مسئول حقوقی فدراسیون: اموال این مجموعه هنوز توقیف نشده

مسئول حقوقی فدراسیون: اموال این مجموعه هنوز توقیف نشده

خبرگزاری فوتبالی- برگشت خوردن چک ضمانت فدراسیون فوتبال از سوی شرکت شستا و دادخواست این شرکت به شعب قضایی جهت رسیدگی به وضعیت بازپرداخت قرض 2 میلیون یورویی از سوی فدراسیون فوتبال، یکی از چند چالش بزرگ پیش روی فدراسیون در این روزهاست.

به گزارش فوتبالی و به نقل از ایران‌ورزشی، بعد از بلوکه شدن حساب‌های فدراسیون فوتبال به خاطر شکایت شرکت شستا، بحث‌هایی درباره توقیف اموال هم مطرح شد. نمونه‌اش توقیف ساختمان آکادمی فوتبال به جای بدهی فدراسیون فوتبال به شرکت شستاست. فدراسیون فوتبال تا کنون هیچ واکنش روشنی نسبت به این اتفاقات نداشته است. علی کفاشیان در مصاحبه‌ای  گفته بود: «شرکت شستا حتماً با پادرمیانی مسئولان بالادستی این پول را به فدراسیون فوتبال قرض داده است و حالا انتظار می‌رود این مسئولان برای بازپرداخت آن به فدراسیون فوتبال کمک کنند، چرا که عین این مبلغ به یورو در حساب فدراسیون فوتبال در فیفا موجود است اما به دلیل تحریم‌های بانکی علیه ایران امکان برداشت آن در حال حاضر وجود ندارد.»

تا کنون اما نه مسئولی در این پرونده پادرمیانی کرده است و نه خبر خوشی از توافق با شرکت شستا یا کوتاه آمدن مسئولان این شرکت در روند شکایت از فدراسیون فوتبال به گوش می‌رسد.

صفی‌الله فغانپور، مسئول حقوقی فدراسیون فوتبال با اشاره به برگشت خوردن چک ضمانت فدراسیون فوتبال درباره آنچه در ماجرای شکایت شرکت شستا رخ داده، این‌طور توضیح می‌دهد: «شرکت شستا چک فدراسیون فوتبال را برگشت زده است و دادخواست این شرکت در شعب قضایی در حال رسیدگی است. هنوز هیچ حکمی در این رابطه صادر نشده و پرونده در مرحله رسیدگی قرار دارد.»

خبر توقیف ساختمان آکادمی فوتبال، موضوعی است که فغانپور درباره‌اش می‌گوید: «شعبه قضایی می‌‌تواند تا زمان صدور حکم دستور توقیف اموال فدراسیون فوتبال را صادر کند اما تا امروز این اتفاق رخ نداده و اموال فدراسیون فوتبال توقیف نشده است.

همزمان با بررسی پرونده البته ما هم در این رابطه در حال رایزنی‌هایی هستیم. بارها تأکید داشتیم که فدراسیون فوتبال به دلیل تحریم‌های بانکی نمی‌تواند از پولی که در فیفا دارد، استفاده کند. به محض اینکه این پول آزاد شود ما قرض شرکت شستا را پرداخت می‌کنیم. هنوز اما در مذاکرات هم به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

مطابق صحبت‌های فغانپور صدور قرار تأمین خواسته به محض ارائه دادخواست از سوی خواهان صادر می‌شود و توقیف اموال فدراسیون فوتبال، همین حالا هم می‌تواند پیش از صدور حکم نهایی انجام شود.

 او اما در مصاحبه دیگری با تسنیم به چگونگی اجرای قرار تأمین خواسته از سوی شرکت شستا اشاره کرده است و درباره این موضوع این‌طور توضیح داده است: «صدور قرار تأمین خواسته به محض ارائه دادخواست از سوی خواهان صادر می‌شود. این اولین مرحله است که انجام می‌شود. در قرار تأمین خواسته نه اموال به سود طلبکار برداشته می‌شود و نه ساختمانی پلمپ می‌شود. این اموال نه از سوی طلبکار و نه از سوی صاحب اموال قابل انتقال، جابه‌جایی و فروش نیست. همه این مراحل پس از صدور حکم قطعی محکومیت است.»

البته فغانپور تأکید دارد که درباره ماجرای تأمین خواسته در پرونده فدراسیون فوتبال و شستا هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. او در همین رابطه تأکید می‌کند: «تا الان هیچ اتفاقی رخ نداده و هیچ ابلاغیه‌ای برای توقیف اموال نیامده است. قرار تأمین خواسته شاید صادر شده باشد، اما تا الان اجرائیه آن به فدراسیون فوتبال ابلاغ نشده است.

اگر قرار تأمین خواسته و اجرائیه به فدراسیون فوتبال ابلاغ شود در این حد است که اموال تا زمان صدور حکم نهایی توقیف خواهد بود، اما قابل فروش و انتقال از سوی هیچکدام از طرفین نیست.»

توقیف اموال و ساختمان‌های متعلق به فدراسیون فوتبال حتی اگر به معنی غیرقابل فروش یا غیرقابل انتقال بودن آنها باشد، باز هم در شرایط  فعلی از ناخوشایند بودن وجهه این اتفاق چیزی کم نمی‌کند.

شرکت شستا در حال حاضر رسیدگی به این پرونده‌ را به دست مقامات قضایی سپرده و رسیدگی به پرونده و توافق به شرکت شستا از مرحله مذاکرات این‌چنینی عبور کرده است.

 با توجه به شرایط فعلی بعید به نظر می‌رسد فدراسیون فوتبال بتواند شرکت شستا را متقاعد کند که از موضع خود کوتاه بیاید و دیر یا زود باید منتظر توقیف اموال فدراسیون فوتبال بابت بدهی 60 میلیارد تومانی‌‌اش به شرکت شستا باشیم. بخصوص که گفته شده ستاد مقابله با تحریم‌ها تنها برای تأمین مواد غذایی، دارویی و موارد ضروری می‌تواند به نهادهای مختلف کمک کند و پرداخت بدهی سرمربی تیم ملی فوتبال، موردی نیست که درباره‌اش بتوان به ستاد مقابله با تحریم‌ها رجوع کرد.

از طرفی معاون وزیر ورزش هم آب ‌پاکی را روی دست اهالی فوتبال ریخته و گفته که در این زمینه هیچ کمکی به فدراسیون نخواهد کرد. با این شرایط شاید فدراسیون فوتبال حتی روی پادرمیانی مقام‌های بالاتر هم نتواند حساب کند و این یعنی یک چالش اساسی پیش روی فدراسیونی که حتی حساب‌های بلوکه شده‌اش هم خالی از پول است.

1984