گزارش ویژه/ بررسی تاثیر قیمت ارز در فوتبال ایران؛ لیگ برتر در آستانه خالی شدن!

گزارش ویژه/ بررسی تاثیر قیمت ارز در فوتبال ایران؛ لیگ برتر در آستانه خالی شدن!

خبرگزاری فوتبالی- بالارفتن نرخ ارز و به ویژه دلار جدا از تاثیر روانی که روی جامعه گذاشت، همه بخش ها را در بعد اجرایی کردن امور با مشکل مواجه می کند و طبیعی است ورزش و به خصوص فوتبال هم از این قاعده استثنا نباشند.

به گزارش فوتبالی، با افزایش قیمت ارز در ایران، بازیکنان شاغل در لیگ برتر و حتی دسته اول فوتبال ایران به فکر ترانسفر شدن افتاده‌اند و خیلی از آن‌ها می‌گویند در بازار نقل و انتقالات تابستانی بنای سفر به خارج از کشور حضور در لیگ های خارجی را در سر دارند.

قراردادی که بازیکنان ایرانی می توانند در خارج از ایران دریافت کنند، به مراتب بیشتر از چیزی است که در داخل می‌گیرند، این هم طبیعی است چرا که در لیگ‌های کشورهای عربی مثل قطر و حتی عراق ویا لیگ های درجه دوم اروپایی پرداخت مبالغی به اندازه 300 یا 400 هزار دلار و در بهترین حالت 500 هزار دلار برای فوتبالیست‌ها نرمال است، حال اگر بازیکن توانمند تر و یا به قولی اسمی تر باشد می‌تواند تا حدود یک میلیون دلار هم قرارداد ببندد. این رقم‌ها در حال حاضر و با توجه به نرخ ارز در ایران اگر با دلار 24 هزار تومانی محاسبه کنید متوجه شوید چرا بازیکنان سودای ترانسفر در سر دارند و حتی قرارداد 150 تا 200 هزار دلاری هم برایشان می صرفد. در واقع اگر در لیگ برتر ایران قراردادی دو میلیارد تومانی هم ببندند، می توانند با یک قرارداد 200 هزار دلاری به رقم 5 میلیارد تومانی در لیگ دسته اول یک کشور ( و نه لیگ برتر) ببندند.

در لیگ ایران شاهد هستیم اکثر باشگاه‌ها با مشکلات شدید مالی روبه‌رو هستند و بجز چند باشگاه صنعتی که توانایی پرداخت به موقع پول بازیکنان را دارند، سایر باشگاه‌ها با مشکلات مالی روبه‌رو هستند و معمولاً سر وقت مبلغ قراردادها را پرداخت نمی‌کنند، این مسائل در کنار افزایش قیمت ارز در بازار ایران  باعث شده تا تعداد زیادی ازبازیکنان شاغل در لیگ برتر و حتی لیگ دسته اول فوتبال ایران قصد لژیونر شدن داشته باشند هر چند خود آنها هم میدانند لژیونر شدن به این سادگی نیست. شاید بعضی بازیکنان به خاطر دریافت دستمزد بیشتر و تبدیل ارز به ریال مجبور شوند به لیگ‌هایی، چون روسیه، قطر، بلژیک، چین و حتی آذربایجان بروند و این اتفاق ممکن است لیگ برتر را از داشتن بازیکنان با کیفیت خالی کند. ضمن اینکه با این وضعیت باشگاهها هم دنبال مربیان خارجی نمی روند و همین ممکن است کیفیت لیگ را تهدید کند. 

