گزارش ویژه/ کرونا دلیل فسخ قرارداد آل‌اشپورت؛ کووید 19 فورس ماژور است یا نه؟

گزارش ویژه/ کرونا دلیل فسخ  قرارداد آل‌اشپورت؛ کووید 19 فورس ماژور است یا نه؟

خبرگزاری فوتبالی- فسخ قرارداد شرکت آل‌اشپورت با فدراسیون فوتبال به ‌صورت رسمی‌ از سوی نماینده این شرکت آلمانی در منطقه خاورمیانه اعلام شد. 

به گزارش فوتبالی، شرکت آل اشپورت اعلام کرده فسخ قرارداد به دلیل شرایط کرونایی و عدم توانایی این شرکت در تهیه البسه مورد نیاز فدراسیون فوتبال است اما آنچه جای سوال دارد این است که فدراسیون آیا می تواند از آل اشپورت غرامتی بابت فسخ قرارداد دریافت کند یا مانند سایر قراردادهای چند سال اخیر فدراسیون فوتبال بازهم فوتبال ایران متضرر خواهد شد؟

فدراسیون فسخ یکطرفه را قبول ندارد

موضوع از این قرار است که فدراسیون فوتبال فسخ یکطرفه قرارداد از سوی شرکت آل‌اشپورت را قبول ندارد و در همین زمینه می‌خواهد مذاکراتی با طرف آلمانی قرارداد داشته باشد. قراردادی سه جانبه که میان فدراسیون فوتبال، شرکت آل‌اشپورت در آلمان و نمایندگی این شرکت در خاورمیانه به امضا رسیده و این شرکت موظف به تهیه تمامی ‌البسه تیم‌های ملی ایران در تمامی ‌رده‌هاست. حالا نمایندگی این شرکت در خاورمیانه در حالی ادعای فسخ قرارداد را کرده که در این بین منافع فدراسیون فوتبال و شرایط فدراسیون در نظر گرفته نشده است. به‌طور مثال در زمان کوتاه باقیمانده تا اردوی تیم‌ملی و بازی های تدارکاتی پیش‌رو، فدراسیون چگونه با شرکت جدیدی وارد مذاکره شود و قرارداد امضا کند؟ در صورت نهایی شدن فسخ هم باید دید آیا فدراسیون فوتبال به‌دنبال غرامت‌های مادی و معنوی از شرکت آل‌اشپورت خواهد بود یا نه. 

خروح یک طرفه از قرارداد بدون پرداخت غرامت

ماجرا به نوع قرارداد فدراسیون فوتبال با این شرکت آلمانی باز می‌گردد که تاکنون نوع همکاری طرفین مشخص نشده است اما آنچه به بیرون درز کرده حاکی از این است که بخشی از البسه تیم‌های ملی به صورت رایگان تامین می‌شود و در عوض فدراسیون فوتبال برای تامین البسه داوران، کمیته آموزش و ... باید از شرکت آل اشپورت پوشاکی را خریداری کند. این در حالی است که داوران در فصل جاری از پوشاک شرکت دیگری استفاده کردند و فدراسیون از آل اشپورت خریدی نداشته است. این موضوع بعد از تغییر نماینده شرکت آلمانی در ایران، به علت سیاست‌های متفاوت این تولید کننده ایرانی که کمتر علاقه‌مند به تبلیغات و سرمایه گذاری در این حوزه است، با مشکلاتی همراه شد و آنها از ظرفیت‌های موجود در قرارداد تنظیم شده استفاده کردند و درخواست خود برای فسخ قرارداد را به فدراسیون فوتبال ارسال کردند. آنطور که از این ماجرا به نظر می‌رسد، قرارداد به نحوی تنظیم شده که آل اشپورت غرامتی را به فدراسیون نمی‌پردازد و به راحتی در فاصله یک ماه تا شروع اردوهای تیم ملی، مشکلی به نام تامین پوشاک ملی پوشان مطرح شده است.

اردوهای تیم ملی و تهیه البسه

هر چند این مساله هم ارتباط مستقیمی‌ با بندهای قرارداد سه جانبه دارد که اطلاعاتی در این خصوص در دسترس نیست. در این بین اردوی تیم‌ملی باید در شهریورماه برگزار شود که شاگردان دراگان اسکوچیچ در دو تاریخ 13و18 شهریور ماه دو دیدار دوستانه برگزار خواهند کرد. حریف ایران در تاریخ اول هنوز مشخص نیست و احتمالا از میان سوریه و فلسطین یکی به مصاف تیم‌ملی ایران خواهد رفت و در تاریخ 18 شهریورماه دیدار با ازبکستان در تاشکند برگزار می‌شود. اگر فدراسیون فوتبال برای این اردو با شرکت آل‌اشپورت به تفاهم نرسد و فسخ قرارداد نهایی شود، به احتمال فراوان تیم‌ملی از برندهای داخلی برای تهیه البسه استفاده خواهد کرد.

