گزارش ویژه/ لژیونرهای ملی پوش ایران، فصل آینده کجا هستند؟

گزارش ویژه/ لژیونرهای ملی پوش ایران، فصل آینده کجا هستند؟

خبرگزاری فوتبالی- بعد از سال ها در بازار نقل و انتقالات تابستانی امسال باید شاهد انتقال لژیونرهای فوتبال یاران به تیم های بزرگ اروپایی باشیم.

به گزارش فوتبالی، این برای اولین بار است که در تاریخ فوتبال کشور دو مهاجم ثابت تیم‌ ملی فوتبال ایران در دو لیگ اروپایی به صورت مشترک آقای گل می‌شوند. سردار آزمون در لیگ روسیه و مهدی طارمی در لیگ پرتغال امسال موفق شدند کاری کنند کارستان تا تیم های اروپایی در بازار نقل و انتقالات نگاه ویژه ای به آنها داشته باشند. 

چند بازیکن مطرح دیگر فوتبال ایران که در فوتبال اروپا شاغل هستند نیز به احتمال فراوان مانند طارمی و آزمون شانس تغییر باشگاه های خود را در بازار نقل و انتقالات خواهند داشت.

فصل 20-2019 فوتبال را شاید به جرات بتوان گفت یکی از بهترین فصل های رقابت این رشته مستطیل سبز در جهان بود، پس از آغاز دوباره به دلیل وقفه‌ای که بر اثر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده بود، حالا به روزهای پایانی خود نزدیک می شود، پایان این فصل می تواند آغازی دوباره برای لژیونرهای فوتبال ایران در فوتبال روز اروپا باشد. در ادامه مروری می کنیم بر آنچه که وضعیت لژیونرهای فوتبال ایران در تابستان امسال و فصل آینده رقابت های اروپایی

سردار آزمون

بدون شک می توان گفت موفق‌ترین لژیونر فوتبال ایران در فصل جاری تا این لحظه سردار آزمون است. سردار همانطور که پیش بینی می‌شد، در خط حمله تیم زنیت سن پترزبورگ بهترین نمایش‌های ممکن را از خود بروز داد  و با گلزنی در هفته آخر لیگ روسیه مقابل روستوف توانست مجموع گل‌های زده خود را در به عدد 17 برساند تا با زیوبا همبازی‌اش مشترکا آقای گل روسیه شود و ضمن کسب قهرمانی به همراه تیمش در لیگ روسیه او با این عملکرد درخشان احتمالا در تیررس باشگاه‌های مختلف اروپایی قرار خواهد گرفت و آنها پیشنهادهای خود را به باشگاه زنیت خواهند فرستاد؛ پیشنهاداتی که البته همیشه گفته می‌شد برای آزمون وجود داشته‌ اما هیچ وقت نهایی نشده است. در هر صورت آزمون موفق شد امسال در لیگ روسیه طلسم شکنی کند و سرانجام آقای گل شود. از لیگ کالچو ایتالیا و باشگاه ناپولی به عنوان یکی از مقصدهای احتمالی آزمون نام برده می‌شد اما هنوز هیچ چیز رنگ واقعیت به خود نگرفته و هیچ بعید نیست آزمون فصل آینده را هم در زنیت به فوتبال خود ادامه دهد، چرا که این باشگاه روسی هم هیچ تمایلی به فروش ستاره ایرانی‌اش ندارد. در همین باره رئیس باشگاه زنیت اعلام کرده برای فروش سردار آزمون مذاکره نمی‌کنیم چون ارزش مالی این بازیکن در حال رشد است. 

مهدی طارمی

یکی از ستاره های فوتبال ایران در اروپا مهدی طارمی است که موفق شد با عملکرد بسیار درخشانبه بهترین شکل ممکن در تیم ریوآوه جا افتاده و حالا مرد اول خط حمله این تیم پرتغالی به حساب می‌آید. طارمی که پنالتی‌زن اول تیمش هم بود با 18 گل موفق شد به همراه 2 نفر دیگر آقای گل لیگ پرتغال شود. درخشش طارمی با پیراهن ریوآوه، او را در آستانه انتقالی مهم قرار داده است آقای گل‌های لیگ پرتغال از تیم‌های پورتو، بنفیکا و اسپورتینگ بودند. این ۳ تیم اکنون رقابت فشرده‌ای با هم برای جذب مهدی طارمی دارند انتقالی که گفته می‌شود ممکن است پول خوبی هم برای طارمی بپردازند. باید دید مهاجم ایرانی چه تصمیمی برای آینده خود می‌گیرد به یکی از بزرگ‌ترین تیم‌های فوتبال پرتغال خواهد پیوست یا ترجیح می‌دهد به سایر پیشنهاداتش از فرانسه و اسپانیا فکر کند.