شرفی: باید تابع بازیکنان بود

اصغر شرفی مربی اسبق تیم ملی در جام جهانی 1978 آرژانتین و سرمربی نام آشنای دهه 70 و 80 فوتبال ایران در گفت و گو با فوتبالی با اشاره به این مساله که اگر آدمها سر جای خود باشند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد می گوید:« 80 میلیون جمعیت داریم و انتقال 20 یا 30  فوتبالیست با توجه به جمعیت کشور عددی نیست که بخواهد فوتبال ما را دچار مشکل کرده و لیگ را از پویایی بیاندازد، نباید لیگ ما تابع بازیکن باشد و این باید بازیکن ها باشند که تشنه حضور در فوتبال ما و لیگ های داخلی باشند. مشکل فوتبال ما این است که مدیریت آن دست فوتبالی ها نیست و این باعث شده متاسفانه نقشه راه را اشتباه بروند، به عنوان مثال مهدی طارمی را ببینید. ما در بوشهر 20 بازیکن مثل مهدی طارمی داریم اما باید یکی باشد که اینها را پرورش بدهد. کسی که از فوتبال بویی نبرده باشد نمی تواند این روند را اصلاح کند ما در کشور کارخانه بازیکن سازی داریم. گرسنگی برای فوتبالیست شدن باعث می شود بازیکن های ما بیشتر فعالیت کنند. امروز همه با فوتبال روز آشنا هستند و اینترنت و وسایل ارتباط جمعی هم هست و لازم نیست آقازاده باشند تا با فوتبال روز آشنا شوند. ما باید خوشحال باشیم این بازیکنان پیشرفت کرده و به فوتبال اروپا و یا لیگ های معتبر بروند و  قطعا باعث رشد فوتبال ما خواهد شد و بازیکنان جدید جای آنها را می گیرند. بالاجبار باید این ماجرا را قبول کنیم. خود من 10 سال در تیم ملی بودم و 20 بازی ملی نداشتم اما در حال حاضر شاهد هستیم در یک سال بازیکن تیم ملی 20 بازی ملی انجام میدهد پس باید به جوانان و آکادمی باشگاه ها بیشتر بهاد داد تا نگران رفتن این بازیکنان نباشیم چون بازیکنان دیگر جای آنها را می گیرند. مشکل فوتبال ما آدمهای آویزان فوتبال هستند.» دل اصغر شرفی پر بود و البته قرار شد در یک زمان خوب گفت و گویی مفصل با او انجام دهیم. در هر حال او با خالی شدن لیگ برتر از بازیکنان با کیفیت ایرانی مشکلی نداشت. اما هستند کسانی که عقیده دارند فوتبال کشور با رفتن بازیکنان با کیفیت ضربه می خورد.

ذوالفقارنسب: فوتبال کشور ضربه می خورد

بیژن ذوالفقارنسب در گفت و گو با فوتبالی نظری متفاوت با نظر اصغر شرفی دارد. او می گوید:« در حال حاضر فوتبال ایران ظرفیت این حجم از انتقال بازیکن به لیگ های خارجی را ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد قطعا برای لیگ برتر و فوتبال ایران مثل یک شوک خواهد بود چون یک اتفاق غیر منتظره است و ما زیرساخت لازم را برای حضور نسل جوان در فوتبال کشور فراهم نکرده ایم و باشگاه های ما به فوتبال پایه توجه زیادی نداشته اند.» ذوالفقارنسب در ادامه با اشاره به این مساله که ایجنت ها نقش تعیین کننده ای در نقل و انتقال بازیکنان دارند گفت:« در حال حاضر در جذب بازیکنان خارجی و حتی ترانسفر بازیکنان تجریه لازم را نداریم و در این زمینه فقط ایجنت ها هستند که بیشترین نفع مالی را خواهند برد و  باشگاه های ما در این مورد همواره به علت نداشتن تجربه لازم متضرر خواهند شد. اگر در فصل بعد تیم های باشگاهی ما بازیکنان زیادی را از دست دهند با توجه به مشکلات مالی که فوتبال و حتی ورزش ما با آن دست و پنجه نرم می کند نمی توانیم جایگزین های خوبی برای ستاره هایی که از تیم های خود جدا می شوند جذب کنیم. این موضوع شاید از لحاظ تجریه برای بازیکنان خوب باشد اما باشگاه ها و فوتبال ما  قطعا ضربه خواهد خورد.» البته این نظر بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی و سرمربی سابق تیمهای مختلف لیگ برتری است که عقیده دارد فوتبال کشور در صورت این انتقالها با بحران روبرو می شود و این دلالان و واسطه ها هستند که سود می برند.

گزارش از زانیار دلیری/ خبرگزاری فوتبالی

7655