بر اساس قرارداد فسخ کردیم

وحید جعفری، نماینده شرکت آل‌اشپرت در خاورمیانه که طرف حساب فدراسیون فوتبال در این قرارداد بوده است، درباره فسخ قرارداد به روزنامه ایران ورزشی گفته است:« تنها دلیل فسخ قرارداد از سوی شرکت آل‌اشپرت وجود بیماری کروناست که برای دنیا مشکل‌ساز شده و فقط مربوط به ما نیست. ما تعهد داشتیم به فدراسیون فوتبال که البسه‌های تولید خارج را در اختیار تیم‌های ملی بگذاریم و نه تولید داخلی. این تعهد دست ما را بسته بود. بیشتر تولیدی‌های برندهای ورزشی بزرگ دنیا در کشور چین است و همه تولیدی‌ها یا تعطیل هستند و یا نیمه تعطیل. عمده شرکت‌ها رفتند به سمت تولید ماسک و محصولات مرتبط با بیماری کرونا و شرایط خیلی سختی برای تولیدات محصولات ما وجود داشت. قطعاً براساس قرارداد تصمیم گرفتیم که قرارداد را لغو کنیم. قبلاً هم گفتم که مدتی منتظر ماندیم تا وضعیت بهتر شود و بتوانیم همکاری را با فدراسیون فوتبال ادامه دهیم اما برخلاف میل باطنی، مجبور شدیم در این مقطع تصمیم به قطع همکاری بگیریم.» او درباره واکنش فدراسیون فوتبال به فسخ قرارداد می‌گوید:«هنوز فدراسیون فوتبال پاسخی به ما نداده است. هدف ما از فسخ قرارداد در واقع باز گذاشتن دست فدراسیون فوتبال بود تا بتواند با برند دیگری که ترجیحاً باید داخلی باشد، وارد مذاکره شود. چون بعید می‌دانم هیچ یک از برندهای خارجی بتوانند آنچه مورد درخواست فدراسیون فوتبال است را تأمین کنند اما خود ما هم آمادگی داریم به فدراسیون فوتبال کمک کنیم و البسه‌های داخلی‌مان را با شرایطی دیگر و تحت قراردادی دیگر در اختیار تیم‌های ملی قرار دهیم.»

آیا کرونا فورس ماژور است یا نه؟

بنابر آنچه که در قرارداد فدراسیون و آل اشپورت آمده بود، این شرکت آلمانی باتوجه به شرایط پیش آمده، مشکلات صادرات و واردات کالا و منع پرواز از کشورهای مختلف و دشواری های تامین البسه تیم ملی، این شرکت با استناد به بند فورس ماژور قرارداد، اظهارنامه فسخ خود را به فدراسیون فوتبال ارسال کرد تا همکاری کوتاه مدت ال اشپورت با تیم های ملی به اتمام برسد. در این باره دکتر غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال در گفت و گو با فوتبالی درباره اینکه آیا کرونا فورس ماژور است یا نه گفت:« برای بررسی این مساله باید متن قرارداد را  به صورت کامل دید و بعد درباره آن نظر کارشناسی داد فقط امیدوارم که این قرارداد مشابه قراردادی که با ویلموتس امضاء کردند نباشد، بند به بند قرارداد میان فدراسیون و آل اشپورت باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بعد بتوان شرایط فورس ماژور را در نظر گرفت، بند فورس ماژور برای هریک از طرفین قرارداد، حقوق و تعهداتی را ایجاد می کند باید دید نیت طرفین قرارداد در صورت بروز فورس ماژور چه چیزی است که پایه و اساس همه آنها متن اصلی قرارداد است.»

بررسی ۴ گزینه برای تأمین البسه تیم‌های ملی فوتبال

 فدراسیون فوتبال پس از دریافت نامه فسخ قرارداد از سوی این شرکت به ‌دنبال انتخاب گزینه جایگزین است. گفته می‌شود دو برند خارجی و دو برند داخلی اصلی‌ترین گزینه‌های فدراسیون در مقطع فعلی محسوب می‌شوند که با بررسی پیشنهادها و شرایط این چهار شرکت در نهایت گزینه مناسب برای تأمین لباس تیم‌های ملی انتخاب خواهد شد. در حال حاضر تهیه لباس تیم‌های فوتبال جوانان و نوجوانان ایران به ‌منظور حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و همچنین تیم ملی بزرگسال برای حضور در ادامه مسابقات مقدماتی جام جهانی اولویت اصلی فدراسیون فوتبال است و رایزنی با گزینه‌های موجود برای توافق و امضای قرارداد ادامه دارد. موضوع مهم این است که چرا شرکت آل‌اشپورت با علم به اینکه در تأمین البسه تیم ملی با مشکل مواجه است، زودتر اقدام به فسخ قرارداد نکرد تا فرصت تصمیم‌گیری برای انتخاب جایگزین برای فدراسیون فوتبال فراهم باشد که بررسی آن باز به ضعف فدراسیون در عقد قرارداد و جای خالی چنین بندهایی مربوط می‌شود.

7655