گزارش ویژه/ بررسی ماجراهای عجیب تبلیغات محیطی در مراسم جشن قهرمانی پرسپولیس

گزارش ویژه/ بررسی ماجراهای عجیب تبلیغات محیطی در مراسم جشن قهرمانی پرسپولیس

خبرگزاری فوتبالی- پس از سوت کوپال ناظمی به نشان اعلام پايان آخرين بازی هفته بيست‌وهشتم رقابت‌های ليگ برتر بازیکنان پرسپوليس جام قهرمانی را بالای سر بردند. پرسپولیسی ها كه از دو هفته قبل و پس از برد برابر نفت مسجد سلیمان قهرمانی خود را تثبیت كرده بودند، بعد از بازي با ذوب‌آهن و شکست یک بر صفر برابر سبز پوشان اصفهانی طی مراسمی پر حرف و حديث قهرمانی شان را جشن گرفتند.

به گزارش فوتبالی، جشن پوکر قهرمانی به خاطر چند اتفاق حاشیه های زیادی داشت. ابتدا شکست برابر ذوب آهن و در شبی که بعد از آن مراسم جشن قهرمانی برگزار می شد و بعد تبلیغات بسیار زیاد که از سوی سازمان لیگ برای این مسابقه در نظر گرفته شده بود که به شدت در تصاویر تلویزیونی توی ذوق می زد. بنر تبلیغاتی بزرگی که در قسمت میانی سکوهای رو‌به‌روی دوربین‌های تلویزیونی نصب شده بود، در تمام طول مراسم قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس در قاب دوربین‌های تلویزیونی و عکس‌های ثبت شده از مراسم بود. تصویری که به خاطر حضور نداشتن هواداران این تیم در ورزشگاه آزادی در این مراسم سکوهای خالی در مراسم قهرمانی بیشتر از آنچه باید به چشم آمد.

تصاوير بدقواره جشن قهرمانی پرسپوليس كه دليل اصلي‌اش تابلوهای تبليغاتی كنار زمين، روي سكوها و كنار سكوی اهدای جام بود، آن قدر توي ذوق مخاطب مي‌زد كه هر چقدر هم مجريان برنامه تلاش داشتند جشنی که سازمان لیگ و عوامل برگزاری آن تدارک دیده بودند را شكيل و در شان ليگ برتر فوتبال ایران نشان دهند اما كسي باور نمي‌كرد. آنچه مشخص بود كسب درآمد از اين فرصت برای سازمان لیگ و تلویزیون از کیفیت برگزاری آن برای باشگاه قهرمان که ریالی از این تبلیغات به آنها نخواهد رسید، اهمیت بیشتری داشت. سازمان لیگ به خاطر سود بیشتر، مراسم اهداي جام را ديرتر از موعد مقرر آغاز کرد و بيش از حد به طول انجاميد، در نهايت وقتی تمام شد كه چند دقيقه از بازی حساس منچستر سیتی و رئال گذشته بود. 

خبیری: شرکت توسعه به سکوهای ما رحم نکرد

موضوع این تبلیغات با واکنش پرسپولیسی‌ها، ابعاد تازه‌ای پیدا کرد و نه تنها صدای هواداران پرسپوليس را در‌آورد و طرح‌های موزاييكي كانون هواداران اين تيم را خراب كرد، بلكه موجب انتقاد ساير هواداران فوتبال، از نحوه برگزاری این مراسم و تبلیغات کنار زمین شد. حسین خبیری معاون باشگاه پرسپولیس در این باره گفته است:« کانون هواداران پرسپولیس مثل تمام بازی‌ها برای این دیدار هم یک برنامه فوق‌العاده داشت که قرار بود در سکو‌های طبقه پایین ورزشگاه آزادی تهران اجرا شود، اما متأسفانه شرکت توسعه و تجهیز سکو‌های طبقه پایین را از باشگاه پرسپولیس گرفت که بتواند خودش آنجا تبلیغات کند. آن هم در ورزشگاهی که تحت اجاره ما است و پول آن را پرسپولیس پرداخت کرده است. شرکت توسعه به سکو‌های ما هم رحم نکرد و حق پرسپولیس را تضییع و به ما اجحاف کرد.»

سازمان لیگ و باشگاه ها متولی تبلیغات هستند

صحبت های معاون باشگاه پرسپولیس انتقادات را به سمت شرکت توسعه و تجهیز برد اما قدرت‌الله سیف در پاسخ به رسانه ها، هرگونه ارتباطی بین این تبلیغ با شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و مجموعه ورزشی آزادی را تکذیب کرد و گفت:« این موضوع هیچ ارتباطی به شرکت توسعه و مجموعه ورزشی آزادی ندارد. ما وقتی ورزشگاه را اجاره می‌دهیم، همه چیز آن را اجاره می‌دهیم. هرگونه تبلیغی دور زمین، روی سکوها، روی سقف و هر جای ورزشگاه با تصمیم سازمان لیگ انتخاب و نصب می‌شود. این موضوع مربوط می‌شود به سازمان لیگ و خود باشگاه چون متولی تبلیغات ورزشگاه آزادی، سازمان لیگ است.»

درودگر: چرخه فوتبال ما دچار بیماری است

صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فوتبال درباره این بنر تبلیغاتی و ماجراها و حواشی مربوط به آن به خبرگزاری فوتبالی می‌گوید: «مساله اصلی فوتبال ما مسائل مالی است، این تبلیغ با نظر سازمان لیگ در این بخش از سکوها قرار گرفته بود. شما اگر بوندس لیگا رو هم دیده باشید مراسم جشن قهرمانی بایرن مونیج روی سکوها بنرهای تبلیغاتی نصب شده بود. تبلیغات محیطی ورزشگاه‌های ما به طور کلی به شرکت دیگری واگذار شده است که این تبلیغ هم شامل تبلیغات محیطی می‌شد.» صادق درودگر در صحبت هایش به باشگاه پرسپولیس حق می دهد که ناراحت باشند و در ادامه می گوید: «چرخه فوتبال ما دچار بیماری است. اگر بودجه‌ای برای اداره فوتبال مصوب شده بود، خود باشگاه‌ها باید در چنین مسابقاتی تبلیغات می‌دادند و از درآمد ناشی از تبلیغات خود استفاده می‌کردند. تلاش می کنیم برای سال های آینده و برگزاری مراسم جشن قهرمانی منظم تر و با برنامه تر عمل کنیم و با الگو برداری بتوانیم مراسمی در شان فوتبال ایران برگزار کنیم.»

پرونده اهدای جام قهرمانی نوزدهمین دوره مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران بسته شد اما آنچه که در مقايسه جشن قهرمانی پرسپوليس با جشن قهرمانی در ساير كشورها مشخص است، ماجراهای باشگاه و برگزار‌كنندگان و برنامه‌ريزان مراسم است. همه ليگ‌های فوتبال دنيا قرارداد اسپانسری دارند. همه جای دنيا از تبليغات پول به دست مي‌آورند و حق پخش تلویزیونی دارند و در هيچ جای دنيا شركت‌های تبليغاتی از چنين فرصت‌هايي چشم‌پوشی نمی‌كنند. چرا كه مي‌دانند علاوه بر پخش تصاوير تلويزيونی، ويدئوهای مراسمی از اين دست در حد وسيعی در شبكه‌هاي اجتماعی منتشر خواهد شد. 

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655