره مسابقات لیگ برتر بعد از همه گیری ویروس کرونا هم چنین وضعیتی را تجربه کرد. جایی که مرتضی تبریزی و رضا آذری دچار مصدومیت پارگی رباط صلیبی شدند و دیاباته بلیت بازگشت به ایران را پیدا نمی کرد! در بازی معوقه برابر فولاد خوزستان ارسلان مطهری دچار مصدومیت شد و علی کریمی و عارف غلامی از زمین مسابقه اخراج شدند. در بازی هفته بیست و دوم مقابل سایپا هم سیاوش یزدانی دچار کشیدگی همسترینگ شد. بعد از بازی با سایپا هم تعدادی از بازیکنان استقلال به کرونا مبتلا شدند. تمام این اتفاقات، استقلال و مجیدی را حسابی دچار مشکل کرد اما آبی‌ها که در شروع دوباره بازیها 8 بازی را در لیگ برتر برگزار کرده‌اند بعد از شکست در دیدار معوقه هفته هفدهم برابر فولاد خوزستان در هفت بازی آخر شکستی را تجربه نکرده اند.

کمبود بازیکن در استقلال تازه داشت با بازگشت بازیکنان کرونایی همچون وریا غفورری، عارف غلامی، سیاوش یزدانی و... و بازیکنان مصدوم همچون مطهری برطرف می شد که دوباره بدشانسی در خانه استقلال را زد.

نبود دیاباته، اسماعیلی و مطهری دربازی امشب و مشخص نبودن میزان آمادگی علی دشتی که دو بازی قبلی استقلال را به دلیل مصدومیت از دست داده، آبیها را در خط حمله با کمبود بازیکن روبرو کرده است.

در غیاب دیاباته و مطهری، علی دشتی و آرش رضاوند توانایی بازی در این پست را دارند اما موضوع دیگر این است که استقلال در خط میانی هم در نبود فرشید اسماعیلی با مشکل روبروست. فرشید باقری با خصوصیت یک هافبک دفاعی و آرش رضاوند به عنوان یک هافبک – مهاجم بازیکنانی هستند که می توانند امشب جای خالی اسماعیلی را در ترکیب پر کند.

مسئله دیگر در مورد استقلال این است که مجیدی در خط دفاع تمام بازیکنان خود را در اختیار دارد. روزبه چشمی، سیاوش یزدانی، محمد دانشگر و عارف غلامی در دفاع میانی. وریاغفوری، هروویه میلیچ و میلاد زکی پور در دفاع کناری امروز می توانند خیال مجیدی را از بابت خط دفاع استقلال راحت کنند و با حضور مسعود ریگی و علی کریمی در پست هافبک دفاعی، کمربند دفاعی استقلال را محکم تر کنند.

نکته روشن در مورد بازی امشب این است که آبی ا در یک سوم دفاعی حریف بازیکنانی با توانایی دیاباته، اسماعیلی و مطهری را ندارند و این موضوع می تواند استقلال را زمان حمله با مشکل مواجه کند.

استفاده از ضربات شروع مجدد می تواند یکی از اولویت های استقلال  در این دیدار باشد ولی مجیدی در صورت استفاده از زوج مهدی قایدی – علی دشتی در خط حمله می‌تواند با توجه به سرعت این دو بازیکن در نوک خط حمله روی ضد حمله برنامه ریزی کند.

مجیدی با این شرایط در بازی امشب می تواند تغییر سیستم بدهد. استقلال ابتدای فصل با هدایت آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی از سیستم 2-5-3 استفاده می کرد با آمدن مجیدی استقلال رفته رفته از این سیستم دور شد و حالا 2-4-4 و 3-3-4 بازی می کند.

مجیدی با توجه به غیبت بازیکنان هجومی خود در بازی امشب ابزار بیشتری برای استفاده در سیستم 2-5-3 نسبت به 2-4-4 دارد.

سیستم 2-5-3 قابلیت جابجایی و تغییر حالت بیشتری نسبت به سیستم های دیگر دارد. یعنی تیمی که از سیستم 2-5-3 استفاده می کند در زمان حمله با تعداد بیشتری بازیکن حمله می کند و در هنگام دفاع هم با تعداد بیشتری می تواند دفاع کند.

حالا استقلال در کمبود بازیکن تهاجمی می تواند از این سیستم برای شکست سپاهان استفاده کند. استفاده از سه مدافع مرکزی یعنی چشمی، دانشگر، غلامی یا یزدانی و استفاده از 5 بازیکن در خط میانی که غفوری در راست، میلیچ یا زکی پور در چپ و استفاده از کریمی، ریگی، باقری، رضاوند یا دشتی در میانه زمین؛ که می توانند زوج خط حمله استقلال در بازی امشب یعنی قایدی - دشتی یا قایدی - رضاوند را در خط حمله به خوبی تغذیه کنند.

البته در صورت بازی تهاجمی سپاهان؛ استقلال می تواند با اتکا به خط دفاع و هافبک متمرکز، روی ضد حمله برنامه ریزی کند و حتی در نبود مهاجمانش به فکر کشیدن بازی به وقت های اضافی و ضربات پنالتی باشد. 

9697