علیرضا جهانبخش

جهانبخش نخستین بازیکن ایرانی بود که توانست در یک لیگ اروپایی عنوان آقای گلی را از آن خود کند. او به اعتبار همین درخشش از تیم آلکمار هلند با قراردادی 19 میلیون یورویی راهی برایتون شد اما وضعیت وی در لیگ جزیره برای او خوب پیش نمی‌رود. سرمربی تیم برایتون اعتقادی به بازی جهانبخش ندارد و حتی نام او را در فهرست 20 نفره تیمش هم قرار نمی‌دهد. اتفاقی که قطعا جهانبخش را مجاب خواهد کرد تا در تابستان 2020 به تیمی جز برایتون فکر کند. طبق آنچه رسانه‌ها ادعا کرده‌اند 2 باشگاه بزرگ فوتبال هلند یعنی آژاکس و پی‌اس‌وی آیندهوون تمایل دارند جهانبخش را به خدمت بگیرند و باید دید گران‌ترین لژیونر ایرانی کدام تیم را برای ادامه حضورش در اروپا انتخاب خواهد کرد.

سامان قدوس

سامان قدوس فصل کاملا ناامید کننده‌ای داشت که حتی منجر به تعلیق فیفا نیز شد. سقوط به همراه آمیان به دسته پایین‌تر فوتبال فرانسه هیچ بعید نیست که پایان کار سامان قدوس در این تیم باشد. بازیکنی که به دلیل محرومیت 4 ماهه‌اش تعداد زیادی از بازی‌های این فصل را از دست داد در ادامه در حالی که در بازگشت به ترکیب تیمش توانست برای آمیان گلزنی کند، لیگ فرانسه لغو شد و تیم او به دسته پایین تر سقوط کرد و حالا باید دید آیا به همراه آمیان راهی لیگ2 فرانسه می‌شود یا این تیم را به مقصدی دیگر ترک می‌کند. با توجه به آشنایی او با لیگ سوئد، باید دید او می‌تواند بار دیگر به لیگ سوئد بازگردد.

کاوه رضایی

هنوز هیچ چیز درباره آینده رضایی معلوم نیست. با توجه به علاقه ای که آنتورپ به جذب کاوه رضایی نشان داده و همچنین اینکه مهاجم ایرانی در ترکیب مورد نظر سرمربی تیم کلوب بروژ جایی نداشته و اینروزها جدا از تیم تمرین می کند به نظر می رسد او در حال حاضر گزینه اصلی حضور در خط حمله آنتورپ و همبازی شدن با علیرضا بیرانوند است.  حضور کاوه رضایی در کنار علیرضا بیرانوند در آنتورپ می تواند توجه فوتبال دوستان ایرانی را به این تیم جلب کند. 

مهرداد محمدی

مهرداد محمدی  در فوتبال پرتغال نمایش های بسیار خوبی از خود ارائه داد تا در کنار مهدی طارمی و امیر عابدزاده از چهره های شاخص این لیگ باشد، محمدی در اولین فصل اروپایی خود 28 بازی برای آوس انجام داد و موفق به ثبت 8 گل و ارسال 5 پاس گل شد تا توجه تیم های دیگر را به خود جلب کند رسانه های فرانسوی از علاقه مون پلیه و سنت اتین فرانسه به این بازیکن خبر دادند. پس از قطعی شدن جدایی‌ مهرداد محمدی از تیم آوس پرتغال هنوز مقصد بعدی‌اش را انتخاب نکرده است این بازیکن که فصل خوبی را به صورت انفرادی از لحاظ عملکرد پشت سر گذاشته ولی آوس به دلیل مشکلاتی که در طول فصل با آن به سطح دوم فوتبال پرتغال سقوط کند.

7655