گزارش ویژه/ بیرانوند گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران؛ سه فصل، 21 و نیم میلیارد تومان!

گزارش ویژه/ بیرانوند گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران؛ سه فصل، 21 و نیم میلیارد تومان!

خبرگزاری فوتبالی- رقم قرارداد علیرضا بیرانوند با پرسپولیس همواره یکی از علامت سوال های فوتبال ایران بود که هیچ وقت پاسخ درستی به آن داده نشد.

به گزارش فوتبالی، علیرضا بیرانوند در گفت و گو با یکی از رسانه ها اعلام کرد در طول چهار سال حضور در پرسپولیس کمتر از شش میلیارد تومان از پرسپولیس دریافت کرده است، اما بیش از پانزده میلیارد برای پرسپولیس درآمدزایی داشته تا این باشگاه در شرایط بحرانی بتواند مطالبات برانکو ایوانکوویچ را بپردازد.

دروازه بان جدید تیم آنتورپ بلژیک در بخش دیگری از صحبت های خود می گوید: من تمام وجودم را برای پرسپولیس گذاشتم اما مدیران باشگاه در حق من نامردی کردند. آنها احترام بازیکنی که برای باشگاه زحمت کشیده را نگه نمی‌دارند. سرپرست باشگاه امضای مدیرعامل قبلی را قبول ندارد و درجشن قهرمانی نام همه را صدا زدند، اما خبری از نام من نبود.

آنچه مشخص است علیرضا بیرانوند یکی از گران قیمت ترین بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در چند سال اخیر و از زمان حضور در باشگاه پرسپولیس بوده است. حتی گفته شد که او دو فصل پیش قراردادی شش میلیارد تومانی و فصل پیش قراردادی هفت میلیارد تومانی با آپشن با پرسپولیس بسته است. سال گذشته اسنادی درباره مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس و میزان دریافتی آنها منتشر شد که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشت. بر اساس اسناد منتشر شده علیرضا بیرانوند سال گذشته مبلغی در حدود 4/5‌ میلیارد تومان(بدون آپشن) از پرسپولیس دریافتی داشته که این مبلغ او را تبدیل به گرانترین بازیکن ایرانی لیگ کرده است.

با توجه به افزایش دستمزد بیرانوند برای این فصل، گفته می شود قرارداد او در لیگ نوزدهم مبلغی در حدود 7 میلیارد با آپشن بوده است. علیرضا بیرانوند در شرایطی ایران را ترک کرد که پیش از سفر به بلژیک حسابی از دست مسئولان باشگاه به خاطر شرایط قرارداد خود ناراحت بود. در زمان مدیریت انصاری‌فرد قرار شد یک‌ونیم میلیارد به قرارداد این فصل بیرانوند اضافه شود که رسول پناه سرپرست پرسپولیس با این متمم مخالفت کرد. همچنین او آپشن‌هایی در قراردادش دارد که 10 درصد از قرارداد در صورت حضور در 60 درصد بازی‌های این فصل، 10 درصد در صورت صعود پرسپولیس از مرحله گروهی لیگ قهرمانان و 10  درصد هم در صورت قهرمانی سرخپوشان در لیگ برتر به قرارداد بیرانوند اضافه شود. با این حال، گویا مسئولان باشگاه با این ارقام مخالفت کرده‌اند و حاضر نیستند آن را به بیرانوند بپردازند.

اگر چه قرارداد بیرانوند با پرسپولیس تا سال 1400 اعتبار داشت اما ایرج عرب مدیرعامل سابق پرسپولیس ادعا کرده قراردادی به ارزش 3 میلیارد و 750 میلیون تومان (بدون آپشن ها) برای فصل جاری یک فصل با دروازه‌بان تیمش امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، با توجه به قهرمانی پرسپولیس در لیگ، حالا 10 درصد از مبلغ پایه قرارداد او به عنوان پاداش به بیرانوند تعلق خواهد گرفت. یعنی 375 میلیون تومان. در واقع اگر قرارداد بیرانوند و پرسپولیس در فصل جاری را همان 7 میلیارد فصل قبل در نظر بگیریم (بیرانوند و وکیلش فکر کرده بودند که امسال با افزایش یک و نیم میلیاردی به قرارداد او موافقت می شود) بیرانوند حدود سه میلیارد و 250 میلیون تومان آپشن در قراردادش داشته است.

ادعای بیرانوند و وکیلش این است با توجه به متمم 1/5 میلیاردی که قرار بوده اضافه شود رقم قرارداد پایه او با پرسپولیس 3 میلیارد و 750 میلیون تومان نیست بلکه 5 میلیارد و 250 میلیون تومان است و ده درصد پاداش قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر هم باید بر اساس این رقم جدید به او پرداخت شود نه رقم قدیمی. موضوعی که مدیران پرسپولیس آن را قبول ندارند. در واقع بیرانوند دو فصل پیش با آپشن 6 میلیارد تومان، فصل پیش با آپشن 7 میلیارد تومان و این فصل هشت و نیم میلیارد تومان(طبق ادعای بیرانوند و وکیلش) قرارداد دارد. البته اینکه کدام آپشن ها به پاداش تبدیل شده هم مساله ای است که باید با توجه به ریزقرارداد بررسی کرد. قهرمانی درلیگ برتر، جام حذفی، سوپرجام، صعود به مراحل مختلف لیگ قهرمانان، تعداد کلین شیت ها، حضور در بازیها، گرفتن پنالتی ها، تعداد بردها و حتی تساوی ها و دیگر مواردی که در قرارداد او وجود دارد همه می تواند رقم آپشن ها را تعیین کند. همچنین بیرانوند پیش از جام جهانی قراردادی پنج ساله با پرسپولیسی ها امضا کرد و پس از درخشش در جام جهانی پیشنهادهایی از تیم های ترکیه ای به او رسید اما ترجیح داد در پرسپولیس بماند. پس از آن قرارداد رسانه اعلام کردندکه قرارداد بیرانوند با پرسپولیس به مدت سه سال 17 میلیارد تومان است اما با متمم و آپشن های قرارداد امسال، بیرانوند 21 و نیم میلیارد تومان، با پرسپولیس قرارداد داشته است. اینکه بیرانوند به خاطر قرارداد با آنتورپ، پرسپولیس را ترک کرده می تواند آپشن ها را کم کند اما ریز و جزییات این قرارداد، باید توسط باشگاه یا وکیل او اعلام شود.

با مقایسه صحبت های امروز علیرضا بیرانوند با آنچه در این مدت رخ داده است و انتشار مبلغ قرارداد بازیکنان پرسپولیس از سوی یکی از اعضای هیئت مدیره که در اختیار یکی از رسانه ها قرار گرفت مشخص می شود که مبلغ دریافتی دروازه بان تیم ملی قطعا عددی بیش از 6 میلیارد تومان در سه سال بوده است و صحبتهای بیرانوند در این باره که رقمی زیر 6 میلیارد تومان بوده، عجیب به نظر می رسد.

7655